Kolla längd/bredd så att det finns bra slipband av renommerade tillverkare att köpa. Ett högkvalitativt band kommer göra maskinen mycket bättre och du kan räkna med att de biltema har är det sämsta.
Biltemas variant är samma som alla lågpriskedjor kör med. Jula, Clas Ohlson mm. Det spelar inte så stor vilken av dem du väljer. Det finns gott om slipband att få tag på i rätt storlek. Tyvärr är många av dem av riktigt dålig kvalitet också.
Det finns betydligt bättre men de är svåra att hitta.
Jag betalade 500 norska kronor för min lilla Nydalhls bandslipmaskin som jag köpte begagnad i Elverum när jag ändå var i trakten. De är svåra att hitta. Egentligen är de en licenstillverkad kopia på amerikanska Hammond.
Delta tillverkade ursprungsmodellen som kineserna kopierar. Bland annat de där Biltema maskinerna är mer eller mindre inspirerade av Delta. Man kan träffa på någon sådan begagnad ibland. De är betydligt bättre byggda än kopiorna.
Jag betalade 500 norska kronor för min lilla Nydalhls bandslipmaskin som jag köpte begagnad i Elverum när jag ändå var i trakten. De är svåra att hitta. Egentligen är de en licenstillverkad kopia på amerikanska Hammond.
Delta tillverkade ursprungsmodellen som kineserna kopierar. Bland annat de där Biltema maskinerna är mer eller mindre inspirerade av Delta. Man kan träffa på någon sådan begagnad ibland. De är betydligt bättre byggda än kopiorna.
Är det inte bättre med en vanlig handhållen? Jag brukar fästa den uppåner rätt ofta.
Tar ju mindre plats än det där åbäket och jag ser inte direkt någon vinst med den där stora.
Tar ju mindre plats än det där åbäket och jag ser inte direkt någon vinst med den där stora.
Det är svårt att vässa verktyg på en handhållen bandslipmaskin upp och ned. Man kommer inte åt att slipa på hjulet. Dessutom brukar de vara litet för rangliga. Många har också för hög bandhastighet.
varit igenom en del bandslipar både stationära och mobila, stora och små.
goat:en är makitas 9911. smidig nog att använda med en hand, och står stadigt uppochner för stationära sysslor. stort reglerområde för farten. den upplevs förhållandevis kraftig, har nästan dubbla effekten mot den föreslagna stationära biltemaslipen.
min bästa slipvän är dock vinkelslipen. vilket universellt verktyg.
.
goat:en är makitas 9911. smidig nog att använda med en hand, och står stadigt uppochner för stationära sysslor. stort reglerområde för farten. den upplevs förhållandevis kraftig, har nästan dubbla effekten mot den föreslagna stationära biltemaslipen.
min bästa slipvän är dock vinkelslipen. vilket universellt verktyg.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skippade skivan och kör en band- och spindelsandare men då.gör eller planerar jag att göra saker där spindeln är en stor fördel. Den maskinen har acceptabel dammhantering (bara för trä) vilket är nog så viktigt.
Som hobbynisse slipar jag så lite verktyg att det inte är en faktor i valet. När de väl fått något så när rätt fason klarar jag det med handslipning och brynen.
Spadar får jag fila eller köra med vinkelslip.
Som hobbynisse slipar jag så lite verktyg att det inte är en faktor i valet. När de väl fått något så när rätt fason klarar jag det med handslipning och brynen.
Spadar får jag fila eller köra med vinkelslip.
Ja man får borsta och dammsuga lite extra och precis som med sågar får man hålla koll ett tag efter användning. Ingen stor grej om man inte har metallarbetare som en stor del av hobbyn.nanowire skrev:
Klicka här för att svara