En sak som slog mig, i planerandet av energisystemet för mitt hus, var hurvida det är möjligt att förlägga en luftvattenvärmepump precis intill huset men ca 2 meter under marknivån? Givetvis är detta givet att det är över grundvattennivån och att det finns dränering. Men går det att gräva ut ca 3x2m och lägga någon form av tunnel och galler ut?
Jag tänker att vinsterna dels är temperaturen i gropen är varmare än omkringliggande luft större delen av tiden när energin behövs som mest (nov-mars). Men även att det är snyggare med den dold.

Är detta möjligt? Dumt?

Temperatuten i gropen spelar nog inte så stor roll. Den suger i sig typ 3000 kbm luft i timmen eller så (hoppas jag kommer ihåg siffran rätt). Så då är ju också frågan om du kan ordna luftflödet, så den inte suger i sig samma luft som den just skickat ut nedkyld.

• Gilla
Viktorbyggahus och 3 till
  • Laddar…
P
omgivningstemperaturen är helt oviktig då fläkten har så enormt stort flöde, det viktigaste är att den får ny luft hela tiden, i en liten grop så kommer denna att kylas ut tämligen omgående och tappa effekt

• Gilla
Viktorbyggahus och 1 till
  • Laddar…
Luften blir kallare då pumpen utvinner energi ur den. Du kommer att få en grop som snabbt blir mycket kallare än utetemperaturen och en pump som inte fungerar som den ska.

• Gilla
Viktorbyggahus och 1 till
  • Laddar…
Pga den enorma mängden luft tom behövs så hjälper det inte ens med en lång tunnel för tilluften.

Jordvärme/sjövärme är nog billigare/enklare att lösa, om man har rätt förutsättningar. En granne har bäckvärme. Han har lagt jordvärme i ett dräneringsdike på en äng som alltid är vattenförande.

• Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Tack för alla era svar. Då kan vi skrota den kreativa lösningen helt och hållet.

Luftvattenpump blir nog inte av i vårt fall då den skulle behöva stå ca 10 meter bort från huset och värmebortfallet pga rörlängden och böjjarna skulle sänka effektfördelarna jämfört med en bvp. Så det är bvp som gäller för oss.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.