Är det någon som har erfarenhet av denna luft-VP:en?

Andra märken som är lika bra eller bättre?

Vilka problem har ni haft, om ni har haft några ;-)

Som du säkert har läst i den nämnda tråden på passagen så är ämnet minst sagt infekterat.

Mitt råd som "branschvan" är att helt enkelt ta sig en funderare på vad man vill ha! Jag vill inte på något sätt svartmåla eller kritisera andra utan bara konstatera konkreta fakta. Väljer man att köpa lågpris t e x Nordic Air eller dylikt som ämnet faktiskt handlar om, bör man ställa sig frågan, vad är det som gör att den är billig?

Erfarenheter säger att man oftast får det man betalar för. En linje att gå på m a o. NA har gammal teknik! Därmed inte sagt att den är sämre för det. Rent kvalitetmässigt alltså. Men frågan är hur stor nytta den gör då anledningen bör vara att spara så mycket energi som möjligt sätt över hela året!!!

Det COP (verkningsgrad) som "oftast" lågprisare eller parallellimporterade pumpar har vid +6 grader (årsmedeltemperatur i mellansverige) samma COP har lite dyrare produkter vid säg -15 grader!!! Där har man en stor anledning till varför man bör ta sig en funderare. Är man osäker är det bara att vänta in det stora test av luftvp som nu genomförs för att lättare välja fabrikat.

En annan enligt mitt tycke otroligt viktig aspekt till att köpa en dyrare produkt är att denna levereras med s k funktionsgaranti! Alltså man har någon som tar ansvar för din installerade vp. En yrkesman som kan rådfrågas i initialskedet och som kan garanterat leverera den bästa produkten för DITT hus.

Man bör beakta att garantivillkor nästan alltid försämras om man väljer att själv vara byggherre och köpa in produkten från ett håll och monteringen från ett annat håll.

Överlag får man bäst garanti och mest för pengarna om man köper seriöst.

nordic air, 15000:- installerat & klart (enl reklamen). Mitsubishi (måste väl klassas som etablerat) 16500:-. installerat & klart (enl reklam). Då borde väl valet vara enkelt.....

Läs det finstilta i raklamen. Utan inverterteknik va!? Man får det man betalar för......!

En sak till jämför ALLTID prestanda innan ni drar slutsatser. En ger 4 kW i värme och andra 6,2 kW vid samma förhållanden. Är det liknande teknik i maskinerna?

Det är alltid som lekman enklast att gå på reklampriserna. Snälla ni försök förstå att det handlar om marknadsföring och inget annat. Ofta står det från 16 450 :- eller nåt. Läs i alla otaliga reklamblad som kommer i lådan eller titta i tidningen. Där har ni typiska exempel på hur man med knep och knåp försöker lura sig till kunder genom låga priser etc.....

Det är alltid den som är minst kunnig och minst insatt som blir blåst och lurad till att köpa lågprisalternativ eller ibland sämre kvalitativa produkter. Fakta som är sann!

Vedklabben, du har säkert rätt.
Jag är inte själv spekulant så jag har inte läst något finstilt. Jag håller helt med att man får det man betalar för. det gäller det mesta man köper förresten.

Okej, nu fick jag lära mig ett och annat :-)

Har ni några bra länk-tips där man kan läsa om:
olika märken?
olika tekniker jämförs?
verkningsgrad vid olika utetemp?

Olfe skrev:
Okej, nu fick jag lära mig ett och annat :-)

Har ni några bra länk-tips där man kan läsa om:
olika märken?
olika tekniker jämförs?
verkningsgrad vid olika utetemp?
Eller varför inte denna sidas länkguide http://www.byggahus.se/lankguide/

Är det samma kvalité på dessa pumpar som används för bergvärme osv?

Pressmeddelande från Citcop Sweden AB
Med anledning av den senaste tidens skriverier i tidningar, nyhetsinslag,
brev till Konkurrensverket osv vill vi här berätta bakgrunden. Information
kommer att uppdateras utifrån händelseförloppet.

Citcops affärsidé är att erbjuda värmepumpar till marknadens bästa och
lägsta priser. Alla produkter säljs exklusive installation. En
okonventionell affärsidé inom kylbranschen. Citcops framgångar har
självklart ”rört om i kylgrytan”. Kunden har själv kunnat jämföra Citcops
priser med kylbranschens priser och på så sätt upptäckt den stora
prissskillnaden. Trots rykten, myter och förtal från i stort sett hela
kylbranschen har Citcop nått ansenlig framgång och är idag marknadsledande i
Norden med över 30.000 sålda enheter per år.

Citcop har under lång tid annonserat i Vi i Villa. Produkterna erbjuds till
alla företag. Många läsare av Vi i Villa är företagare. Läsare som inte haft
eget företag har kunnat beställa via ett företag, vilket som helst, och har
på så sätt kunnat utnyttja erbjudanden. Konkurrerande företag till Citcop,
som annonserar i Vi i Villa, säljer via ett begränsat återförsäljare antal
återförsäljare. Citcop har alla företag som tänkbara återförsäljare.

Nu har Vi i Villa meddelat att vi inte längre får annonsera i deras
tidskrift, p g a nya regler. Vi vet vad som ligger bakom dessa s.k ”nya
regler” och det är denna bakgrund vi vill belysa.

Citcop blev uppringda av Vi i Villas annonsavdelning där man förklarade att
många konkurrerande kylföretag kontaktat tidningen och klagat på Cicops sätt
att annonsera och på dess prissättning. Vi anser att den gratisutdelade
tidningen, Vi i Villa, undanhåller de låga priserna på värmepumpar för sin
läsekrets för att istället skydda sitt eget skinn, dvs sina annonsintäkter.
En hel kylbransch hotade med att ej annonsera i Vi i Villa. Samma orsak
gäller i branschtidningen Kyla där vi inte heller får annonsera. -Vi tappar
för många andra annonsörer, säger chefsredaktören.

Frågan vi ställer oss: Skall vi inte ha konkurrens

Vi i Villas nya policy att Citcop inte längre får annonsera var ”droppen som
fick bägaren att rinna över”. Vi har brevledes bett Konkurrensverket
undersöka om Kylbranschen samarbetar och skapat sina egna karteller. Vi som
är i branschen vet hur det förhåller sig och nu är det upp till
Konkurrensverket att undersöka.

Kungsbacka 2/11 2004

Terece Knutsson VD, Citcop Sweden AB

Olfe skrev:
Nu har Vi i Villa meddelat att vi inte längre får annonsera i deras
tidskrift, p g a nya regler. Vi vet vad som ligger bakom dessa s.k ”nya
regler” och det är denna bakgrund vi vill belysa.
:o Ändå fanns deras annons i Vi i Villa, samma vecka. ::) ViV hann kanske ändra sina regler igen, med tanke på hotet? ??? ;)

Enligt den pumpförsäljare för Panasonic tror jag det var ,fick jag följande svar; Nordicair rena skiten. Citcops pumpar var det inget fel på däremot var det knöligt med garantierna och villkoren för dessa.

Ska man köpa värmepump bör man satsa på kvalitet! Så enkelt är det. Att då köpa t e x Nordic air som har gammal teknik och som teoretiskt bevisligen har svårigheter att leverera vid kallare väderlek är tragiskt. Lägg till några få tusenlappar och få betydligt vassare grejor. Satsa på ett kvalitetsmärke som bevisligen kan leverera ett högt COP under hela året. INTE bara vid +7. För vem behöver utnyttja 4-5 kW i värme då?

Sen är det fasligt vilket tryck det är på just luft/luftvp i år. Det är slut på vartenda lager långt in på nästa år!

Kanske kan det bero på konkurrans och kraftigt ökande marknadsföring den senaste tiden. Helt klart är att priserna har gått ner. Mycket tackvare t e x Citcop som en längre tid fört priskrig med värmepumpsbranschen.

Tycka vad man vill om denna och dess utfall så gynnar det iallafall konsumenten.
Skall man sen rikta ett varningens ord till de som kallar sig noviser på det här med värmepumpar så bör man försöka läsa lite mellan raderna liksom. Jag menar självklart går Citcop (tidigare inlägg) ut med protestbrev och hotar med det ena och det andra för att de enligt de själva blivit ratade av viss media osv. Det som sägs i protasten behöver inte händelsevis vara hela sanningen! Mycket av Citcops affärsidè är luddig och allmänt omtalad såväl inom kylbranschen som i drabbade konsumenters ögon. Att de parallelimporterar Panasonic och säljer dessa till låga priser säger jag ingenting om. Utan det är sättet de marknadsförs och sälj på som alla stör sig på typ. Deras garantier är flummiga (åtminståne var de det), de påstår sig ENDAST sälja till företag när det finns otaliga bevis på att de säljer direkt till privatkunder också m.m....... Varför nu man ENDAST skulle sälja till företag har jag också svårt att förstå. Att sedan deras marknadsföring mer eller mindre uppviglat människor till rena miljölagbrott är kanske det som kylbranschen retat sig mest på. Man talar om precis hur installationen ska ske och säljer komplett utrustning för detta till vem som helst! De har t o m installationsvideor!

Det är alltså inte bara priskonkurransen som kylbranschen protesterat emot utan själva helhetskonceptet. Man har endast haft som tyngdpunkt att sälja kvantitet inte kvalitet. Det är ju kvalitetsaspekten som hela miljölagstiftningen bygger på. Att kunna leverera anläggningar med miljöfarliga gaser etc med hög kvalitet=minimera läckagerisker etc....

När då företag som Citcop går runt dessa lagar och kränger pumpar som ingen annan så är det väl klart att branschen säger ifrån. Hur skulle det se ut om de certifierade installatörsleden gjorde likadant? Kan andra kan vi liksom. Då sätts hela systemet ur spel. Det kallar inte jag för kartellbildning!!! Det är för F-N myndigheterna och regeringen som antagit Kyoto protokollet och allt det där. Sen har krav ställts utifrån det på branschorganisationen. INTE tvärtom. Jubelidioter till kritiserande okunniga förståsigpåare!!!

Det är lätt att kritisera om man själv inte blir smutskastad. Är man i kylbranschen ( åtminståne i närheten) blir man liksom dragen över samma kam. Man är en oseriös fifflare som bara lurar folk på pengar typ! Usch vad trött man blir!

Förlåt om jag tog i...

Tillbaks till ämnet. Satsa på kvalitet och funktion. Ägna en tanke på garantier. Det är inga mirakelmaskiner som fungerar klanderfritt hur länge som helst. Reparationer och reservdelar kan behövas om 5 år också. Då är det tryggt med bra garantier och trygg leverantör/installatör.

Förrästen Citcops priser är idag inte särskilt låga jämfört med andra. Att köpa av certifierad installatör blir faktiskt billigare idag jämfört med förr. Åtminståne inte särskilt mycket dyrare inte. PLUS att du då får helt andra garantier som står för anläggningens funktion!

Puh! Tack.

Bra inlägg!

Troligen beror det stora suget på "LL VP" att det är mycket reklam + att elpriserna bara stiger. LufLuft är ju ett alternativ till alla med direktel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.