Byggahus.se
Jobbig situation. Du måste tyvärr ge en entreprenör skälig tid att rätta. Är det ett omfattande arbete (dyrt?) så skulle jag ta dit en besiktningsman och få felen nedtecknade.

Efter det, ge dem tid att rätta. Sen meddela att du tar in en annan firma.

AFN , ja…om du orkar. Jag skulle nog låta det vara och driva på med annat och så kanske ni ses i rätten? Det finns ju en risk att de stämmer dig när du inte betalar.
 
M maria01 skrev:
jag mena om byggaren säljer den sorry
Det är inte något problem att bestrida en faktura som är såld.
Snarast tvärt om. Bestrid snabbt och korrekt bara, som bonus så brukar det då bli en kostnad för den som sålde en tvistig fordran, så det känns extra bra att bestrida dem. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
ARN:s beslut väger ofta tungt i tingsrätten.
Jag tror inte att ARN:s beslut alls väger tungt i tingsrätten. Däremot är det samma bevisning, så den slutsats ARN kommer till är sannolikt samma som tingsrättens. Och har man vunnit i ARN kan man ju vara rätt säker på att man skulle vinna även i tingsrätt.

Tror man dock att motparten skulle skita i ARN och man ändå är villig att dra det till tinget, ja då kan man lika gärna gå dit direkt.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att ARN:s beslut alls väger tungt i tingsrätten. Däremot är det samma bevisning, så den slutsats ARN kommer till är sannolikt samma som tingsrättens. Och har man vunnit i ARN kan man ju vara rätt säker på att man skulle vinna även i tingsrätt.

Tror man dock att motparten skulle skita i ARN och man ändå är villig att dra det till tinget, ja då kan man lika gärna gå dit direkt.
och det funkar ju bara på företag som har nåt att förlora
 
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att ARN:s beslut alls väger tungt i tingsrätten. Däremot är det samma bevisning, så den slutsats ARN kommer till är sannolikt samma som tingsrättens. Och har man vunnit i ARN kan man ju vara rätt säker på att man skulle vinna även i tingsrätt.
Det går utmärkt att använda ARN:s beslut som bevis i rätten.
Att ARNs beslut fattas av opartiska jurister och att de till 70-80% följs frivilligt av företagen innebär som sagt att nämndens beslut har en viss tyngd som skulle kunna vara till gagn för din argumentation i ett eventuellt mål.
https://lawline.se/answers/kan-jag-aberopa-ett-beslut-fran-allmanna-reklamationsnamnden-i-domstolen
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det går utmärkt att använda ARN:s beslut som bevis i rätten.
Det snömossvaret du länkar till säger är att man får lägga fram vilka bevis man vill inför domstol. Det tar uppenbart medvetet inte upp värdet av ett visst bevis mer än ytterst flyktigt. Tvärtom säger svaret ifråga närmast ingenting om någonting i sak.

Varje instans prövar bevisningen självständigt. Överklagas en tingsrättsdom till hovrätt så är inte tingsrättens dom i sig ett bevis som hovrätten prövar, även om det förstås är sannolikt att hovrätten kommer fram till samma slutsats som tingsrätten, då den prövar samma sak. Och överklagas det igen till Högsta domstolen gäller samma sak där; underinstansernas domslut kommer sannolikt stå sig, men inte för att de är bevis i sig, utan för att det fortfarande är samma fråga som prövas mot samma lagar.

Och på motsvarande sätt är det alltså med ARN. Deras beslut och rekommendation är sannolikt rätt och riktigt, men tar man frågan vidare till domstol är det sakskälen det döms efter, inte vad ARN tyckt.
 
  • Gilla
maria01 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
"Survivorship bias" är det det begrepp som ni letar efter.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ring hallåkonsument eller vad det heter och/eller ARN och rådfråga? Om någon har koll så är det dom.
 
Som någon redan har skrivit, betala INTE och ta INTE in någon annan.

Oavsett hur det går hos ARN eller tingsrätten, har du inte betalat har du fortfarande pengarna i handen, har du betalat och vinner kan firman sätta bolaget i konkurs så får du inga pengar i alla fall.
Tar du in någon annan blir det på din bekostnad och eftersom den första firman inte får möjligheten att rätta till jobbet kommer du vara tvungen att betala deras faktura också.
 
  • Gilla
Byggis1976
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.