Hej
Vi bor idag i ett enplanshus byggt 1991 i Skåne. Huset värms upp genom luftburen värme, i grund och botten så är det en mix mellan FTX och frånluftsvärmepump men ändå inte. Idag består utrustningen av ett ventilationsaggregat CTC LVA1 som är från -91, i detta sitter ett varmvattenbatteri på 2,7 kW som förvärmer luften som sen blåser in i huset. Luften in tas dels utifrån men även från några frånluftsdon som sitter i vardagsrummet/allrummet. Aggregatet har dessutom ett eftervärmningsbatteri som går på el men vad jag förstått så är inte detta i bruk eller inställt så att det inte går. Varmvattenbatteriet värms av en IVT 490 frånluftsvärmepump från 2012 som även ansvarar för varmvattenproduktionen i huset. Värmesystemet är dessutom kompletterat med två elelement, ett i det stora badrummet och ett i tvättstugan/teknikrummet.

Systemet värmer idag 147 kvm och vi förbrukar totalt inklusive hushållsel ungefär 12 000 kWh om året vilket vi tycker är rimligt, håller en innetemperatur på 20-21 grader.

I stort sätt så fungerar systemet bra och vi upplever en helt ok komfort, det som är en nackdel är ljudnivån. Dock börjar aggregatet bli till åren, vet att tidigare ägare för 7-8 år sedan bytte fläkten i det. Det är också så att vi om ca 2 år planerar en ut och ombyggnad av huset där vi ska flytta vårt nuvarande kök till ett annat rum. Detta kommer dra med sig att ungefär halva huset kommer påverkas och i samband med detta avser vi att lägga in golvvärmeslingor i dessa delar.

Styrningen av nuvarande system är också lite diffust, värmepumpen har en ute givare som den går efter medans fläktaggregatet har en inne givare men jag upplever inte att inne givaren har någon funktion även om den både lyset, tickar och klickar

Det finns i dag ersättare till CTC LVA1 som i princip ersätter denna rakt av, exempel på detta är ALIG VB250L samt PBH LVAC-V men jag är lite allergisk mot att inte tänka på om det finns någon bättre lösning då 1-1 byte är lite tråkigt. Vad jag förstått det så kan man inte kombinera frånluftsvärmepump med FTX men då vi förr eller senare kommer behöva byta ut nuvarande värmepump så kan ett byte till luft/vatten vara möjligt längre fram. Skulle man utifrån detta kunna sätta in ett FTX aggregat kompletterat med ett varmvattenbatteri som ersättare? Har gott om plats på vinden ovanför aggregatet så det är inte ont om plast och alla kanaler är lätt tillgängliga ovanifrån.

Varför vill göra förändra?
- Succesivt utbyte till golvvärme kommer ske.
- Lägre energiförbrukning och möjlighet till bättre styrning av fläkten.
- Bättre möjlighet till styrning av innertemperatur.
- Lägre ljudnivå
- Bättre filtrering och därmed luft då både sonen och frun har allergier/astma.
- Frigöra utrymme i tvättstugan genom att flytta aggregatet till vinden.

Vad har ni för råd och tankar som kan hjälpa oss vidare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.