Hej, har 70 talshus, el element och dålig placerad luft luft som skapar tryckande känsla av värmen på övervåning.

Vad är priset idag för att installera luft vatten samt element plus rör för 1.5 plans villa i Skåne?
Jag gissar norr om 300 000kr.

Har tänkt luft luft men har svårt att hitta placering som klarar alla rum och då får man ändå hålla på och köra el element.

Har fått elräkning på ca 6000kr nu under vintern tror båda elbilar står för va 2000kr ca 1000kw av dessa kostnader.

Har solpaneler men det var sämsta investeringen någonsin. Känner mig totalt blåst av farbror staten.

P
OM det är så mycket el som du säger på elbilarna som 4000 kr av 6000kr så har du ju bara 2000 kr kvar på huset för januari. stämmer det så kommer du ha jäkligt svårt att räkna hem en förändring alls och ombyggnad till vattenburet som ofta är väldigt dyrt och svårt att räkna hem kommer vara än svårare..

Första steget borde väl vara att skaffa egen del mätning så du kan separera dom olika elförbrukarna ifrån varandra , Det finns många som har en elräkning på 6000kr för januari med dom priser som vi har haft för januari.. och då är det många som har det utan några elbilar inblandade..

Jag skulle börja med att se till att få bättre koll på vad av olika stora förbrukare som varmvatten , värme i huset och vad som är elbilars förbrukning . utan den kollen är det ju helt omöjligt att veta i vilken ände det är mest lönsamt med förbättringar och uppgraderingar

Kanske din bil laddare redan har nån möjlighet att separera den förbrukningen från husets el

Redigerat:
Hej var otydlig , elbilarna står för ca 600-900kw per månad eller ca 1200-2000kr ca. Så ca 30% av elkostnaden.

P
Danin Danin skrev:
Hej var otydlig , elbilarna står för ca 600-900kw per månad eller ca 1200-2000kr ca. Så ca 30% av elkostnaden.
Det låter mycket mer sannolikt och mer normalt..

Sen nästa steg är ju att fundera på hur fördelningen av husets förbrukning ligger och om det är ekonomiskt försvarbart att bygga vattenburet och bergvärmepump och hur den iaf vid dom kallaste dagarna kommer värma med elpatron. Beror ju på effektbehov och dimensionering hur kallt man klarar innan man behöver tillskott av elpatron..
Sen finns en livslängd på bergvärmepump också som gör kalkylen sämre över tid..

Vad som är "rätt" val beror ju på hur man resonerar

P polaris78 skrev:
Det låter mycket mer sannolikt och mer normalt..

Sen nästa steg är ju att fundera på hur fördelningen av husets förbrukning ligger och om det är ekonomiskt försvarbart att bygga vattenburet och bergvärmepump och hur den iaf vid dom kallaste dagarna kommer värma med elpatron. Beror ju på effektbehov och dimensionering hur kallt man klarar innan man behöver tillskott av elpatron..
Sen finns en livslängd på bergvärmepump också som gör kalkylen sämre över tid..

Vad som är "rätt" val beror ju på hur man resonerar
Jag är även beredd att betala en del just för komforten.

Luft luft har en tendens att skapa lite tryckande värme upplever jag. Därav jag en gång för alla ville försöka lösa detta. Vi tycker om vårt hus som har allt utom behagligt klimat på vintern. Eller så får man vara beredd på 8000kr el under 5-6 månader.
Jag försökte ta in offert för vatten luft för ca 5 år sen, men ingen var ens intresserad då. Av 3-4 företag kom en förbi och lämnade aldrig ens offert. Han sa detta blir dyrt ca 300 000kr då.
Så vet inte om de är dubbla priser idag då.

Var ska man börja kan någon tipsa på bra företag i nordvästra Skåne ?
Jag har solpaneler och valde de lite eftersom vi tänkte då kompenserar det el elementen då ingen ville lämna offert för värmepump.

Men det var en bluff verkligen. Nu får man nog betala mer för solpaneler än va de kostar under sommaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.