Tja!
Undrar om vred nummer 5 på min central, hur funkar den? Försöker få jämnare värme på över o undervån. Radiatorer på övervån.
Nibe F730
Undrar om vred nummer 5 på min central, hur funkar den? Försöker få jämnare värme på över o undervån. Radiatorer på övervån.
Nibe F730
5 är en manuell shunt för att hålla en jämn temp ut på slingorna, kan sättas en automatisk på som reglerar tempen. Vad värmer du med , en kurva på värmekällan ställas för radisarna som behöver lite högre temp än GV och 5 ställs för GV . som är lägre. system GV/Rad är lite knepigare att ställa in och ett flöde som normalt är högre än normalt bär det vara. Vilken fart har du på pumpen vid värmekällan och vad värmer du med.
Börja mitt i och kanske du har en ute/inne tempmätare , tejpa den på varmaste slang ut till golvet så ser vad du har och kan justera, det har ingen betydelse vad som kommer från värmekällan, för varmt normalt och shunten ska då ta ner tempen till något. Det tar lite tid att sänka eller höja tempen i golvet, upp till ett dygn kan det ta, så förvänta dig inte att det blir som att tända och släcka en lampa.
Klicka här för att svara