Säkert en vanlig fråga.

Vi skall bygga ett mindre hus 90-100 kvadratmeter till ett litet (ännu mindre) stuga.

Vi känner folk som kan hjälpa oss med kök och badrum, golv och insidan. Vi kan göra det mesta av ytskikten.

Vi vill givetvis hålla nere kostnaden.

Vad har vi för alternativ? Bygga lösvirke eller köpa nåt från hustillverknarna? Kan man köpa vara skalet så att säga? Alla tips mottages. Några bra eller dåliga erfarenheter?

T.ex. Derome erbjuder att producera en färdigkapad stomme åt dig. Dvs du skickar din ritning till dem och de ordnar en byggsats där alla delar har rätt längder och vinklar, samt är uppmärkta vad som ska sättas var.

Jag har inte provat och jag antar att de tar något betalt för merarbetet de gör, men om du hyr in folk för att sätta upp stommen så borde det spara tid och därmed pengar i den änden. Och om ni vill spara mer genom att montera själva, så kanske det är lättare att ta steget om det är en byggsats att sätta ihop istället för att göra allt från lösvirke?

J
K krfsm skrev:
T.ex. Derome erbjuder att producera en färdigkapad stomme åt dig. Dvs du skickar din ritning till dem och de ordnar en byggsats där alla delar har rätt längder och vinklar, samt är uppmärkta vad som ska sättas var.

Jag har inte provat och jag antar att de tar något betalt för merarbetet de gör, men om du hyr in folk för att sätta upp stommen så borde det spara tid och därmed pengar i den änden. Och om ni vill spara mer genom att montera själva, så kanske det är lättare att ta steget om det är en byggsats att sätta ihop istället för att göra allt från lösvirke?
Ja om du gör det själv så spar du väldigt mycket med färdig kapad stomme, men det är bara stommen du får i lösa delar sedan behöver du vindskydda läkta fasaden för panel, sätta fönster och dörrar mm. och vad jag vet så har dom ingen färdig lösning för detta.
Sedan kan du få färdiga takstolar men allt annat med taket görs på plats så det är egentligen inte så mycket som en färdigkapad stomme ger förutom för dom som är helt novis men den kategorin brukar inte ge sig på att bygga hela huset själv..

bjorklidens.se gör färdiga lättmonterade vägg sektioner, vilket borde passa bra om ni vill få upp stommen fort med en rimlig egen arbetsinsats.

Älvsbyhus å sin sida gör Sveriges förmodligen billigast kompletta nyckelfärdiga småhus, där kan ni få ett färdigtmonterat hus inkl grund för under 2,5 mille

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.