Byggahus.se
Hej alla proffs.
Jag håller på att få ett fritidshus byggt, troligen Sveriges smalaste hus faktiskt. Har en fråga via min byggare som tycker att det borde vara luftning i nock och det har inte konstruktören ritat.
Förutsättningar; en plans hus, öppet till nock invändigt, bandvalsad plåt på tak. Huset är 3,60 brett. Hyggligt väder och vindutsatt område med 100 m till havet.
Konstruktören tänker så här;
I och med att det är så kort väg mellan takfot till takfot så behövs ingen luftning i nock.

Jag vill vara på säkra sidan så för min del kan jag ha luftning i nock men jag tänker att det finns en risk med att ha öppningar också.
Se konstruktionslösningen!

Tar tacksamt emot kommentarer.. Teknisk ritning av takkonstruktion för ett smalt hus, visar ingen luftning i nock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är inget proffs men kan dela med av min erfarenhet, rätt eller fel får vet ej :)

Jag funderade på exakt samma sak när jag byggde mitt attefallshus, byggde på exakt samma sätt som ritningen ovan med Nockbalk och ställde takstolarnas reglar emot.
Det VIKTIGA som jag förstått det är att luftningen går förbi balken ovanför.
precis som din ritning.

Enl. de byggare jag pratade med så var detta utförande inget problem då det var så korta sträckor för luften att gå runt och det var inga problem att få god cirkulation.

Min attefallare var 5x5m

Lycka till :D
 
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Jag är inget proffs men kan dela med av min erfarenhet, rätt eller fel får vet ej :)

Jag funderade på exakt samma sak när jag byggde mitt attefallshus, byggde på exakt samma sätt som ritningen ovan med Nockbalk och ställde takstolarnas reglar emot.
Det VIKTIGA som jag förstått det är att luftningen går förbi balken ovanför.
precis som din ritning.

Enl. de byggare jag pratade med så var detta utförande inget problem då det var så korta sträckor för luften att gå runt och det var inga problem att få god cirkulation.

Min attefallare var 5x5m

Lycka till :D
Tack för svar! Stödjer ju konstruktörens tankar. Tar gärna emot fler synpunkter!
 
Sen ska man väl inte överdriva ventilationen heller? Man kan ju faktiskt tillföra fukt från luften ute en fuktig dag.
 
Om det är nära kusten så är det förmodligen lite blåsigare?
Det är stora skillnader (lufttryck) på blås- resp läsidan så jag tvekar inte på att det luftas igenom väl. Det är iaf min erfarenhet av luftspalter/springor generellt här från Skåne.

Sedan om solen ligger på så är det sannolikt mer på ena sidan än den andra. Då blir det en skorstenseffekt på den solvarma sidan som driver igenom luft.

Så det bör fungera utmärkt utan nockluftning.
Å andra sidan skadar ju inte nockluftning heller, såvida det inte ligger väldigt blåsigt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om det är nära kusten så är det förmodligen lite blåsigare?
Det är stora skillnader (lufttryck) på blås- resp läsidan så jag tvekar inte på att det luftas igenom väl. Det är iaf min erfarenhet av luftspalter/springor generellt här från Skåne.

Sedan om solen ligger på så är det sannolikt mer på ena sidan än den andra. Då blir det en skorstenseffekt på den solvarma sidan som driver igenom luft.

Så det bör fungera utmärkt utan nockluftning.
Å andra sidan skadar ju inte nockluftning heller, såvida det inte ligger väldigt blåsigt.
Tack! Ja, det ligger rätt utsatt för vind/blåst så det kommer nog att blåsa på tror jag. Huset ligger ganska exakt i nord/sydlig riktning och det kommer att vara sol på taket så länge det lyser. Har absolut inget som skuggar så det kan säkert bli överjävligt varmt under sommaren. Så vad händer med luften då? Om den stiger från bägge håll, orkar den att gå ut igen då?
 
Är solvärmen helt i balans mellan takhalvorna och det är vindstilla så blir värmen stående.
Just vid de tillfällena är nockventilation bra, men om det då ska göra nytta så behövs rejält stora ventiler, typ 0,5 - 1 m2.
Har stått och fiffat med vindskivor, och från ett ca 50 m2 svart plåttak som solen ligger på så skyfflar det ut rejält varm luft från luftspalten under (50 mm). Som att stå framför en varmluftskanon.
Betänk att inflödesarean är husets längd (takfoten) x bredden/höjden på luftspalten, om nu inte öppningen är strypt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är solvärmen helt i balans mellan takhalvorna och det är vindstilla så blir värmen stående.
Just vid de tillfällena är nockventilation bra, men om det då ska göra nytta så behövs rejält stora ventiler, typ 0,5 - 1 m2.
Har stått och fiffat med vindskivor, och från ett ca 50 m2 svart plåttak som solen ligger på så skyfflar det ut rejält varm luft från luftspalten under (50 mm). Som att stå framför en varmluftskanon.
Betänk att inflödesarean är husets längd (takfoten) x bredden/höjden på luftspalten, om nu inte öppningen är strypt.
I.o.m. att det blir ett plåttak så bygger man i så fall en öppning längs hela nocken och inte ventiler i vardera ändan. det blir nog en luftning..
 
Ja, med ryggås blir det ju kanske inte så mkt nockventilation via gavelspetsarna...
Men, bara för att jag är nyfiken, hur gör man nockventilation i ett bandvalsat plåttak?
Det är ju helt täta tak, särskilt viktigt uppe vid nocken, och plåten ligger väl direkt an mot råspont och takpapp? Bygger man som små takkupor eller hur ser utförandet ut?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, med ryggås blir det ju kanske inte så mkt nockventilation via gavelspetsarna...
Men, bara för att jag är nyfiken, hur gör man nockventilation i ett bandvalsat plåttak?
Det är ju helt täta tak, särskilt viktigt uppe vid nocken, och plåten ligger väl direkt an mot råspont och takpapp? Bygger man som små takkupor eller hur ser utförandet ut?
Nä det ligger på läkt som bildar luftspalt. Sedan gör man som ett hus på nocken, se googlad bild En teknisk ritning av takventilation med måttangivelser och komponentbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

se även min bild högst upp med luftintag vid takfötterna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.