Märkte idag att packningen under handfatet blivit lös och stack ut en bit. Droppat vatten längs med kaklet och samlats i en pöl på golvet. Måste hänt senaste 48h.

Hur allvarligt är detta? Äldre badrum. Kan det "sipprat" vatten bakom kaklet och orsakat stor skada? Ca 10cl vatten på golvet uppskattar jag det till.

Lös packning runt avloppsrör under handfat, vattenläcka synlig på blått kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lös packning under handfatet med sprickor i det omgivande kittet, tecken på vattenläckage längs kaklet i badrummet.
Skapa konto

Handfatets avloppsrör med lös packning som sticker ut, vatten på blått kakelgolv. Tecken på potentiell vattenskada.
Skapa konto

Om det som läckt hittills runnit bakom kaklet är det förmodligen ingen katastrof än, men åtgärda omgående. Hur ser det ut om du lossar det där? Ny bild gärna.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Om det som läckt hittills runnit bakom kaklet är det förmodligen ingen katastrof än, men åtgärda omgående. Hur ser det ut om du lossar det där? Ny bild gärna.
Vad tänker du jag ska lossa? Packningen röret eller alltihop? Jag ska tillägga att jag inte är kunnig inom VVS så jag vill helst inte göra något värre.

Packningen lär behöva bytas. Man får dra ur röret, ta bort gummimuffen som verkar läcka. Sedan är ju frågan varför den läcker. Har den åldrars och hårdnat, eller är det fel diameter från början.

Man borde kunna börja med att prova att bara byta till en ny likadan. Det går även att köpa ”VVS kitt”. Det användes istället för gummimuff förr i tiden. Det är som sagt tänkbart att du behöver en packning med annat yttermått. Det finns väldigt många varianter.

• Gilla
Betongo
  • Laddar…
När man trycker in muffen i röret, och även röret in i muffen. Så smörjer man med speciellt smörjmedel, går även med koncentrerat diskmedel.

• Gilla
Betongo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Packningen lär behöva bytas. Man får dra ur röret, ta bort gummimuffen som verkar läcka. Sedan är ju frågan varför den läcker. Har den åldrars och hårdnat, eller är det fel diameter från början.

Man borde kunna börja med att prova att bara byta till en ny likadan. Det går även att köpa ”VVS kitt”. Det användes istället för gummimuff förr i tiden. Det är som sagt tänkbart att du behöver en packning med annat yttermått. Det finns väldigt många varianter.
Jag lossade nu, packningen ser fin ut och sitter tätt mot röret. Troligtvis har röret blivit löst när förra ägarna rensade vattenlåset.

Jag ska nog ändå passa på att göra som du säger för peace of mind :)

Är det denna du syftar på?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-installation/vvs-tatning/avloppskitt-450555/

Vart köper man smidigast nya såna gummipackningar/gummimuffar?

B Betongo skrev:
Jag lossade nu, packningen ser fin ut och sitter tätt mot röret. Troligtvis har röret blivit löst när förra ägarna rensade vattenlåset.

Jag ska nog ändå passa på att göra som du säger för peace of mind :)

Är det denna du syftar på?

[länk]

Vart köper man smidigast nya såna gummipackningar/gummimuffar?
Hornbach har ett gediget VVS-sortiment, du kan kolla där.

• Gilla
Betongo
  • Laddar…
Som sagt, jag tror att Hornbach har bredast sortiment av gummimuffar, men även Bauhaus har ett bra sortiment. Det är ett par tre år sedan jag kollade sådant senast. Och jag vet att Bauhaus har bättre VVS sortiment i dag än för 3 år sedan, kan vara värt att kolla båda.

Annars kan du gåp till någon större VVS butik, ta med dig gummimuffen (och bilder på dina rör), och visa. Större chans att du får rätt, men räkna med 4 - 5 ggr högre pris.

• Gilla
Betongo
  • Laddar…
Uppskattar verkligen den snabba hjälpen @hempularen och @torparavgrund

Trevlig påsk på er, lägger en uppdatering när det är åtgärdat.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.