1 050 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Luftspalt bakom träfasad
Hej
Lite frågor kring luftspalt.
Vi håller på att sätta ny träfasad på vårt äldre hus.
Som det ser ut hitills stter ny 5 cm isolering utanpå äldre panel, sedan vindduk och på det läkt om 12*48.
Räcker 12mm som luftspalt?
Som det är byggt nu kommer därmed fönstren liva med panelen och sätta tjockare spikläkt skulle komplicera allt iom med att antingen flytta ut alla fönster eller göra en utvändig smyg vilket vi helst inte vill ha.
Lite frågor kring luftspalt.
Vi håller på att sätta ny träfasad på vårt äldre hus.
Som det ser ut hitills stter ny 5 cm isolering utanpå äldre panel, sedan vindduk och på det läkt om 12*48.
Räcker 12mm som luftspalt?
Som det är byggt nu kommer därmed fönstren liva med panelen och sätta tjockare spikläkt skulle komplicera allt iom med att antingen flytta ut alla fönster eller göra en utvändig smyg vilket vi helst inte vill ha.
Ja du behöver längre spik, en gammal regel är att spiken ska gå 2/3 av längden in i spikregeln, så har du en 22mm tjock panel så behöver spiken vara mint 66mm lång alltså en tretumsspik..A aps44 skrev:
Klicka här för att svara