Håller på att bygga nytt nu och har kommit till valet av värmesystem.
Huset är väldigt välisolerat, 50cm cellplast i väggarna och 30cm i plattan och regält med ull på vinden. Det är vattenburen golvvärme.
Bergvärme kommer jag inte spara in på en livstid och jordvärme får inte plats. Det jag har att välja mellan är ju luft/vatten eller en frånluftvärmepump tex NIBE F750.
Vad blir mest lönsamt?
Huset är väldigt välisolerat, 50cm cellplast i väggarna och 30cm i plattan och regält med ull på vinden. Det är vattenburen golvvärme.
Bergvärme kommer jag inte spara in på en livstid och jordvärme får inte plats. Det jag har att välja mellan är ju luft/vatten eller en frånluftvärmepump tex NIBE F750.
Vad blir mest lönsamt?
Dagens byggnorm kommer nog att tvinga dig att återvinna. Således kan det bli en FLVP. Ex Nibe750 eller LVVP och FTX!
Jag tror det kostar samma. Men med FTX kan du få bättre luft.
Behöver du verkligen nåt med så mycket isolering?
Tänker du ha golvvärme?
Jag tror det kostar samma. Men med FTX kan du få bättre luft.
Behöver du verkligen nåt med så mycket isolering?
Tänker du ha golvvärme?
30cm i plattan är väll inget ovanligt? Anledningen till 50cm i väggarna är att vi ska bygga med legolit-klossar från Cellplast Direkt och dom är 50cm. Det är alltså ingen trästomme med så mycket isolering.
Menar du att golven inte blir så mycket varmare med golvvärme? Eller att jag kommer att behöva så låg temp. På golvvärmeslingorna att det inte kommer att kännas varmt på golvet?
Menar du att golven inte blir så mycket varmare med golvvärme? Eller att jag kommer att behöva så låg temp. På golvvärmeslingorna att det inte kommer att kännas varmt på golvet?
Din kropp har ca 36.6 grader. Fötter kanske 35.
Allt under detta känns mycket svalare!
Har du 28gr i golvet, verkar det kallt!
28 har man t.ex. vid inomhustemp på 23 grader.
Testa med en IR termometer och utan skor !!!
Du blir förvånat!
Allt under detta känns mycket svalare!
Har du 28gr i golvet, verkar det kallt!
28 har man t.ex. vid inomhustemp på 23 grader.
Testa med en IR termometer och utan skor !!!
Du blir förvånat!
Är det sedan ett BBR16 hus så är det svårt med luft/vatten för när utedelen stannar för det äe för kallt kan jag lova en sak.. du behöver eltillsats. Det blir inte så mycket över ett år men troligen över din max tillåtna installerade effekt. (Finns dessutom ingen luft/vatten godkänd vad jag vet ännu)
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
När du skriver BBR16 menar du då byggreglerna från 2008? Får man fortfarande använda dessa? Jag trodde det var BBR19 som var den nyaste och skall användas.Joens skrev:Är det sedan ett BBR16 hus så är det svårt med luft/vatten för när utedelen stannar för det äe för kallt kan jag lova en sak.. du behöver eltillsats. Det blir inte så mycket över ett år men troligen över din max tillåtna installerade effekt. (Finns dessutom ingen luft/vatten godkänd vad jag vet ännu)
Sen undrar jag om trådskaparens hustillverkare gjort några beräkningar som visar att det fungerar att uppfylla kraven i BBR med luft/vatten värmepump.
Nej det har dom inte gjort. Som det ser ut idag går det inte med luft/vatten då kompressorn är på ca 2kw och elpatronen på 8kw. Max effekt i mitt blivande hus får vara 6,25kw.
Nu har tillverkaren sagt att dom kommer att "strypa" elpatronen till 4kw för att det ska fungera med dagens krav. Frågan är ju då om 4kw räcker till för att värma upp 200kvm när det är -25 ute....
Nu har tillverkaren sagt att dom kommer att "strypa" elpatronen till 4kw för att det ska fungera med dagens krav. Frågan är ju då om 4kw räcker till för att värma upp 200kvm när det är -25 ute....
Ska försöka mäta imorgon hur jag upplever "varma" golv. ;-)Joens skrev:
P.s. Det kan hända jag varit lite för snabb med svaret innan ;-)
Precis vad jag menar. BBR16 är från 2010 om jag inte minns fel. Godkända pumpar förutom bergvärme, nibe f750 och comfortzone vad jag vet.empame skrev:Nej det har dom inte gjort. Som det ser ut idag går det inte med luft/vatten då kompressorn är på ca 2kw och elpatronen på 8kw. Max effekt i mitt blivande hus får vara 6,25kw.
4kw känns lite...