Mikron har pajat, måste köpa nytt. Tänkte då på en kombiapparat som är både mikro och varmluftsugn. Typ IKEAs Anrätta. Men. Har ingen luftspalt i högskåpet. Hur viktigt är det???
Utan att kunna brandregler så antar jag att luftspalten lika gärna kan utgöras av en glipa mellan ugnen och hyllplanet ovanför. 5-10 cm bör räcka. Det finns frontgaller som går att montera i sådana glipor. Vår varmluftsugn har en fläkt som snarare båser omgivningsluften framåt så skåpet blir inte alls varmt ens i bakkant. Vi har dock den traditionella vertikala luftspalten i bakkant av skåpet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
electroluxaren skrev:
Har inte IKEAstomme med glipor i bakkant, så jag sågade upp högskåpet i sidan och sedan i passbiten en bra bit över mikro/varmluftsugnens placering. Hålen är 40 x 9 cm, dvs så stort att IKEAs ventilationsgaller fungerar. För jag godkänt?F fb35523 skrev:Utan att kunna brandregler så antar jag att luftspalten lika gärna kan utgöras av en glipa mellan ugnen och hyllplanet ovanför. 5-10 cm bör räcka. Det finns frontgaller som går att montera i sådana glipor. Vår varmluftsugn har en fläkt som snarare båser omgivningsluften framåt så skåpet blir inte alls varmt ens i bakkant. Vi har dock den traditionella vertikala luftspalten i bakkant av skåpet.
Rent praktiskt har jag svårt att tänka mig att denna lösning skulle bli sämre. Om du installerar ugnen och kör den ett par timmar och under tiden känner av temperaturen runt om i skåpet så får du en bra bild av hur det fungerar. Du har väl brandvarnare i köket? Du får godkänt av mig i alla fall 
Nä det är verkligen igen rocket sience att läsa en installationsmanual från tillverkaren eller att för stå denLars G Gårdö skrev:
Om den går sönder så kommer nog inte serviceverkstaden tycka det är godkänt då varmluften stiger uppåt och inte i sidled. Kommer det att fungera? Säkert.Lars G Gårdö skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden