13 028 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Luftvärmepump ger dålig effekt
Vi har en Panasonic CS-NZ9SKE installerad hösten 2016 i vår stuga på 40kvm
Genom styrning via internet kan vi ställa in temperatur m.m.
Hela vintern har vi haft den på 8-10 grader.
I mars tänkte vi åka dit och ställde därför upp värmen till 16 grader. Det gjorde vi i god tid den 11 mars. Efter 4 dagar visade innetemperaturen 14-15 grader. Utetemperaturen varierade mellan -10 och 0. Genomsnittsförbrukningen var strax under 400 W.
Jag ställde då upp värmen till 23 grader. Kontroll efter några dagar visade varierande innetemperatur på mellan 17-20 grader. Utetemperaturen låg mellan -2 och -16. Förbrukningen varierade med 1,5 kW som mest. Genomsnittsförbrukningen var lite över 700 W. Ska den inte gå med full effekt hela tiden om det behövs?
Huset är inte stort och väl isolerat. Pumpen ska klara upp till -35 ute och ge motsvarande 6 kW i värme som mest.
Vid vissa tillfällen visar den helt fel utetemperatur. T.ex. -34,5 eller liknande. Efter nån minut återgår den till normal visning.
Långsam temperaturökning verkar fungera. Började med 16 grader och ökade med en grad om dagen.
Efter en vecka hade temperaturen nått önskade 23 grader.
Jag tror själv att det har med avisningen att göra. Att den görs alltför ofta.
Men detta är väl inte normalt. Så ska det väl inte fungera? Vad kan vara orsaken?
Genom styrning via internet kan vi ställa in temperatur m.m.
Hela vintern har vi haft den på 8-10 grader.
I mars tänkte vi åka dit och ställde därför upp värmen till 16 grader. Det gjorde vi i god tid den 11 mars. Efter 4 dagar visade innetemperaturen 14-15 grader. Utetemperaturen varierade mellan -10 och 0. Genomsnittsförbrukningen var strax under 400 W.
Jag ställde då upp värmen till 23 grader. Kontroll efter några dagar visade varierande innetemperatur på mellan 17-20 grader. Utetemperaturen låg mellan -2 och -16. Förbrukningen varierade med 1,5 kW som mest. Genomsnittsförbrukningen var lite över 700 W. Ska den inte gå med full effekt hela tiden om det behövs?
Huset är inte stort och väl isolerat. Pumpen ska klara upp till -35 ute och ge motsvarande 6 kW i värme som mest.
Vid vissa tillfällen visar den helt fel utetemperatur. T.ex. -34,5 eller liknande. Efter nån minut återgår den till normal visning.
Långsam temperaturökning verkar fungera. Började med 16 grader och ökade med en grad om dagen.
Efter en vecka hade temperaturen nått önskade 23 grader.
Jag tror själv att det har med avisningen att göra. Att den görs alltför ofta.
Men detta är väl inte normalt. Så ska det väl inte fungera? Vad kan vara orsaken?
Om du läser vad jag skrivit så ser du att stugan är väl isolerad och utetemperaturen var mellan -2 och -16 vid det aktuella tillfället.E etompau skrev:
Ska man inte kunna ställa temperaturen på 23 grader direkt utan att värmepumpen bär sig konstigt åt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Står värmen verkligen på Heat. Om inte så anpassar den sig efter solens värme etc. Blir det för varmt än inställd värme så ger den kyla istället. Så då visar pumpen olika uppgifter. Även fläkten bör stå i något konstantläge 3-4 minst. Sedan är det inte fel att rengöra den ofta. Panasonic var kända för att ha ett inställt program med ofta avfrostning oavsett om det behövdes eller ej. De nya typerna ska ge viss värme samtidigt som de ger den andra värmen till avfrostning. Hur din fungerar med avfrostningen vet jag inte.
Har du kollat att inte kylflänsarna/slingorna samt trumfläktens blad inte är igensatta med damm. Det brukar hända och är svårt att se. Jag brukar ta bort fläktriktarna och frontdelar för att komma åt med en borste och dammsugarmunstycke. Dammet bygger upp inuti trumman och då sjunker effekten avsevärt och pumpen kan inte värma/kyla. Kompressorn kommer då att gå på lågeffekt.
Nja, ts har ett fritidshus och vinterstängt så här borde det räcka vår och höst. Och har pumpen ett rengöringsprogram så kör man det också vid dessa tillfällen. Men visst det är ju inget fel att göra det oftare, men de filter vi har i fritidshuset har inga större mängder damm när jag dammsuger och blåser rent dem lite försiktigt med tryckluft.M mlkjhr skrev:
Den står på Heat. Jag har rengjort filtren. Däremot inte kylflänsarna/slingorna och trumfläktens blad. Får testa det nästa gång vi är i stugan.
Det jag reagerade mest på var att när jag satte den direkt på 23 grader från 8/10-läget så visade förbrukningen 1,5 kW, men det var kortvarigt. Medelförbrukningen blev bara lite över 700 W.
Och temperaturökningen blev marginal.
När jag sen satte den på 16 grader jobbade den mer normalt och medelförbrukningen låg lite över 300 W. Temperaturökningen blev också mer normal.
Det jag reagerade mest på var att när jag satte den direkt på 23 grader från 8/10-läget så visade förbrukningen 1,5 kW, men det var kortvarigt. Medelförbrukningen blev bara lite över 700 W.
Och temperaturökningen blev marginal.
När jag sen satte den på 16 grader jobbade den mer normalt och medelförbrukningen låg lite över 300 W. Temperaturökningen blev också mer normal.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skydd till utedelen luftvärmepump - sämre effekt?
Ventilation -
Glaskeramikhäll där lilla zonen platta lägger av vid högsta effekt
El -
Luftvärmepumpar som tappar effekt.
Värmepumpar -
Hur få wifi att fungera med Panasonic luftvärmepump?
Värmepumpar -
Toshiba AC/luftvärmepump ger säsong tre betydligt sämre kyleffekt
Värmepumpar