Bytte till BVP för ett år sedan och i samband med det så luftade firman alla radiatorer. Ungdomarna som bor på övervåningen klagar på att det är kallt så jag skulle testa att lufta igen. Gick fint på de 3 första men på det fjärde kom varken luft eller vatten. Gick då tillbaka till de tidigare och då kom inget där heller. Sorry för en newbiefråga men är radiatorsystemet inte alltid trycksatt? Hur kommer det sig att inga av de 3 första radiatorerna går att lufta igen? Gick ner på entréplan och där gick det att lufta? Huvudet står still, hjälp!
En bifråga om vattnet som kom ut i början, det var svart, är det de berömda utfällningarna av metall i systemet? Är det skadligt? Har hört talas om magnetfilter som ska fånga detta? Eller bör man spola igenom systemet? Klarar man att göra det själv med lite instruktioner eller är det bara att ringa en VVS-firma?
En bifråga om vattnet som kom ut i början, det var svart, är det de berömda utfällningarna av metall i systemet? Är det skadligt? Har hört talas om magnetfilter som ska fånga detta? Eller bör man spola igenom systemet? Klarar man att göra det själv med lite instruktioner eller är det bara att ringa en VVS-firma?
Tack, då ska jag ge mig ut på jakt efter expansionskärl och påfyllnadsventil. På den gamla kombipannan satt detta precis vid pannan men har inte koll på var den sitter på rak arm i nya BVP-systemet då den pumpen står på ett annat ställe i huset.. när jag liftade de tre första radiatorerna pös det luft sammanlagt kanske någon minut och kom ut ett drygt dricksglas med svart vatten. Antar att det är tillräckligt för att sänka trycket så ingen vidare luftning kunde ske. Följdfråga är om jag behöver växelvis lufta och fylla på eller om det finns något knep som gör att man kan ”fylla på kontinuerligt” medan man luftar alla element utan att något blir galet?Krilleman skrev:
Klicka här för att svara