Hej,

Vill dra en lampkabel rakt genom en garderobsvägg till eluttag inne i garderoben.
Var kan man hitta en snygg liten kabelgenomföring? Tänker mig någon form av metallring som omsluter kabel snyggt.

Hittar bara kabelgenomföring som är 60mm, men har för avsikt att klippa av kontakten så att bara en tunn kabel går in i väggen.

Kanske något man kan fästa i en flexslang till och med?

// Daniel

Sök på förskruvning. Finns på typ jula, biltema mm

Ett tråkigare svar är att du inte får dra en lampsladd genom garderobsväggen till ett fast monterat uttag. Men jag antar att du tänker använda stickpropp i ena änden och ett sladdmonterat uttag i den andra? Det går, men då måste du göra hålet i garderoben tillräckligt stort så att stickproppen (eller uttaget) går igenom. Man måste kunna demontera detta sladdställ utan verktyg. Om du beskriver vad du vill uppnå kan du få bättre tips.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ett tråkigare svar är att du inte får dra en lampsladd genom garderobsväggen till ett fast monterat uttag. Men jag antar att du tänker använda stickpropp i ena änden och ett sladdmonterat uttag i den andra? Det går, men då måste du göra hålet i garderoben tillräckligt stort så att stickproppen (eller uttaget) går igenom. Man måste kunna demontera detta sladdställ utan verktyg. Om du beskriver vad du vill uppnå kan du få bättre tips.
Uppskattar din omtanke på elsäkerhet och regelefterlevnad.

Men...

Vad jag är på jakt efter är en kabelgenomföring med liten diameter. Inredningsvänlig, dvs ganska platt i rostfritt,borstad aluminium, mässig eller dyl, med en innerdiameter om låt oss säga 10mm. Därigenom trär jag en avklippt kabel. Vad jag gör med kabeln på andra sidan behöver vi inte fundera djupare på här och nu.

Vill minnas att jag vid tillfälle läst att någon använt något för båtar för genomföring av tampar eller dyl.

Någon som har en lösning?

• Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Bordgenomföring är kanske vad du efterfrågar.

JLov skrev:
Bordgenomföring är kanske vad du efterfrågar.
Tack! :)

Daaaaaniel skrev:
Uppskattar din omtanke på elsäkerhet och regelefterlevnad.
Tack, då vill jag upprepa mitt svar att du ska inte klippa en lampsladd och trä den genom ett litet hål i en garderobsvägg och sedan skruva på ett uttag, inte ens med materiel avsedd för båtar.

• Gilla
torporoman och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men Bo, om jag håller på med tryck och foto och bygger mig en ljuslåda. Då tar jag ju ett hål i lådans ena sidan, sätter en kabelgenomföring. Dragavlastar på något vi där inne.

Sen väljer jag antingen att sätta en stickpropp på kabeln på utsidan. Men om ljusbordet ska stå väldigt permanet på samma plats så kanske jag t.o.m väljer att fast ansluta apparaten (jämför fast ansluten TM).

Så det hela handlar bara om att lyckas se garderoben som en apparat. :)

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Tack, då vill jag upprepa mitt svar att du ska inte klippa en lampsladd och trä den genom ett litet hål i en garderobsvägg och sedan skruva på ett uttag, inte ens med materiel avsedd för båtar.
Du verkar vara en sann renlärig själ. Tack för all din omtanke, och tack för icke-bidraget till att lösa problemet.

• Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Moderator, ser frågan / tråden som löst.

Ett mer konstruktivt förslag som är godkänt är att dra elen vidare från uttaget i garderoben och sätta ett nytt uttag på utsidan av garderoben. Då slipper man genomföringen helt.

En följdfråga: är det ok enligt regelverket att ha baksidan av t ex en rotdosa synlig inne i en garderob och synlig installation med flex/vp, eller är det i så fall utanpåliggande uttag och kulo som gäller?

Daaaaaniel skrev:
Du verkar vara en sann renlärig själ. Tack för all din omtanke, och tack för icke-bidraget till att lösa problemet.
1) Vi har inte riktigt den tonen här. (Särskilt inte mot Bo... Som vi fått mycket hjälp av.)

2) Du fick hjälp. Tala om vad det är du vill ha gjort så talar vi istället om hur du skall göra det rätt! Det är inte rocket surgery att dra lite EKRK, klamra snyggt och sätta upp ett riktigt uttag. Även om det är olagligt att göra själv, så är det en bättre lösning. Din dragning är lika olaglig den och dessutom inte bra.

• Gilla
torporoman och 5 till
  • Laddar…
Daaaaaniel skrev:
Behöver du svaret en tredje gång? Hade det inte funnits regler skulle alla dra lampsladd genom väggar och skruva på sladdmonterade uttag eller ännu värre ansluta till fast monterade vägguttag. Det "fungerar" visserligen, bra och länge, till en viss gräns. Men det finns, troligen på konkreta och goda grunder, många skäl till reglerna om dimensionering, yttre påverkan etc som borgar för en lång och säker livslängd på installationen. Så utan att veta hur "lös" och "tillfällig" din tillämpning är, eller om din garderob kan ses som en flyttbar möbel, så är svaret återigen att det antingen krävs fast installation eller en skarvsladd som kan demonteras/bytas utan verktyg. Och det är inte för att vara petig utan för att vi sett nog av finurliga lösningar i "värsta elkopplingstråden". Så jag önskar att du tog emot dessa råd med lite öppnare sinne.

• Gilla
mexitegel och 10 till
  • Laddar…
Jag tackade Jlov som tipsade en produkt som motsvarade behovet och förtydligade till moderator att jag såg frågan / tråden som löst.

Tack!

nikasp
Håller med om att det är bra att försöka göra riktigt även om man är amatör. Ser bedrövligt ut förutom att både el- och vattenskador kan vara livsfarliga och dyra. Kanske inte nu men när åldern eller ny ägare tar över och inte räknar med hemmapul-lösningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.