Hej,

Vi står inför inköp av en ny värmepump då vår nuvarande luft-vattenvärmepump har 19 år på nacken.

Vi står då i valet och kvalet mellan luft-vatten eller bergvärme där jag är inne på det förstnämnda men svärfar och lokala rörisen är inne på det sistnämnda. Därför vänder jag mig nu hit till forumet för att utröna vem som egentligen har rätt!

Huset i fråga är ett fritidshus som vi mest använder på sommaren. Med nuvarande värmepump har vi en årsförbrukning på 15 000 kWh, där merparten går till att hålla huset 12 grader varmt under vinterhalvåret. Svärfars argument för bergvärme är att det är en mer långsiktig lösning, och är mer värt om man skall sälja huset, samt att den är mer effektiv. Vi har dock inga planer på att sälja och tänker att vi åtminstone kommer ha huset kvar under en luft-vatten-pumps livslängd. Mitt argument är att en luft-vattenpump är billigare och har nästan lika god effektivitet som en BV-pump idag, och att vår låga förbrukning gör att merkostnaden för BV ändå inte kommer att löna sig.

Vad tror ni som är experter på detta? Är det hål i huvudet att sätta in en luft-vatten-värmepump igen och att man ska satsa på bergvärme? Eller gör vår relativt låga förbrukning och effektiviteten i moderna luft-vatten att det är en smartare investering (då de är billigare och vi har så pass låg förbrukning)?

Tusen tack på förhand för ständigt kloka råd och expertis!

Svårt att säga utan att veta skillnaden i kostnad mellan alternativen. Du skriver att ni mest är där på sommaren och då hade jag nog tagit den billigare lösningen. Men om du tror att ni kan komma att vara där höst-vinter-vår oftare i framtiden så talar det ju för en bergvärmelösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.