Byggahus.se
M Micke B2 skrev:
Söljer nu en insats med en toa/badrum typ 2.5kvm och det är gjort på ett snillrikt sätt. Toan är rakt fram man kommer in. Till vänster är handfatet. Det är allt man ser. Spegeln ovanför handfatet är upphängd på en 'vägg' som har gångjärn så man kan skuta ut den mot toaletten. Kranen från handfatet fungerar som kran för handfat, och kran för dush, som finns bakom väggen. Det är således ett hål i väggen för kranen. Typ 40cm. Den sitter kvar efter man öppnat för dusch. Dushen är en blandare med slang o dusch. Draperi gör att vatten inte kommer utanför, eller in i utrymmet bakom där toaletten är. Det är riktigt mini.mini, och har funkat! Inte det bästa men funktionellt. T.o.m. bättre än de mini 'badrummen' som finns på Finlandsbåtarna. Det går att göra smått om man vill. :)
Ok, har du möjligtvis en bild att visa?
 
BirgitS
G Git Johansson skrev:
Ok, har du möjligtvis en bild att visa?
Sök på Stockholmsdusch.
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
G Git Johansson skrev:
Ok, har du möjligtvis en bild att visa?
Kan filma den om du vill. Är på resande fot just nu och den överlämnas nästa vecka. Fixar det asap jag kommer hem. Det är värt för alla att se. ;-)
 
  • Gilla
Git Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sök på Stockholmsdusch.
BirgitS BirgitS skrev:
Sök på Stockholmsdusch.
O Jäv..ar!! Exakt kopia. Helt otoligt. Visste inte ens att det fanns ett begrepp om det. Haha.. Se hur liten jorden är, och hur mindre vi är. Bifogar bilden jag såg. Kopia av min.
Rena garderobsduschen. ;-)
 
  • Litet badrum med blått och vitt kakel, spegel, handfat och toalett, liknande användarens eget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Micke B2 skrev:
O Jäv..ar!! Exakt kopia. Helt otoligt. Visste inte ens att det fanns ett begrepp om det. Haha.. Se hur liten jorden är, och hur mindre vi är. Bifogar bilden jag såg. Kopia av min.
Rena garderobsduschen. ;-)
Ser exakt ut som i min förra lägenhet! jag tyckte att det fungerade jättebra. Sen hade jag en hylla från Ikea ståendes över toaletten, Molger heter den men just den modellen finns inte kvar i sortimentet tyvärr. Men du kan ju kanske ha något vägghängt skåp där också!
 
  • Gilla
Git Johansson
  • Laddar…
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Ser exakt ut som i min förra lägenhet! jag tyckte att det fungerade jättebra. Sen hade jag en hylla från Ikea ståendes över toaletten, Molger heter den men just den modellen finns inte kvar i sortimentet tyvärr. Men du kan ju kanske ha något vägghängt skåp där också!
idag har jag en stringhylla ovanför toaletten men vill tro att det mesta får plats om jag har ett spegelskåp över toaletten. planen är att ska toan stå kvar där så ska jag minska avståndet till väggen så det är ca 15-20 cm i stället mot nu 37. I annat fall ändrar jag på all placering o då intresserad av hur ni ute i etern tänker då det finns fria ”tyglar”
Vad hade ni valt för tvättställ eller hade ni valt komod o i så fall storlek? Jag är inne på ett 60 eller helst 80 komod med valnötslucka.
 
Hej,
Badrum är inte lätt att renovera eller planera. Om jag hade varit du, så hade jag inte ändrat planeringen från den nuvarande. Sätt inte toastolen mittemot dörren, det är det första man ser när man öppnar dörren. Satsa på att finna en toastol med ett mindre djup, det finns. Om jag minns rätt, vilket jag säkert inte gör, så är min vägghängda från Villory & Bosch den med snålast djup på marknaden. I mitt lilla badrum köpte jag dessutom ett handfat som är 70 cm brett men inte speciellt djup, tror att det 30 cm. Det är någon dansk tillverkare. Finns med kommodskåp till. Har du en duktig hantverkare så kan de säkert använda en kommod från Ikea, skåpet är alltså kommoden. Duschväggar är bäst om de är vikbara, du sparar mycket plats. Köpte min på Bauhaus. Du kommer att kunna få bra med förvaring i ditt badrum om du väljer ett spegelskåp som är högt. Ikea har att välja på. Heter inte något av dem Morgon? Önskar dig lycka till med din renovering!
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Oavsett om du väljer att flytta på toan eller ha den kvar så om det är förvaringsutrymme du eftersträvar så utnyttja väggarna till max och med inte så djupa skåp, typ 10-20 cm djupa bara, kommer du att i princip att kunna täcka väggarna med skåp. Och speciellt om du sätter skåp ända upp till taket, alla grejer måste man ju normalt inte komma åt hela tiden och det finns alltid saker man har men inte använder så ofta... Ovanför toan kan du också maxa upp till taket. Och skippa mellanrummet mellan kommod och vägg, blir bara förlorat utrymme. Använd väggen till skåp, eller hyllor. Ovanför spegeln kan du sätta ett djupare skåp, typ 40 djupt, och sätta belysning i botten på skåpet. Ikea bestå fanns förut 20cm djupa och 202 höga med vitrindörrar, de rymmer många många små pryttlar
 
Håller med ovanstående om att 20ncm mellan vägg och komodd är meningslöst. Jag jag typ 3 och set ser bra ut och fungerar fint.
 
Vad har du för budget?

Om du verkligen vill maximera förvaring kan ett alternativ vara att kika på att platsbygga förvaringen. Egentligen hela sidan där handfatet är idag skulle gå att skapa till förvaring+handfat.

Med köpta kommoder etc. är du bunden till de mått som erbjuds och du får en massa värdefull väggyta som inte nyttjas mellan respektive modul.
 
  • Gilla
Git Johansson
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Håller med ovanstående om att 20ncm mellan vägg och komodd är meningslöst. Jag jag typ 3 och set ser bra ut och fungerar fint.
Syftet med att ha 20 cm var att ett par handdukar skulle få plats.
har du förslag / bild så bifogar jättegärna detta.
 
G Git Johansson skrev:
Syftet med att ha 20 cm var att ett par handdukar skulle få plats.
har du förslag / bild så bifogar jättegärna detta.
Aha. Käns lite trångt för handikar men någon stans ska dom vara. Går det ens att öppna duschen om man gör så där?
 
Några krokar för mindre handdukar går att sätta på andra sidan skåpet och ett par krokar/hängare/pinne på väggen på andra sidan kommoden istället.
Typ sån, många krokar liten plats
 
  • Väggmonterad handdukshängare med flera krokar i ett badrum, en handduk hänger på nedersta kroken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Git Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Glöm inte bort att man kan ha förvaring i skåp ovanför toalett och handfat också.

En dusch på 80x80 är rätt trångt om man inte är liten (det kan ju fungera bra för dig men inte för en längre eller kraftigare besökare).

Har du kollat in duschdörrarna som har ett extra gångjärn mitt på dörren så att man kan vika dem dubbelt?
Det är en smart lösning när det är trångt.

Du bör inte ha mindre än 35 cm från mitten av toaletten till en vägg eller annat fast för då blir det svårstädat.
Utprovat minimiavstånd (std) från vägg till centrum toastol är 40 cm vilket medger plars för toarulle, armbågar samt en bide’dusch mm. Justera toans läge och montera en 90x90 cm duschhörna med böjda glasväggar som kan vikas in när de ej används vilket ger bra utrymme. Du har då bra plats längs andra väggen och kanske även mellan dusch och toastol. Som Birgit föreslog går det bra montera skåp upptill på vägg.
Jag tror tänkt keramikformat bör tänkas över, skulle själv ej använt större än 20x30 cm och på golv 20x20 samt 10x10 i duschutrymmet för att få bra fall. Dessa förslag kostar mindre än tänkta åtgärder. Du kan då i princip behålla lägen, förläng tvättställ med hylla/skåp. Stor spegel ger mer rymd.
 
  • Badrum med toalett, vikbara glasduschväggar, tvättställ och tvättmaskin, kakel och badrumsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Git Johansson
  • Laddar…
G Git Johansson skrev:
Syftet med att ha 20 cm var att ett par handdukar skulle få plats.
har du förslag / bild så bifogar jättegärna detta.
Jag har lite mer plats mot kommoden men där finns handdukskrokar, hd-tork på väggen samt tvättkorgoch, våg på golvet och golvmopp.
 
  • Gilla
Git Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.