Självklart kan man tolka lagen på olika sätt, speciellt när den är så luddig som den är i detta fall. Man får gå till förarbeten för att få bättre klarhet. Men mer intressant i en juridiktråd än vad folk tycker på detta forum borde vara hur våra domstolar tolkar lagen!

-RB- skrev:
Den citerade lagtexten i första inlägget lämnar, i mitt tycke, stort utrymme för tolkningar. Vad som är avsevärd olägenhet kan ju diskuteras.
.
Den dom som redan finns är ju prejudicerande, så inte så värst mycket öppet för tolkning längre.

injonil skrev:
Eftersom ämnet ligger under juridik-delen så svarar jag hur jag tolkar det juridiska läget.

--- Bortklippt del ---

Min uppfattning är att det är svårt att komma någonstans juridiskt om inte kattpopulationen är mycket stor.
Är ju också tyckande, kan jag tycka.
Men jag lämnar tråden. :)

Det är inte vad jag tycker utan vad jag tror. Tror om det juridiska läget i frågan.

jonitz skrev:
Den dom som redan finns är ju prejudicerande, så inte så värst mycket öppet för tolkning längre.
Från http://lawline.se/answers/7645

I Sverige och även i andra länder är den nedskrivna lagen den främst använda rättskällan men även prejudikat är viktigt, dock används denna rättskälla främst när den skrivna lagen inte ger något tydligt svar. Ett prejudikat är i Sverige inte juridiskt bindande på samma sätt som den av riksdagen stiftade lagen, utan prejudikat har i Sverige i regel setts som exempel eller praxis. Normalt ses ett prejudicerande rättsfall som något som visar hur lagen skall användas i praktiken.
I Sverige är det endast Högsta domstolens domar som kan vara prejudicerande. I en dom är det endast domskälens resonemang kring rättsfrågorna som kan vara prejudicerande och därmed vara vägledande för kommande rättstillämpning.

----
Wikipedia ger en liknande bild av prejudikatläget.

Jag plockar bort två-tre skithögar från katt från gräsmattan varje dag. Det finns tre katter i grannskapet som alla valt att använda min gräsmatta som toalett.

En av dem verkat tom tro att den bor hos oss, då den ständigt försöker ta sig in. Vi har tvingats börja stänga dörren till farstun för att kunna använda denna som luftsluss, annars smiter den in när vi öppnar dörren. Det har även hänt flera gånger att de tagit sig in via öppna fönster (en gång genom att hoppa 1,5m på tre meter höjd ovan mark) och ätit av mat som vi haft på avsvalnande i köket.

Det spelar ingen roll vad lagen säger, det är inte rimligt att vi skall bli instängda i vårt hus pga att grannarna har katter.

Till saken hör också att jag är kraftigt allergisk mot katter...

Om de ändå hade brytt sig om möss och sorkar, men de verkar föredra att jaga fåglar vid fågelbordet...

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Jag plockar bort två-tre skithögar från katt från gräsmattan varje dag...
Har du testat med ättika?

Ja, men grannkatterna verkar ha väldigt kort minne...
...framförallt den som tror den bor hos oss...

O
Ja.... har inte ämnet utekatter diskuterats utan att komma nån vart redan?
Dessutom alldeles nyligen... Frågan kan diskuteras i all evighet, utan att nånting sägs....

Den juridiska biten avklarades redan i förra tråden...

Så hur lång blir den här tråden?

Vi har två katter i ena grannhuset och tre i andra. Jag har inget emot dem egentligen men en katt från varje hushåll har en ovana att klättra upp i carporten och sedan smita in ovanför förrådet. Och hur tar man sig lättast ner? Jo genom att hoppa ner på biltaket. Normalt har de väl klorna indragna men på vintern med lite snö på biltaket blir det väldigt halt. Flera ggr man kommit ut och sett spår efter kattassar som glidit på taket. Vid blött väder blir bilen dessutom full med smutsiga tassavtryck. Jag har planer på att bygga igen utrymmet ovanför förrådet och eventuellt sätta upp nät så de inte kommer upp på takstolarna men det kostar ju en slant som jag hellre lägger på annat.

Niteowl: I det läget är det ju en tanke att fråga kattägarna om de vill bistå med lite arbete och materialkostnad för sina katters skull, och för att de inte ska kunna repa din bil. Om du ser vilka katter det är så att du kan bevisa det (tex hinner fota när katten halkar på bilen) är ju nämligen kattägaren ersättningsskyldig för tex omlackering. Men lägg upp det som att du är bekymrad och inte vill att de ska riskera att bli instängda eller skadade.

E
pacman42 skrev:
En av dem verkat tom tro att den bor hos oss, då den ständigt försöker ta sig in. Vi har tvingats börja stänga dörren till farstun för att kunna använda denna som luftsluss, annars smiter den in när vi öppnar dörren. Det har även hänt flera gånger att de tagit sig in via öppna fönster (en gång genom att hoppa 1,5m på tre meter höjd ovan mark) och ätit av mat som vi haft på avsvalnande i köket.
Vad händer om ni nästa gång katten smiter in lämnar den till ett katthem eller polisen? Om ni flertalet gånger påtalat för ägaren att katten är till besvär så kanske det biter bättre om de tvingas lösa ut den varje gång den smiter in till er.

Jag är själv kattägare men jag tar fullt ansvar för mina djur, katter såväl som övriga och ställer de till besvär löser jag hellre problemet själv än riskerar att någon annan "löser" det åt mig. :|

Akahigi
injonil skrev:
Eftersom ämnet ligger under juridik-delen så svarar jag hur jag tolkar det juridiska läget.

Katter får röra sig på andras fastigheter. För att lösspringande katter ska betraktas som en olägenhet krävs det att katterna påverkar människors hälsa negativt och att det inte handlar om enstaka incidenter utan upprepade regelbundna situationer.

Min uppfattning är att det är svårt att komma någonstans juridiskt om inte kattpopulationen är mycket stor.
Håller med.

Akahigi
Hanela skrev:
Lösa katter är ett elände i bostadsområden.
Många tycker att det är betydligt lättare att katt än hund och jag kan hålla med. Man behöver inte ta flera promenader per dag och kravet på sällskap är inte lika hårt. Men det många kattägare glömmer är att det i lagen står
"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Olägenhet är när katter gör sina behov i mina rabatter, när de kissar i mitt garage, tar sig in i vårt hus och river ner fågelburen, ligger i mina utemöbler så att mina vänner som är allergiker ska behöva bli sjuka. Till detta kan man dessutom påpeka att katter sprider parasiter som kan vara farliga för människan.
Sedan vi skaffade hund, Terrier, har kattproblemet blivit mindre men kattägarna är inte så glada eftersom han jagar katterna på våran tomt. Hunden är aldrig ute ensam och kan inte rymma men det ligger i hans natur att jaga saker, springa och leka,
Skulle katten skadar min hund skulle jag kräva ersättning. Men vad gör man med alla saker som lösspringande katter förstör?

Jag har själv haft katt men då bott ute på landet där utekatter hör hemma men många förstår inte vilken olägenhet och skada utekatter är/gör i bostadsområden.
Alltså, om dina vänner blir sjuka av katthår i utemöbler så är de nog fruktansvärt allergiska, för att få en allergireaktion utomhus (!). Då gäller nog medicinering för deras del. Skulle tro att dina grannars attityd mot din hund kommer att följa din attityd not deras katter, och glöm inte att det främsta hotet mot husfriden och gott huslig är sura grannar. Någon gång kan du behöva välvilja på den fronten, ett bra sätt att arbeta upp det är att investera lite tid i att vara vän med deras älskade husdjur.

De sprider f.ö. inte parasiter... Kattbajs håller rådjur borta. :)

Jobba med din egen attityd först, det är enklaste sättet att jobba med dina grannars attityd. Tycker jag...

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Niteowl: I det läget är det ju en tanke att fråga kattägarna om de vill bistå med lite arbete och materialkostnad för sina katters skull, och för att de inte ska kunna repa din bil. Om du ser vilka katter det är så att du kan bevisa det (tex hinner fota när katten halkar på bilen) är ju nämligen kattägaren ersättningsskyldig för tex omlackering. Men lägg upp det som att du är bekymrad och inte vill att de ska riskera att bli instängda eller skadade.
Hur blir kattägaren ersättningsskyldig? Skall det göras polisanmälan om skadegörelse då menar du och sedan tror du att polisen lägger ner resurser på att utreda för att sedan skicka till åtal. Möjligen kan skada anmälas till FB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.