Hej
vi har en gammal skånelänga som värms med olja nu. Pannan är ganska ny så jag vill anvnda den i några år ytterligare. (Såvida ni inte har bättre förslag)
Jag vill investera i något smart sätt att värma.
Har tittat på jordvärme tidigare men tror det blir för dyrt (och då får jag väl heller inte användning av nya pannan?)

Så valet har blivit mellan pellets eller luft/vatten-pump. Båda ska funka ihop med pannan som är en Alpha Combi från typ 2002.

Jag är inte rädd för jobbet et innebär med pellets, men resten av familjen är det.
Installallationen ska jag få pris på men själva brännaren lär kosta 4-5000:- Sedan tänker jag mig ett förråd kopplat till som räcker en vecka.
Jag ska inte installera själv utan lägger ut det. Väntar just på offert.

Annars är alternativet luft-vatten och fördelen verkar vara att det är ganska underhållslöst. MEN svindyr installation - ca 75 000:-

OM man ändå ska göra nåt sånt dyrt, är det kanske lika bra att fundera på jordvärme trots allt? Men står sig jordvärmen i längden - dvs md tanke på framtida utveckling och kanske bättre alternativ snart?

Alltså: Vi kan lägga en slant om investeringen verkligen är motiverad. Så använda pannan några år ytterligare och satsa på luft eller pellets eller ska vi ta jordvärme direkt?

Radiatorerna inne funkar ok.
Jag funderar också på att - oavsett kommande värmekälla - installera en braskamin i mitten av huset och kanske kankse att vi kan använda den gamla oanvända skorstensstocken till det.

Nån som har några tankar kring mitt dilemma?
Tack i förhand!a

Är du inte rädd för jobbet ska du inte fundera mera, det är bara att sätta in en pelletsbrännare.
Se till att du får tag i en röris som är duktig på detta, brukar alltid finnas någon i närheten som har det som specialiatet, ta det märket han rekommenderar/säljer. Då har du bäst förutsättningar för att det ska fungera bra

Kör på pellets det mår huset bäst av.Varm och fin skorsten som inte får fuktskador.

Hej
och tack för svar. Tror ni att pelletsen står sig också om man tittar 10 år framåt? Då menar jag ekonomiskt. För miljövänligt är det ju ok, så som jag förstår det.

Vem vet.

1967 så installerade vi oljeeldning, då kostade oljan 200 kr / m3

Protte

Hej
Ja du har såklart rätt. Vem vet.
Jag tänkte egentligen mer på drift + engångskostnader utslaget på 5 eller 10 år; är då pellets också då en klok ekonomisk investering eller vinner luft/vatten i längden eftersom driften är billigare än pellets (väl?).
Hej igen från Tove

H
Redigerat:
Det hela är en chansning, går en värmepump sönder så blir det dyrt, en pelletsanläggning är mera åt att det går att laga med en rulle ståltråd.

För att gardera mig så har jag VP för huset och pellets till verkstan och toppeffekt till huset.

Protte

Tackar för bra synpunkter.
Vi har fått ett pris nu av pellets-installatören. 35 000:- inkl alllt utom kabel mellan pelltsbrännare och el....switsh (kan det heta så), dvs så att el går igång automatiskt OM jag inte fyllt på pellets. Ska visst bara va fråga om en kabel som elinstallatör enkelt fixar.

I detta är ett stort förråd inräknat som gör att jag behöver fylla på pellets max 1 gång i veckan.

Resten av familjen lägger hellre pengar på luft/vatten för att slippa jobbet med pelletsen. Jag är inte rädd för det extra jobbet.
Luft/vatten lär gå på ca 75 000 (installationen). Om övriga familjen kan tänka sig lägga den sortens slantar är det väl i så fall rimligare att fixa jordvärme i stället, eller vad säger ni?

(Jag lutar mest åt att sätta in projekt "Pellets-Övertalning" ... det blir nog billigast och inte så dumt...haha)

/Tove

Hemmakatten
Men. Hur stort hus har ni? Ni bor i Skåne,eller hur?
Vi bor i roslagen norr om Stockholm och har en pelletskamin som står för uppvärmning av huset (golvvärme) och varmvatten. Kaminen har ett pellets"förråd" på 60 kg. Vi köper pellets på säckar som väger 16 kg styck.Under icke uppvärmningssäsong går det åt ca en säck i veckan till varmvatten. På vintern när det är svinkallt, -10 - 20grader går det åt 4-6 säckar per vecka. Vi har inga som helst problem med att ha säckar, inga stora bulkförråd behövs. I Skåne lär det väl behövas ännu mindre.

Bulkförråd är bekvämare, jag lyfter inte en enda pellets, här är det så att bulk är billigare (säckar kostar).

Protte

S
ibland läser man kluriga frågor på detta forum... detta är inte en av dessa :)
Pellets låter helt klockrent i ditt fall! 35 000 för pellets och du börjar tjäna pengar från dag 1, halva priset på värme!
Mitt tips:
Räkna ut er uppvärmingskostnad idag, räkna ut vad den borde bli med pellets. Låt pelletspannan betala av sig själv, vilket säkert tar 5-6år, sen kan ni börja fundera på värmepump, tycker ni pellets fungerar bra, ja låt den då spara ihop 5 000 per år för att till sist kanske helt betala eran värmepump, och då kanske ny panna också.
Tänk dock på att det är en del arbete med att aska också, inte bara fylla på pellets som är jobbigt.

PS: Att tjäna in 75 000 installation av luft-vatten är nog ganska svårt! Säg att ni lyckas spara 5 000kr per år, isåfall tjänar ni på installationen först efter 15 år! Håller pannan så länge? håller luftvärmepumpen i 15 år?.... tveksamt
Ska du låna till 75 000 med 5% ränta är bara räntan 3750

Redigerat:
Att sköta pelletsanläggningen är nog bland det minst jobbiga av alla sysslor som fastigheten kräver tycker jag. Klippa häckar, gräsmattor, rensa ogräs, måla om fasad, skotta snö etc etc etc tar var och en mycket mer tid än att sköta pelletsanläggningen. Och då sotar jag även skorstenen själv.

H
Att fylla på 1-2 säckar i ett förråd varje dag tillhör de mindre problemen. Bulkförråd brukar krångla och måste rengöras ibland. Här finns inga bulkleverantörer som kan leverera pellets billigare per kilo än Byggmax som säljer 16kg säckar för 42,95.

Hej
tusen tack för bra infallsvinklar.
Nog lutar det åt Pellets, jag kan nog svårligen tänka mig annat.

Nej att spara in 75 000 som luft/vatten skulle kosta, bara för att få använda pannan några år till, lär inte betala sig. Tack för den insikten.

Jag har bett energirådgivaren i vår kommun om hjälp också och hon skulle posta lite uträkningar till oss och det låter helt kanon som komplement. Jag återkommer om hon kommit fram till nåt annat än pellets. Hon har haft andra synpunkter som är vettiga, bla att på skarpen se över isolering, tak mm innan man går vidare med att byta uppvärming.
/Tove

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.