Byggahus.se
Hej !

skall måla lite inomhus, fick ärva en mass färgburkar från förre ägaren.....
nu skall jag måla några väggar/tak i ett nytt rum som jag gjort,

är det bara att måla med linoljefärgen eller skall man 'grunda' först med något
annat ??  (novis på linoljefärg! :))
 
Nej, du behöver inte grunda med något annat. Däremot är det bra att magra ut färgen med lite terpentin. 10% första omgången, 5% till de (två) sista. Jag har kört utan terpentin också, framförallt inomhus, men det är jobbigare att måla med färgen då, den ska strykas ut extremt noga och tunt. Dessutom torkar den långsammare. Det kan vara värt det om man har tid att vänta mellan strykningarna och vill slippa lösningsmedel inomhus. :p
 
Hej TorpSara !

så du stryker många ggr o tunnt..... o ca ett dygns torktid därimellan ??
 
Det har tagit mer än ett dygn mellan, två-tre har jag fått vänta. Om man har för bråttom skinnar sig färgen ovanpå trät och ser ut som vilken trist modern tjockt täckande färg som helst... Men om man stryker tunt, tunt och väntar tillräckligt blir känslan av trät tydlig trots att färgen är heltäckande! Tumregeln är att du ska ha mer i burken när du är klar än när du började... :D
 
TorpSara skrev:
Tumregeln är att du ska ha mer i burken när du är klar än när du började...  :D
:)  OK jag förstår.....  2-3 dygn mellan strykningarna  ::) det passar mitt tempo  ;)
 
För dem som inte vill vänta så länge som två-tre dygn mellan varje strykning kan man tillsätta xerotin i färgen. 1-2% bara. Då halveras torktiden. Dock påverkar det oxå hållbarheten på färgen men det kan vara praktiskt om man måste bli klar lite fortare. Observera oxå att om man tar för mycket xerotin har det motsatt effekt och färgen torkar inte alls istället. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.