Hej,

Har ett hus med golvvärme där det är lite olika temperatur i rummen. Framförallt i ett rum är det flera grader kallare (nu när det är -8 utanför). Det är ett ganska litet rum 15m2 med stora glaspartier på ena väggen. Jag har bott i huset (som är från 1993, utbyggt 2004) sedan 2013. Jag har aldrig luftat systemet och det är nog aldrig gjort innan heller kan jag tänka mig. Det ser ut som på bilden. Hur gör man? :)

Fördelarskåp för golvvärme med numrerade komponenter för att illustrera användarens frågor om luftningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag förstått det rätt så ska ja utföra följande steg:

1. Stäng samtliga slingor på fördelaren och stäng returventilen på fördelaren
2. Koppla fast en slang på urtappningsventilen på ventilen på returen
3. Öppna urtappningsventilen och en slinga i taget
4. Stäng alla slingor och öppna returnen för att spola returen.
5. Stäng urtappningen och öppna alla slingor/ventiler.

Lite praktiska frågor som dyker upp.

1. Returen stängs vid punk 1 och 2 på bilden? 2:an känns solkar men hur stänger jag 1:an? Drar åt muttern medsols? Den ser ut att vara bra åtdragen redan...

2a. Det är borta vid 3:an som jag kopplar en slang för luftning?
2b. Stänger slingorna gör jag under de vita hattarna (4an). Det sitter muttrar likt 1:an där under.

3. Känns klart om mina tidigare antagen stämmer.

4. Också klart om mina tidigare antagen stämmer.

5. Också klart om mina tidigare antagen stämmer.

Bonusfrågor.

6. Vid 6:an på bilden så finns det en bypass (jag tror det kallas så) På bilden är den öppen tror jag. Ska den vara det? Om jag stänger den genom att vrida den 90 grader hör jag hur det tystnar vilket betyder att det måste gå mycket vatten där och direkt tillbaka?

7. Om jag tar bort alla styrdon så borde vattnen flöda fritt i alla slingor? Om jag förstått det rätt så kan man köra det så och justera mängden vatten som går i varje slinga för att få bra temperatur. Detta bör vara mest effektivt men svårast att justera in? Jag har inte termostater i alla rum så vissa termostater måste kontrollera flera slingor. Tex rummet som är kallt har ingen termostat så den måste gå på en annan termostat...

TACK!

Det finns ingen anledning till att det ansamlas luft i slingorna. Den avsätts främst vid värmekällan. Du skulle kunna öppna avluftningsventilerna för att se om det finns luft där om du vill.

Avluftningsventilerna? På värmepumpen?

Anledningen till att jag började på att fundera på att lufta systemet var en person som hade liknande problem och det verkar ha hjälpt: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38772.0

Känns också bra att ha gjort det bara för att veta att alla slingor funkar, att vattnet går där igenom utan problem osv... Över en längre period (månader) så tappar systemet trycket lite. Vet inte om det är normalt?

Har du testat att bara köra den kalla slingan med de andra stängda. Om luft är problemet borde väll ingen värme komma fram.

Nix, det har jag inte gjort. Jag är lite osäker på hur jag stänger slingor? Kolla min fråga 2b. :)

Det bör sitta en luftskruv högt upp på fördelaren. Kommer det ingen luft där utan bara vatten och systemet fungerar som det ska. Låt det vara och var glad. :).

imported_Benno imported_Benno skrev:
Det bör sitta en luftskruv högt upp på fördelaren. Kommer det ingen luft där utan bara vatten och systemet fungerar som det ska. Låt det vara och var glad. :).
Kan det vara Nr3 i bilden fast på föredelaren ovanför med alla styrdon? Är det där jag ska öppna och kolla?

Lufta båda.

Jag skulle gärna vilja lufta allt så kan jag till 100% släppa det sedan. Men jag behöver fortfarande svar på mina frågor :)

Lufta på luftningsnipplarna du bör ha på respektive fördelare om det känns bra. Ditt problem med för kallt i ett rum har troligtvis ingenting med detta att göra. Det är för att golvvärme generellt sett är kasst på att motverka kallras från stora fönsterpartier. Enda du kan göra är att öka flödet i det rummets gvslinga, men då kan du få obalans och för kallt i ett annat rum. En omräkning och ny injusterings av flödena i alla slingor är inget lekman gör själv tyvärr. Kontakta fackman. Dessutom är det inte säkert att detta kommer höja temp så mycket som ni vill. Knäpp upp en öl och njut av utsikten istället är mitt tips, alkohol värmer också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.