Vet inte om jag har lagt detta i rätt forum?!

Pga av en grov kommnikationsmiss i våras så hamnade två teakfåtöljer utomhus (i sol, regn och blåst) istället för inomhus! Nu har de torkat (till och med spruckit lite) samt blivit aningen ljusa. Hade tänkt renovera dem redan innan, men nu är det akut.

Frågan lyder:

Hur, och med vad, ska jag behandla teak? Det behövs verkligen någon form av "första hjälpen" för det ser inte bra ut. Att sprickorna kommer att vara kvar för all framtid förstår jag. Nå? Olja kanske?:confused:

Slipa av dom med slippapper och olja in dom med Teakolja. Har du tur kan en del av sprickorna dra ihop sig.

Immobil: Tack! Misstänkte att det var så enkelt. Har du någon aning om ifall det finns fler typer av teakolja? Det här är ju möbler som ska användas och befinna sig inomhus. Ska jag försöka "mätta" trät med oljan, dvs lägga på i flera omgångar?

De olika tillverkarna har sina typer av teakolja och jag vill varna för "Droppens" variant. Den dricker inte in sig i träet utan bildar en ful hinna på teaken. Herdins Teakolja kan jag rekommendera.

Lägg gärna på flera omgångar, om du märker att det dricks in direkt. Ev. överskott torkar du bort med en trasa. Var försiktig med trasan, dränk den i vatten innan du slänger den!!

Vanlig rå kallpressad linolja är billigt och funkar perfekt.

Jag föreslår att du:

1. Slipar så att du har en trevlig yta (trären)
2. Torka av med trasa så du ser sprickorna
3. Där du har torrsprickor, slipa lite extra och spackla sedan in trälim. Låt torka en stund och slipa sedan igen på det halvtorkade limmet.

Olja sedan in flödigt i flera omgångar om det behövs (tills träet inte suger längre) och torka sedan av.

Om det behövs, avsluta med våtslippapper + olja om träet har rest sig på något ställe. Då får man en barnrumpe-len yta....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.