Hej
Jag har 2 st Mitsubishi LVP. En i villan Muz-Fh35 och en FH25 i sommarstugan installerade samtidigt ca 2012.
Villapumpen går hela tiden. Sommarstugepumpen går endast de helger vi är där vår,höst,vinter.
Nu till problemet.
Båda pumparna har samma problem. Båda värmde väldigt bra från början.
Båda pumparna har tappat lite i effekt varje år.
Villapumpen värmde hela villan från början. Inget problem att värma upp till 25 gr. Nu orkar den knappt värma bottenvåningen till 19-20 grader på maxeffekt.
Precis samma känsla i sommarstugan. Från början värmde den hela huset, nu orkar den knappt värma vardagsrummet till 20 grader.
Min tanke eftersom de har så olika gångtid men bete’r sig likadant.
Blir gasen dålig med åldern?
Gjorde en stor service på Villapumpen 2023 utan att det blev något bättre. Då kollades även att det var rätt mängd gas. Inget hade läckt ut.
Kan man få tillbaka effekten om man byter ut gasen till ny gas, eller vad tror du det beror på att båda tappat så mycket i effekt.
Jag har 2 st Mitsubishi LVP. En i villan Muz-Fh35 och en FH25 i sommarstugan installerade samtidigt ca 2012.
Villapumpen går hela tiden. Sommarstugepumpen går endast de helger vi är där vår,höst,vinter.
Nu till problemet.
Villapumpen värmde hela villan från början. Inget problem att värma upp till 25 gr. Nu orkar den knappt värma bottenvåningen till 19-20 grader på maxeffekt.
Precis samma känsla i sommarstugan. Från början värmde den hela huset, nu orkar den knappt värma vardagsrummet till 20 grader.
Gjorde en stor service på Villapumpen 2023 utan att det blev något bättre. Då kollades även att det var rätt mängd gas. Inget hade läckt ut.
Kan man få tillbaka effekten om man byter ut gasen till ny gas, eller vad tror du det beror på att båda tappat så mycket i effekt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag har en FH35 och den får tillbaka full effekt varje gång jag rengör den ordentligt, men det innebär att dammsuga filter och lameller med hjälp av flaskborste bl a varannan vecka. Efter 3 år tog jag isär den och rengjorde trumfläkten med rengöringsmedel och flaskborste igen, var extremt skitig och skapade obalans (trots tidigare regelbundna städande). En gång varje år sveper jag in den i en plastsäck med tillkopplad dammsugare och blåser rent med tryckluft.
Håller man kliniskt rent hemma hela tiden och har fläkten på ett icke utsatt ställe kan man säkert minska på rengörandet, men jag behöver göra enligt ovan för att hålla full effekt hela tiden. Inte så konstigt egentligen då lamellpaketet både ute och inne har massor av extremt tätt sittande lameller för att kunna absorbera och ge ifrån sig maximalt med värme och kyla. De måste vara rena för att fungera bra.
Det räcker med ett par veckor för att jag ska märka om filterna inte är rena då jag har noggrann koll på temperaturerna på olika ställen. Efter 14 dagar ungefär är filterna så pass igensatta (utan att det syns särskilt mycket ändå) för att minska luftflödet så mycket att jag tappar ungefär en grad i rummet närmast. Då åker dammsugaren och flaskborsten (för att komma åt under joniseringsenheten bl a) fram igen. Då sitter min pump ändå på ett ställe som är relativt dammfritt, men det är stora mängder luft som dras igenom för att kunna värma ett hus.
Utedelen är sällsynt att den sätter igen, men så har jag satt den 1,40 upp, men måste ändå hacka is under ibland annars når istapparna upp till pumpen. En enda gång på 8 år har avfrostningen inte klarat av att ta bort isen, utan då fick jag köra vattenkanna med varmt vatten. Dock måste man kontrollera utedelen regelbundet eftersom det är många faktorer som påverkar. Min fläkt har nästan fått stopp någon gång då is smält från ovansidan och runnit ner i fläkten och frusit, men då hörs det, rejält. Efter att jag smort både fläktblad och ramen runtom med silikonfett har det aldrig kunnat fastna is igen. Effektivt!
Håller man kliniskt rent hemma hela tiden och har fläkten på ett icke utsatt ställe kan man säkert minska på rengörandet, men jag behöver göra enligt ovan för att hålla full effekt hela tiden. Inte så konstigt egentligen då lamellpaketet både ute och inne har massor av extremt tätt sittande lameller för att kunna absorbera och ge ifrån sig maximalt med värme och kyla. De måste vara rena för att fungera bra.
Det räcker med ett par veckor för att jag ska märka om filterna inte är rena då jag har noggrann koll på temperaturerna på olika ställen. Efter 14 dagar ungefär är filterna så pass igensatta (utan att det syns särskilt mycket ändå) för att minska luftflödet så mycket att jag tappar ungefär en grad i rummet närmast. Då åker dammsugaren och flaskborsten (för att komma åt under joniseringsenheten bl a) fram igen. Då sitter min pump ändå på ett ställe som är relativt dammfritt, men det är stora mängder luft som dras igenom för att kunna värma ett hus.
Utedelen är sällsynt att den sätter igen, men så har jag satt den 1,40 upp, men måste ändå hacka is under ibland annars når istapparna upp till pumpen. En enda gång på 8 år har avfrostningen inte klarat av att ta bort isen, utan då fick jag köra vattenkanna med varmt vatten. Dock måste man kontrollera utedelen regelbundet eftersom det är många faktorer som påverkar. Min fläkt har nästan fått stopp någon gång då is smält från ovansidan och runnit ner i fläkten och frusit, men då hörs det, rejält. Efter att jag smort både fläktblad och ramen runtom med silikonfett har det aldrig kunnat fastna is igen. Effektivt!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
HejB Bragul skrev:
Dammsuger filter varje vecka och tittar till utedelen med jämna mellanrum för att se att det inte kommit skräp m,m
Hade en firma här 2023 som plockade isär och gjorde en ordentlig rengöring med renblåsning ångtvätt m,m, men kände ingen större skillnad efteråt.
Maskinen jag har ute i skärgårn beter sig likadant, trots att den bara har 1/100 del i gångtimmar mot villapumpen, och de monterades samtidigt.
Därav att jag börjar fundera på om gasen i LVPn åldras med tiden oavsett gångtiden
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Nej gasen åldras inte men det låter inte omöjligt att den läcker istället. Oftast ser man också att utedelen inte frostar jämnt.
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Det går inte att mäta upp gasen på det sättet (om man inte nu tömmer gasen från värmepumpen, vilket man knappast gör på en service). Snarare kanske att de kopplade upp utrustning och kunde konstatera att det i det driftfallet inte indikerade någon köldmediebrist. Som sagt, ha koll på utedelen om den frostar på jämnt.B Barkspaden skrev:
Nu vet jag inte vad det är för gas i men för några år (7-9?) sen ändrades reglerna för gas i fordonsmonterade ac-system och det var nog samma för stationära system som kyl, frys och LLVP som dina. Det betyder förmodligen att man inte kan tömma systemet och fylla upp igen med samma typ av gas igen, vilket i sin tur betyder att risken är att ny gas inte kan ge så bra effekt som den gamla. Jag vet att liknande fenomen inträffade på 90- talet då tidigare effektiva ac i bilar fick medioker effekt när gasen byttes till ny typ efter läckage.B Barkspaden skrev:Hej
Nu till problemet.
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Nej någon sådant är inte aktuellt här. Han har antingen en värmepump med R32 eller R410A och båda finns att tillgå.E En glad amatör skrev:Nu vet jag inte vad det är för gas i men för några år (7-9?) sen ändrades reglerna för gas i fordonsmonterade ac-system och det var nog samma för stationära system som kyl, frys och LLVP som dina. Det betyder förmodligen att man inte kan tömma systemet och fylla upp igen med samma typ av gas igen, vilket i sin tur betyder att risken är att ny gas inte kan ge så bra effekt som den gamla. Jag vet att liknande fenomen inträffade på 90- talet då tidigare effektiva ac i bilar fick medioker effekt när gasen byttes till ny typ efter läckage.
Luftkonditioneringen i fordon så var R134a det absolut vanligast. Detta finns också att köpa/fylla utan problem.
Det som förbjöds ännu längre tillbaka som var vanligt i fordon var R22.
Är R410a i min maskin.R Real-House skrev:Nej någon sådant är inte aktuellt här. Han har antingen en värmepump med R32 eller R410A och båda finns att tillgå.
Luftkonditioneringen i fordon så var R134a det absolut vanligast. Detta finns också att köpa/fylla utan problem.
Det som förbjöds ännu längre tillbaka som var vanligt i fordon var R22.
Hej!
Om man gjort ordentligt service och då inte noterat uppenbart läckage beror det troligen på att maskinen tappar lite för att den är skitig. Köldmediet blir inte gammal.
Maskinen är ju också gammal - så visst åldersslitage sker. Jag har aldrig sett en undersökning där man försöker ta reda på hur mycket effektviteten sjunker över tid. Gissar att det inte finns något intresse från branschen att göra sådant - eller presentera sådana siffror.
Sen är det möjligen en subjektiv upplevelse du har - eller kan det konstateras även i elåtgång? Den bör ju öka löpande i takt med att du tappar effekt.
Som någon i tråden utförligt skrev: Rengöring - så mycket viktigare än man tror.
Om man gjort ordentligt service och då inte noterat uppenbart läckage beror det troligen på att maskinen tappar lite för att den är skitig. Köldmediet blir inte gammal.
Maskinen är ju också gammal - så visst åldersslitage sker. Jag har aldrig sett en undersökning där man försöker ta reda på hur mycket effektviteten sjunker över tid. Gissar att det inte finns något intresse från branschen att göra sådant - eller presentera sådana siffror.
Sen är det möjligen en subjektiv upplevelse du har - eller kan det konstateras även i elåtgång? Den bör ju öka löpande i takt med att du tappar effekt.
Som någon i tråden utförligt skrev: Rengöring - så mycket viktigare än man tror.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden