Tja!

Undrar om vred nummer 5 på min central, hur funkar den? Försöker få jämnare värme på över o undervån. Radiatorer på övervån.
Nibe F730

Produktinformationsblad för LK Manifold Shunt VS 2–2,5 med textbeskrivningar och numrerade delar, inklusive en diagrambild av shuntenheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5 är en manuell shunt för att hålla en jämn temp ut på slingorna, kan sättas en automatisk på som reglerar tempen. Vad värmer du med , en kurva på värmekällan ställas för radisarna som behöver lite högre temp än GV och 5 ställs för GV . som är lägre. system GV/Rad är lite knepigare att ställa in och ett flöde som normalt är högre än normalt bär det vara. Vilken fart har du på pumpen vid värmekällan och vad värmer du med.

Aha, trodde den ströp flödet så det blev mer tryck i radisarna, pumpen i F730n är ställd på auto, cirkpumpen i golvskåpet är på lägsta. Inget separat system, så lite lurigt o få till.
Alla termostarer på max, ink GV

Ställ om pumpen från auto till alltid och kanske det finns någon %-sats med, ta 100 till att börja med och sedan gå nedåt lite

Ok, får prova det, vad ska jag ha vred 5 på tror du?

Börja mitt i och kanske du har en ute/inne tempmätare , tejpa den på varmaste slang ut till golvet så ser vad du har och kan justera, det har ingen betydelse vad som kommer från värmekällan, för varmt normalt och shunten ska då ta ner tempen till något. Det tar lite tid att sänka eller höja tempen i golvet, upp till ett dygn kan det ta, så förvänta dig inte att det blir som att tända och släcka en lampa.

Ställd på 2 nu, hade en diff på 6c mellan fram retur förrut. Nu ligger den på 10c diff. Så känns som lite mer vatten kommer till radiatorer nu?
Framledning 40c retur 30c.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.