Vi bor i ett hus byggt på 70-talet. Detta hus har en källare med el-element. Finns också golvvärme i ett par rum. Inget av detta har vi själva lagt in. Skulle tro att huset byggdes med el-element och att golvvärmen tillkom när familjen innan oss ägde huset eller kanske tidigare ändå. Vi vet ej om plattan är isolerad men vi tror inte den är det. Vi vill värma upp källaren med en luft-luft värmepump eftersom det är rätt stora rum så flödet borde inte vara några problem. Vi har redan 2 st luft-luft värmepumpar på markplanet (bostadsdelen) och dessa fungerar väldigt bra. Det vi undrar över är om det går att värma upp källaren utan några problem, kan det bli skador på huset? Känns som att denna fråga är väldigt dum men jag vill vara säker på att vi inte ställer till det. Jag tänker så här. Eftersom huset byggdes med el-element i källaren (7 st) så borde det ju vara tänkt att det ska fungera bra eller?

Bästa svaret

Visst går det bra med luftvärmepump i källaren. Det är golvvärme i källaren det kan bli problem med när det läggs på oisolerad platta och det kan ske fuktvandring i olika delar av betongplattan.

• Gilla
Elnovis
  • Laddar…
J Josth skrev:
Visst går det bra med luftvärmepump i källaren. Det är golvvärme i källaren det kan bli problem med när det läggs på oisolerad platta och det kan ske fuktvandring i olika delar av betongplattan.
Tack för svaret. Uppskattas.

Tänk bara på att det kan bli en del kondensvatten från innedelen som måste kunna rinna bort någonstans.

D Dilato skrev:
Tänk bara på att det kan bli en del kondensvatten från innedelen som måste kunna rinna bort någonstans.
Min tanke är att placera innedelen precis vid toaletten i källaren och låta vattnet från innedelen rinna ner i ett avlopp på toaletten. Det borde väl fungera?

D Dilato skrev:
Kondensvattnet bör rimligen komma ut vid utedelen.

• Gilla
Vasken och 3 till
  • Laddar…
A
Blir väl bara kondensvatten från innedelen när man kör i kylläge.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Blir väl bara kondensvatten från innedelen när man kör i kylläge.
Det blir garanterat aldrig aktuellt med kylläge eftersom det vi strävar efter är värme ;)

A
I värmeläge kommer det inget vatten från innedelen mig veterligen.

Handyman 1 skrev:
I värmeläge kommer det inget vatten från innedelen mig veterligen.
Ok det är så det fungerar? I så fall behöver jag inte låta vattnet åka ner i avloppet inomhus i värmeläge utan låta vattnet från utedelen rinna ner på gräsmatten. Har jag förstått det hela rätt då?

E Elnovis skrev:
Ok det är så det fungerar? I så fall behöver jag inte låta vattnet åka ner i avloppet inomhus i värmeläge utan låta vattnet från utedelen rinna ner på gräsmatten. Har jag förstått det hela rätt då?
Kondensen kommer av att uteluften kyls när värmepumpen hämtar värme från den. Kondensen rinner därefter ut från utedelen via en slang. Man kan ställa någon under utedelen och tömma bort vattnet om man inte vill att det ska rinna ned vid husgrunden.

Nej, det är enbart när man kör den för att kyla som det blir kondensvatten.

• Gilla
Canon123
  • Laddar…
Min innerdel som bara används för värme i källaren producerar vatten.
Inga stora mängder, men en rännil på golvet till golvbrunnen blir det.

D Dilato skrev:
Min innerdel som bara används för värme i källaren producerar vatten.
Inga stora mängder, men en rännil på golvet till golvbrunnen blir det.
Inte så att vattnet kommer via slangpaketet? Låter som du har innerdelen nedanför utedelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.