Min pump är 14 år, misstänker att det går mot slutet.
Detta problem att det blir sån temperaturskillnad
Svårt att få upp värmen till övervåningen.
Den får gå så länge den fungerar.
Men kollar på nya nu.
Hero eller sumo.
Är dom nya pumparna så mycket mera kraftfulla.

Det är två saker att kolla innan man börja döma ut maskinen.

Att den har tillräckligt med köldmedier (dvs. baksidan på utedelen blir vit av frost utan några märkbara ränder av rörlängder utan frost vid noll grader C och kallare utomhus och normal till varm temperatur inomhus, dra gärna på lite extra värme när du kollar det och helst tittar just innan det går i avfrostningsläge)

Det andra är att innerdelen inte är igensatt av damm, både filtren och att det inte sitter märkbara mängder packad damm på kanterna av själva lamellerna på flänsarna - är det mycket damm där så bör man försöka göra rent, eller en LLVP-firma som gör jobbet, filtren framför likaså och dessa kan behöva dammsugas så ofta som var 14 dag vintertid för att innerdelen skall hålla upp flåset och därmed hur mycket värme den kan mata ut i rummet då utedelen börja varva ned kompressorn när innerdelen varmaste delar börjar var lite över 50 grader C.

Det behövs väldigt lite damm på luftfiltren, knappt synlig med ögat när man drar med elementmunstycket till dammsugaren över filtermattorna och ändå påverka luftgenomflödet och dess fart ut märkbart. - trumfläktar tappar andan kapacitetsmässigt väldigt fort vid minsta lilla sugmotstånd...

Sedan också att ställa in så att varmluften får fart framåt och inte diffunderar ut mot sidorna med fasta/styrbara ställbara vingar/spjäll i innerdelen om värmen skall tryckas ut långt i rummet, det gäller att få rörelseimpuls i luften som blåser ut innerdelen så att det når långt ut och bryter genom värmeskiktningen mot golvet i rummet som ofta skapas när det är mer ordentligt kallt ute.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Den tredje och rätt vanligt nuförtiden av någon anledning är att kolla om fläkttrumman är skitig och kanske även har skägg.
Hindrar flödet kopiöst mycket, dock lite knepigare att göra rent trumman än lamellerna.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag duckade just om frågan att rengöra trumman, eftersom jag inte har mecka den delen vet jag inte hur dom sitter fast och om det är möjligt att få ur dessa utan motor för starkt alkalisk tvagning utomhus, det fins del damm sittande i dalen i vingarna och med detta potentiellt ändrar profilformen en smula, men vågar inte peta på denna om jag inte vet att jag kan få bort allt på ett säkert sätt - vill inte få obalans för att skit sitter kvar ojämnt i trumman efter rensningsförsök om man skulle försöka pilla den ren på plats i innerdelen...

X xxargs skrev:
Jag duckade just om frågan att rengöra trumman, eftersom jag inte har mecka den delen vet jag inte hur dom sitter fast och om det är möjligt att få ur dessa utan motor för starkt alkalisk tvagning utomhus, det fins del damm sittande i dalen i vingarna och med detta potentiellt ändrar profilformen en smula, men vågar inte peta på denna om jag inte vet att jag kan få bort allt på ett säkert sätt - vill inte få obalans för att skit sitter kvar ojämnt i trumman efter rensningsförsök om man skulle försöka pilla den ren på plats i innerdelen...
Man får demontera en hel del för att få ut den och kan nog vara riktigt bökigt på en del modeller.
Kan även sitta balansvikter på dom så det gäller att inte lyckas peta bort dom eller att man inte blåser för hårt med tryckluft.
På senare år av någon anledning så ser man fler fläkttrummor med ordentligt skägg av damm och annan smuts som kan vara 5-10mm långt på bladen på trumman och riktigt svårt att få bort och rätt ofta ihop med hårda vita prickar.

Tänkte först att det hänger ihop med att fler och fler inser det komfortabla att köra kylfunktionen så det bildas ihop med fuktig luft men har sett det på luftvärmepumpar som enbart används för värme.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.