Byggahus.se
Jag håller på att måla om ett torp från 1920.

Farstukvistens takutsprång verkar från början varit vit och på sina ställen omålad, sedan har man målat med röd slamfärg över det. Slamfärgen har inte riktigt täckt så det har sett rätt tråkigt ut.

Nu har jag försökt skrapa bort det röda men det är ändå en del kvar. När jag sedan målat med ljus linoljefärg (2% grön umbra) över detta blir resultatet rosa... Jag är inte helt nöjd över den kulören.

Vad kan jag göra?

En tanke var ifall man kunde grunda med matt linoljefärg först? Den går ju att måla med rätt flödigt och på så vis kanske binder färgen? Eller gör jag bort mig totalt här?

Trästruktur under takutsprång, vitnande färg, visar åldring och vädering, blå himmel, trädgrenar bortom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
trolldeg trolldeg skrev:
Jag håller på att måla om ett torp från 1920.

Farstukvistens takutsprång verkar från början varit vit och på sina ställen omålad, sedan har man målat med röd slamfärg över det. Slamfärgen har inte riktigt täckt så det har sett rätt tråkigt ut.

Nu har jag försökt skrapa bort det röda men det är ändå en del kvar. När jag sedan målat med ljus linoljefärg (2% grön umbra) över detta blir resultatet rosa... Jag är inte helt nöjd över den kulören.

Vad kan jag göra?

En tanke var ifall man kunde grunda med matt linoljefärg först? Den går ju att måla med rätt flödigt och på så vis kanske binder färgen? Eller gör jag bort mig totalt här?

[bild]
Det är rimligt att pigmenten från den röda slamfärgen blandade/löste upp sig. Som du skriver, grunda med linolja eller måla bara igen när det torkat ordentligt (du skall väl måla två-tre ggr).
 
  • Gilla
trolldeg och 1 till
  • Laddar…
Tror det löser sig om du bara målar tillräckligt många lager. Rödfärgen borde bindas fast i den torkade linoljefärgen och inte färga vidare lika mycket i nya lager. Men du får nog måla fler lager för att täcka bort den rosa tonen.
 
  • Gilla
trolldeg och 1 till
  • Laddar…
Kan tillägga att jag har gjort just så på slamfärg för en massa år sedan. Normalt målar man ca 3ggr med rå linolja utomhus. Det räckte.
 
  • Gilla
trolldeg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.