Hej !!!
Dags för mig att köpa värmepump, tänkte höra här först om ni har nån bra att rekommendera till mig.

Krav :
15.000:- max ( installation ska ingå då)
Annars 11.000:-
Till ca 100kvm
Energiklass MINST A+ / A+
Östergötland

Tack för all hjälp och tips

Svårt att få en kvalitetsmaskin med installation under15.000.
Satsa rätt redan från början än att slänga bort 15,000 på något som du senare ångrar dig.

Är du osäker på placering och effekt som luftvärmepumpen bör avge så är nog tipset att ta hem ett par olika återförsäljare för att få förslag och pris inkl installation.

Eller fråga om postorderföretagen har börjat med hembesök för råd om placering och modell

Fick bli en Mitsubishi FH35.
Läst om den och alla kunde verkar vara supernöjda på prisjakt. Och den har varit bäst i test tydligen flera år i rad. smile1.gif
Ca 15.5k för all inklusive + markstakiv.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Fujitsu kanske,
[länk]
Vi har den, fast fuji electronics version, är mycket nöjda

F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Läst om den och alla kunde verkar vara supernöjda på prisjakt. Och den har varit bäst i test tydligen flera år i rad. [bild]
Ett bra val, stod mellan den och Caldo X35 då jag köpte men då föll lotten på Daikin. Väldigt nöjd med den också!

• Gilla
Fredrikkarlsson1992
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Läst om den och alla kunde verkar vara supernöjda på prisjakt. Och den har varit bäst i test tydligen flera år i rad. [bild]
Mycket värmepump för pengarna

• Gilla
Fredrikkarlsson1992
  • Laddar…
En vän till mig som jobbar i branschen rekommenderade en Mitsubishi FH25 med liknande förutsättningar. Kört den i ett år halvår nu och är mer än nöjd. Enda negativa är knaken som blir när innedelen värms upp och kyls ner mellan avfrostningarna. Men jag antar att det är normalt.

Han tyckte också att Fujitsu gjorde bra pumpar.

Fujusti Nocria har konstig styrning av vingen, kör man värme så står vingen rakt ned! Kör man kyla så Står den rakt ut som jag önskar den i värmeläget.

Vi har också en FH35, mycket knak i den vid avfrostning.

Söker en luftvärmepump för komplementbostaden vi ska bygga i sommar, kanske blir en FH25, men gärna ganska slimmad samt att den orkar hålla huset varmt i -30, för tänkte ej ha några element, förutom på toaletten.

• Gilla
Långfarare
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Fujusti Nocria har konstig styrning av vingen, kör man värme så står vingen rakt ned! Kör man kyla så Står den rakt ut som jag önskar den i värmeläget.

Söker en luftvärmepump för komplementbostaden vi ska bygga i sommar, kanske blir en FH25, men gärna ganska slimmad samt att den orkar hålla huset varmt i -30, för tänkte ej ha några element, förutom på toaletten.
Vi har en Toshiba RAS-25, är väldigt nöjda med den.
En stor fördel är också att den gör precis det man villa att den ska göra, vinge och fläkthastighet är konstant om man nu valt det.
För oss hade det varit otänkbart med en pump som bara kan blåsa värmen rakt nedåt, då hade värmen åkt rakt ned i källaren och missat målet.

H Husqvarna220Ac skrev:

Nu vet jag inte vilken yta det handlar om men -30 är småkyligt och det kan behövas en kraftigare modell då du inte tänkt dig ha någon backup av någon anledning.
Beroende på yta så är det nog LN25 eller LN35 beroende på yta om det är mitsubishi du söker.

Men nog kan du väl förresten ställa vingen manuellt rakt ut på din nocria vid värmedrift ??

Då har Nocria ändrat detta sista åren, för den vi hade i gamla huset gick det inte med, vilket var känt.

Vår FH35 värmer nästan 150kvm i -25, så att värma 1/4 av ytan borde inte vara några problem, men vill inte göra fläkten så högt heller.

Orkar inte sätta in några element, blir element i badrummet.

Låter märkligt om man inte kan ändra vingen manuellt till att blåsa rakt fram i värmedrift om det läget finns i kyldrift!!
Har inte hört eller sett någon skriva det tidigare men har du provat och det inte går så är det så, någon med nocria på forumet kan kanske kolla om det fungerar på sin om det skiljer mellan årgångar.

Klarar du att hålla värmen/värma 150kvm med 2-2,5kW så är det bara att gratulera till ett väldigt energisnålt hus och du har minimal årsförbrukning för att värma.
Ett välisolerat hus har normalt högre transmitionsförluster och ventilationsförluster än så

H Husqvarna220Ac skrev:
Då har Nocria ändrat detta sista åren, för den vi hade i gamla huset gick det inte med, vilket var känt.

Vår FH35 värmer nästan 150kvm i -25, så att värma 1/4 av ytan borde inte vara några problem, men vill inte göra fläkten så högt heller.

Orkar inte sätta in några element, blir element i badrummet.
Ni måste antingen ha väldigt kyligt i vissa rum eller en otroligt öppen planlösning för att lyckas med att värma så mycket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.