L Liteavvarje skrev:
Bara försöka att se om det kan vara mera luft , KB rör sig inte tydligen bra , har du manometer på KB , inte vanligt , med den diffen på temp så rör det lite på sig , om du startar stoppar pumpen gungar det då i kärlet , då drar pumpen lite iaf , när du stängt pumpen så ska det stå still i kärlet , gör det inte det så är det luft som gungar KB ,
På vilken sida sitter kärlet , efter pumpen eller före , sitter det efter kan du öppna kärlet och starta pumpen , då trycker pumpen upp KB i kärlet och kan komma luft med , men efter det så bör du fylla med luft så det bli tryck
Mycket på en gång det här
Tycker inte det gungar direkt, då jag kört massa start/stopp. Inte tänkt på det iaf. Har ingen manometer, och kärlet sitter precis innan pumpen.

L
Den sitter på sugsidan då , före pumpen är det riktigt , vet du vilket som sug och tryck på CP
annars sitter det en pil på pumphuset som visar riktningen

L Liteavvarje skrev:
Den sitter på sugsidan då , före pumpen är det riktigt , vet du vilket som sug och tryck på CP
annars sitter det en pil på pumphuset som visar riktningen
Den sitter på sugsidan, sen har vi smutsfiltret.

L
Om pumpen sitter på sugsidan ska nivån i kärlet sjunka lite när du startar pumpen , den vill suga ur kärlet ,

L Liteavvarje skrev:
Om pumpen sitter på sugsidan ska nivån i kärlet sjunka lite när du startar pumpen , den vill suga ur kärlet ,
Det är vad jag förväntar mig, skall ned och kolla mer noggrant en gång till. Annars blir det reserv läge inatt

L
Försök att fylla som jag sa upp till max i kärlet , har du tillgång till en kompressor kan du sätta munstycket med trasa mot ventilen och fylla upp så nivån är till hälften av kärlet , det behövs inte mycket för att fylla på luft , gör så själv
Pumpen ska vara avstängd då

Har tyvärr ingen kompressor, kunde inte starta upp nu då LP-larmet ff är aktivt, och den resettar inte. Låter det stå till imorgon och kör R läge. Kanske har det krupit upp lite luft under dessa tiimmar då.

L
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Har tyvärr ingen kompressor, kunde inte starta upp nu då LP-larmet ff är aktivt, och den resettar inte. Låter det stå till imorgon och kör R läge. Kanske har det krupit upp lite luft under dessa tiimmar då.
Ja du får se hur det blir , synd på kompressorn kanske grannen har en
Natti natti

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Uppdatering:

Jag lät pumpen gå i reservläge inatt. Hade sjunkit rejält i brine kärlet. Fyllde på och luftade lite mer.

När jag klev upp så stoppade jag och startade i normal läge. Såg att nivån sjönk vid start och KB-F och KB-R var då 5 resp. 1 grad. For hem vid lunch och kollade läget så var KB-f 1 och KB-r -3. Så allt är nu som vanligt igen.:D

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Tack för all hjälp!

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Ja..glädjen varade i några timmar. LP-larm igen. Men nu hittade jag ursprungsfelet. För nu började den läka rejält och bubbla just där vilket jag inte såg tidigare. Sprickan måste varit liten.
En närbild av en läckande rörmokarkoppling inuti en apparat, med synliga bubblor och fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Aha spräckt klämringsmutter ,:confused: har det inte luktat sprit som en fest då :), finns bara ett sätt att ordna ,byta ut den
Har du tur när du skruvar bort den och tar isär , kanske med röret i handen eller på plats om det går , knacka med hammaren på muttern , på flera sidor så inte ringen går snett då kan klämringen åka av röret , beror helt på vem som dragit den
( men eftersom den är spräckt kan man befara att en atlet varit där ) och sedan skaffa en ny mutter och klämring
PS klämring är lite standard på , men mutterns gängor kan vara olika på olika fabrikat

Så där. Hade en service tekniker som bytte alla slangar. Fyllde på över 25 l brine. Nu är allt frid och fröjd igen.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
( men eftersom den är spräckt kan man befara att en atlet varit där )

Vanligaste orsaken till spruckna muttrar på brinerören är dålig isolering som gör att det blir kondens som kryper in i gängorna och fryser.
Förutom att vara noggrann med kondensisoleringen så bör man lägga på någon gängpasta innan man skruvar ihop kopplingen för att förhindra att vatten tränger in i gängorna.

L
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Så där. Hade en service tekniker som bytte alla slangar. Fyllde på över 25 l brine. Nu är allt frid och fröjd igen.
Var det skit i slangarna med magnetit i dom , intressant för flera här , kanske att veta , om do har problem med flödena på en Värmepump

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.