Byggahus.se
Hej!

Vi köpte vårat hus för 2 år sedan. På tomten finns ett till stort hus precis bredvid vårat huset (huset innefattar garage/verkstad/två stora förråd).

Båda husen är målade i röd slamfärg och har gröna knutar av oklar färg.

Vi vill få båda husen och knutarna svarta. Båda husen är relativt stora.

Först tänkte vi göra detta själva innan vi insåg att det är helt omöjligt (ingen tid med 2 småbarn).

Ska börja fråga efter offerter från firmor.
Förstår när jag har läst att det är ett massivt underarbete att få bort all slamfärg? Bävar då inför att förarbetet kmr kosta rejällt??????

Finns det något proffs/kunnig målare i branschen som skulle kunna informera om hur mkt förarbete de brukar vara? Och om detta kmr bli dyrt? Vad är rimligt?

Bilderna är gamla och vi höll på att riva/ renovera ny altan runt huset . Men de två första bilderna är på huset vi bor i och de andra tre bilderna är det andra huset.

Tacksam för återkoppling!
 
  • Rött trähus med blått tak, snöfläckar på marken, byggnadsmaterial framför, träd, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött hus med garage, snötäckt mark, delvis soligt, skogsbakgrund, stilla vinterscen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träbyggnad med snöfläckat gräs, soldis, blå himmel, carport, och bar trädgren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga, snöfläckar, blå himmel, molniga landsbygd, bar mark, skugga, träd, klart väder, byggnader, lugnt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blöt, lerig gård med smältande snö, röda byggnader, barrträd, grå himmel och en röd husbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns svart slamfärg om ni vill byta kulör. Det är lätt och relativt billigt att vara ägare till ett slamfärgs målat hus bara borsta av panelen med en piasavakvast innan ommålning, ingen skrapning behövs.
 
  • Gilla
martin.sveg och 5 till
  • Laddar…
wildeside
Ring och prata med Faluvapen, dom har svart slamfärg.
https://faluvapen.se/
Jag har bra erfarenhet av deras färg och den är bättre en traditionell slamfärg.
Dom är hjälpsamma när man behöver råd om färgval och tillvägagångs sätt.
 
Byt aldrig från slamfärg till fulfärg, välj svart slamfärg.
 
  • Gilla
martin.sveg och 4 till
  • Laddar…
Vi har inte tiden att göra jobbet själva. Vi har renoverat så mycket själva sen vi flyttat hit och bestämt att vi framöver behöver mer tid med barnen (därav firma)

Men tack för tipset, kan ha det i åtanke när vi diskuterar färgval med firmor. Är mest ute efter om detta kan bli ett massivt jobb (dyrt) och vad som är rimligt så vi vet när vi står där och diskuterar offert med firmorna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt aldrig från slamfärg till fulfärg, välj svart slamfärg.
Det tråkiga är just de att slamfärg släpper. Barnen i nutid blir helt röda när de rör mot huset. Förstår att de beror på att fasaden måste få ett nytt lager av slamfärg för att åtgärda problemet och att de ska finnas bättre former av slamfärg i svart. Men får diskutera detta med den firman som kmr göra jobbet
 
S Sanaz skrev:
Det tråkiga är just de att slamfärg släpper. Barnen i nutid blir helt röda när de rör mot huset. Förstår att de beror på att fasaden måste få ett nytt lager av slamfärg för att åtgärda problemet och att de ska finnas bättre former av slamfärg i svart. Men får diskutera detta med den firman som kmr göra jobbet
Precis, gammal uttorkat pigment släpper. Inte nymålat
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
wildeside
Faluvapens färg (Falufasad) kritar inte av sig!
Har målat om alla mina byggnader med den färgen och den håller sig bra.
Har inte behövt måla om ännu det va 8 år sen jag måla om första byggnaden.
När det är dags att måla om så är tillvägagångssättet det samma som för traditionell slamfärg.
 
S Sanaz skrev:
Det tråkiga är just de att slamfärg släpper. Barnen i nutid blir helt röda när de rör mot huset. Förstår att de beror på att fasaden måste få ett nytt lager av slamfärg för att åtgärda problemet och att de ska finnas bättre former av slamfärg i svart. Men får diskutera detta med den firman som kmr göra jobbet
Barnen lär sig och växer. Det är ett övergående problem. Är färgen rätt nymålad så färgar den av sig mindre. Så målar ni nu kommer barnen lärt sig till den börjar färga rejält igen...

Som tidigare sagt, byt inte. Slamfärg är bäst, linoljefärg tvåa. Måla absolut inte om med plastfärg, speciellt inte om det varit slamfärg innan, ni riskerar bara problem.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
S Sanaz skrev:
Vi har inte tiden att göra jobbet själva. Vi har renoverat så mycket själva sen vi flyttat hit och bestämt att vi framöver behöver mer tid med barnen (därav firma)

Men tack för tipset, kan ha det i åtanke när vi diskuterar färgval med firmor. Är mest ute efter om detta kan bli ett massivt jobb (dyrt) och vad som är rimligt så vi vet när vi står där och diskuterar offert med firmorna.
Att borsta av löst skräp och måla med svart slamfärg är ett lätt och snabbt jobb.

Då detta är Byggahus forumet för oss som gör saker själva vill jag likafullt komma med ett förslag:
Prova själv att med en piasavakvast borsta bort skräpet på en av husets sidor, barn som kan gå själva kan få en diskborste att hjälpa till att borsta med så länge de tycker det är skoj, tycker du det är jobbigt och tidskrävande är det dax att ta in offerter för att kunna avgöra om det är värt att leja bort arbetet. Om du däremot tycker att det var lätt och smidigt rekomenderar jag dej att prova att måla en hussida sida själv, det är normalt gjort på en september lördag och en 10l hink svart slamfärg av känt märke kanske kostar en tusenlapp, nöjer man sig med enklare vara kommer man under femhundringen.
 
Haha! Min man skulle älska denna kommentar då han vill göra detta själv, han tkr de onödiga pengar att lägga ut på firma (de nog jag som är trött på all tid vi lagt på renovering). Men fick lite drivkraft av din kommentar så ja ett försök skadar inte!
 
  • Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
Först och främst, köp ALDRIG något skräp som Faluvapen. Då måste ni måla om vart 3:e år. Det är ungefär lika med alla kopior.
Använd alltid äkta Falu Rödfärg, fast svart naturligtvis. Hör efter om det finns någon som sprutmålar rödfärg. Då är det gjort på ca en dag bara. Den gamla färgen behöver man sällan göra något förarbete med. Om det dammar väldigt mycket när man drar med en stålborste får man dock ta bort lite. Oftst använder man högtryckstvätt till det. Det är inga problem, eftersom slamfärg andas, och då kan träpanelen torka ändå.
Jag har sjäv jobbat som sprutmålare av rödfärg de senaste 5 åren.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Först och främst, köp ALDRIG något skräp som Faluvapen. Då måste ni måla om vart 3:e år. Det är ungefär lika med alla kopior.
Använd alltid äkta Falu Rödfärg, fast svart naturligtvis. Hör efter om det finns någon som sprutmålar rödfärg. Då är det gjort på ca en dag bara. Den gamla färgen behöver man sällan göra något förarbete med. Om det dammar väldigt mycket när man drar med en stålborste får man dock ta bort lite. Oftst använder man högtryckstvätt till det. Det är inga problem, eftersom slamfärg andas, och då kan träpanelen torka ändå.
Jag har sjäv jobbat som sprutmålare av rödfärg de senaste 5 åren.
Åh okej så tack för den informationen! Har du nått tips bra märke som är äkta falufärg?
 
S Sanaz skrev:
Åh okej så tack för den informationen! Har du nått tips bra märke som är äkta falufärg?
Den som "äkta" heter just Falu Rödfärg.
Allt annat är kopior.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
wildeside
A AG A skrev:
Först och främst, köp ALDRIG något skräp som Faluvapen. Då måste ni måla om vart 3:e år. Det är ungefär lika med alla kopior.
Använd alltid äkta Falu Rödfärg, fast svart naturligtvis. Hör efter om det finns någon som sprutmålar rödfärg. Då är det gjort på ca en dag bara. Den gamla färgen behöver man sällan göra något förarbete med. Om det dammar väldigt mycket när man drar med en stålborste får man dock ta bort lite. Oftst använder man högtryckstvätt till det. Det är inga problem, eftersom slamfärg andas, och då kan träpanelen torka ändå.
Jag har sjäv jobbat som sprutmålare av rödfärg de senaste 5 åren.
Har du någon erfarenhet av Faluvapens alkydoljeburen emulsionsfärg=Falu fasad ?
Jag har iaf en bastu och ett förråd i soligt söderläge i en slänt som målades med pensel för 8 år sen och vad jag kan se så är det inte i behov av att målas om ännu på några år.
Hur deras så kallade traditionella röd färg är kan jag inte uttala mej om.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.