Hej!
Har en Thermia Diplomat TWS8 från 2006 som jag börjat fundera på att byta ut.
Vill gärna göra upphandlingen i lugn och ro och undvika panik i januari.
Nu till frågan: hur länge hålller bv pumparna från början av seklet? Hur många år gick er gamla bv pump innan den gav upp?

2006 då är det säkert med en kolvkompressor i kanske en Mannerup , samt utan en massa lullull i ( elektronik ) som strular och säger upp sig och dom håller länge, allt i att hålla, har att göra med tiden som den arbetat ( timmar ) Hur styrs din värme idag, bara med VP som startar/stoppar efter behov, troligtvis.

Har en Thermia Villa 55 installerad januari 2000.
Så några år till bör den snurra.

Har själv en Nibe 1230 som installerades 2006. Den är utrustad med en Bristol kolvkompressor.
Någon har sagt att 100 000 timmar eller 100 000 starter är ett bra riktmärke på vad man kan förvänta sig. Men det är klart att det kan skilja en hel del.
Inte utan att oron finns där om den skulle stanna vid juletid och behöva köras på elpatron resten av vintern.

Verkar finnas pumpar i lager nu om något skulle hända akut.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vår IVT greenline C5 från 98 bytte vi ut i maj 2023. Sista två månaderna gick den enbart på vilja 😅.
Som andra skriver här är det inte så långa leverantstider som det var 2022-2023

K
Jag har en thermia från 2001 och den fungerar fortfarande.
Men jag kan erkänna att de senaste vintrarna så har jag varit lite fundersam på hur länge en sån kan hålla så framåt hösten så har jag tänkt att göra en service på den för att kolla så den håller ännu en vinter.

A ALUNBYGGARE skrev:
Hej!
Har en Thermia Diplomat TWS8 från 2006 som jag börjat fundera på att byta ut.
Vill gärna göra upphandlingen i lugn och ro och undvika panik i januari.
Nu till frågan: hur länge hålller bv pumparna från början av seklet? Hur många år gick er gamla bv pump innan den gav upp?
En CTC Ecoheat 7 från 2002.
Vi gjorde en genomgång/service av den för drygt ett år sedan, bytte tryckkärl, annars fanns det inget att anmärka på. Gick med samma farhåga, att den skulle bli inneffektiv.

Att tänka på är att nyare VP verkar förutsätta djupare borrhål än man projjade för kring 2000, och ja, moderna VP anpasar sitt uttag bättre efter vad borrhålet kan ge. Sedan betyder det väl i praktiken att den får sämre effektiviet, läs drar mer patron för att kompensera? Sedan kommer man ju behöva byta VP förr eller senare...

Vi har en Nibe 1210, 7kw, från 2000, helt oservad, tuffar och går...

Service?
Vad avses där?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.