Badrumsblandaren sitter med 10 mm kromade kopparrör, skarvade med klämringskopplingar. De #%*%# klämringskopplingarna börjar droppa varje gång någon råkar vrida blandaren hårt. Det sitter stödhylsor och jag har återmonterat enligt konstens alla regler. Ett par dagar senare droppar det igen. Går det att löda skarvarna trots att de är kromade? Det är så korta stumpar, så jag vågar inte chansa.

Förstår inte med att vrida blandaren hårt. Rör sig hela blandare i fästet så rören under vrider sig? Stämmer detta kommer nog en lödd skarv spricka i den delen som blir glödgad om du nu lyckas löda.
Fäst blandaren så den inte rör på sig.

Tror inte tenn fäster på krom. Slipa bort kromet med en smärgelduk så kopparn syns och det borde gå galant att löda.

Krilleman
Jodå, vi hade för många år sen en sommarstuga där förra ägaren hade hårdlött blandarrören invändigt i 12mm prisolrör.

Jag uppmärksammande inte dilemmat för än jag började komma in på detta med rör som en yrkesinriktning. Vad jag vet så är det fortfarande så än idag. :rofl::rofl:

Men nej, självklart ska du inte ge dig på att löda förkromade kopparrör. Läcker kopplingarna är det något annat fel och hur kan blandaren sitta löst? :thinking:

Redigerat:

Bästa svaret

Staffans2000
Invändigt går det, ifall de är rena, eftersom kromet är utvändigt. Men det är mer av hypotetisk natur. Det går inte att löda krom.

• Gilla
term
  • Laddar…
Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Invändigt går det, ifall de är rena, eftersom kromet är utvändigt. Men det är mer av hypotetisk natur. Det går inte att löda krom.
Jo!

10mm blandarrören var istuckna i 12mm prisol. Sen hårdlödning på det. Det är inget jag rekommenderar men jag har suttit på den toaletten många gånger och grunnat på livet sedan 5 års ålder, stirrandes på blandarrören som har den karaktäristiska "regnbågen" av färger efter hårdlödningen i kromet och plasten på prisolen hade runnit ner en bit av värmen.

• Haha
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Då var nog kromet bortslipat på de instuckna rören.

Krilleman
Kanske, men det syntes inte på kromet som glatt tog vid direkt ovan hårdlödningen i regnbågens alla färger!

snuttjulle snuttjulle skrev:
Förstår inte med att vrida blandaren hårt. Rör sig hela blandare i fästet så rören under vrider sig? Stämmer detta kommer nog en lödd skarv spricka i den delen som blir glödgad om du nu lyckas löda.
Fäst blandaren så den inte rör på sig.
Exakt så. Eftersom blandaren är så bred blir det sånt vridmoment att det blir svårt att dra fast tillräckligt hårt i porslinet.

Allt demonterat och det verkar ha varit ena röret som var dåligt inskjutet i kopplingen och en för tunn stödhylsa som blivit deformerad tillsammans med röret i mina tappra försök att vålda ihop det hela. Efter tillfixning verkar det hålla tätt! Jag passade på att lägga dit ett tjockare gummimellanlägg till blandarfästet, och kapade gängstången så det går att dra åt ordentligt med mejsel i stället för den fåniga plastgrunkan.
En närbild av rörkopplingar och stödhylsor under en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation under handfat med demonterade rör och gummimellanlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Villervalla72 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.