3 286 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
LP-larm..problem med KB-pump
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Tycker inte det gungar direkt, då jag kört massa start/stopp. Inte tänkt på det iaf. Har ingen manometer, och kärlet sitter precis innan pumpen.L Liteavvarje skrev:Bara försöka att se om det kan vara mera luft , KB rör sig inte tydligen bra , har du manometer på KB , inte vanligt , med den diffen på temp så rör det lite på sig , om du startar stoppar pumpen gungar det då i kärlet , då drar pumpen lite iaf , när du stängt pumpen så ska det stå still i kärlet , gör det inte det så är det luft som gungar KB ,
På vilken sida sitter kärlet , efter pumpen eller före , sitter det efter kan du öppna kärlet och starta pumpen , då trycker pumpen upp KB i kärlet och kan komma luft med , men efter det så bör du fylla med luft så det bli tryck
Mycket på en gång det här
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Försök att fylla som jag sa upp till max i kärlet , har du tillgång till en kompressor kan du sätta munstycket med trasa mot ventilen och fylla upp så nivån är till hälften av kärlet , det behövs inte mycket för att fylla på luft , gör så själv
Pumpen ska vara avstängd då
Pumpen ska vara avstängd då
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har tyvärr ingen kompressor, kunde inte starta upp nu då LP-larmet ff är aktivt, och den resettar inte. Låter det stå till imorgon och kör R läge. Kanske har det krupit upp lite luft under dessa tiimmar då.
Ja du får se hur det blir , synd på kompressorn kanske grannen har enMattias_Jo1 skrev:
Natti natti
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Uppdatering:
Jag lät pumpen gå i reservläge inatt. Hade sjunkit rejält i brine kärlet. Fyllde på och luftade lite mer.
När jag klev upp så stoppade jag och startade i normal läge. Såg att nivån sjönk vid start och KB-F och KB-R var då 5 resp. 1 grad. For hem vid lunch och kollade läget så var KB-f 1 och KB-r -3. Så allt är nu som vanligt igen.
Jag lät pumpen gå i reservläge inatt. Hade sjunkit rejält i brine kärlet. Fyllde på och luftade lite mer.
När jag klev upp så stoppade jag och startade i normal läge. Såg att nivån sjönk vid start och KB-F och KB-R var då 5 resp. 1 grad. For hem vid lunch och kollade läget så var KB-f 1 och KB-r -3. Så allt är nu som vanligt igen.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Tack för all hjälp!
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Aha spräckt klämringsmutter ,
har det inte luktat sprit som en fest då
, finns bara ett sätt att ordna ,byta ut den
Har du tur när du skruvar bort den och tar isär , kanske med röret i handen eller på plats om det går , knacka med hammaren på muttern , på flera sidor så inte ringen går snett då kan klämringen åka av röret , beror helt på vem som dragit den
( men eftersom den är spräckt kan man befara att en atlet varit där ) och sedan skaffa en ny mutter och klämring
PS klämring är lite standard på , men mutterns gängor kan vara olika på olika fabrikat
Har du tur när du skruvar bort den och tar isär , kanske med röret i handen eller på plats om det går , knacka med hammaren på muttern , på flera sidor så inte ringen går snett då kan klämringen åka av röret , beror helt på vem som dragit den
( men eftersom den är spräckt kan man befara att en atlet varit där ) och sedan skaffa en ny mutter och klämring
PS klämring är lite standard på , men mutterns gängor kan vara olika på olika fabrikat
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Så där. Hade en service tekniker som bytte alla slangar. Fyllde på över 25 l brine. Nu är allt frid och fröjd igen.
L Liteavvarje skrev:
Vanligaste orsaken till spruckna muttrar på brinerören är dålig isolering som gör att det blir kondens som kryper in i gängorna och fryser.
Förutom att vara noggrann med kondensisoleringen så bör man lägga på någon gängpasta innan man skruvar ihop kopplingen för att förhindra att vatten tränger in i gängorna.