Vi ska byta alla fönster i vårt hus och funderar då lite kring det här med ljudisolering och hur det fungerar. Vi bor idag precis vid en väldigt trafikerad 40-väg. Vid senaste mätningen rörde det sig om mellan 6 0ch 7000 fordon om dagen. En hel del av dem är sk. tung trafik och några bilister (yngre) är glada för gasen då vägen är rak i flera hunda meter :mad:

Det förs diskussioner om huruvida den tunga trafiken ska förbjudas på denna väg men det känns inte riktigt som om man vågar hoppas på detta så nu går vi i tankarna på om vi ska ljudisolera våra fönster och om vi isf måste ljudisolera alla (vilket blir väldigt dyrt) eller om det räcker med dem som vetter mot vägen?

Fönstren som vi ska köpa ligger på 32db som standard och kan fås upp till 46db.

Är det någon som har koll på hur det funkar?

För var tredje DB ökning är det en fördubbling av ljudnivån

Kanske sätta tätare fönster bara mot vägen och inte åt de andra hållen

6dB är en fördubbling/halvering

Trafikverket kan mäta ljudnivån hos dig och förhoppningsvis betala dessa fönster. Värt att kolla upp!

verktygsgurun skrev:
Trafikverket kan mäta ljudnivån hos dig och förhoppningsvis betala dessa fönster. Värt att kolla upp!
De har mätt och det är konstaterat att det överstiger värdet men att det är samma för alla hus på samma väg (åtminstone ett hundratal alltså) därav att förbjudandet av tung trafik har lyfts fram. Någon åtgärd för enskilda husägare kommer dock inte göras. :(

sir_daniel skrev:
För var tredje DB ökning är det en fördubbling av ljudnivån

Kanske sätta tätare fönster bara mot vägen och inte åt de andra hållen
Hmm jag tror vi kör på det faktiskt. Det ska inte vara så mycket fönster mot vägen så jag drar nog till med 42db isf. Skönt om man slipper ljudisolera alla fönster då de stora glaspartierna vetter åt andra hållet. Vill ju inte ha det knäpptyst bara slippa det värsta.

Jag tycker ni ska byta fönster på tre sidor av huset. Vi har kortsidan mot vägen och ganska många fönster på långsidan som är 90 grader mot vägen och det kommer mycket ljud genom dessa. Vi ska byta alla utom på baksidan.

Alla fönster ska bytas så alla får bättre db-värde än idag. Frågan är bara vilka man ska sätta xtra ljudisolering på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.