Byggahus.se

Limma trappnos vid trapprenovering

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag ska nu ta tag i min gamla trappa och renovera den genom att klä in den med ek.
    Jag har kikat runt en hel del på nätet om dess olika varianter hur man kan renovera en trappa. ”Enklast” är nog att köpa färdiga trapprenoveringskit men jag tycker det blir lite för dyrt samt att jag vill utmana mig själv lite med att göra något nytt, jag har kikat en hel del på Daniel Norrstams videos och blivit inspirerad så jag tänkte skapa dessa steg själv genom att köpa limfog helstav i ek hos en trähandlare.
    Det finns dock ett moment som jag känner mig lite extra osäker på och det är hur jag får trappnosen att sitta fast ordentligt. Limfogen helplank som jag tänkte köpa är 10mm tjock och min fråga är hur jag får en 90 grader vinkel att sitta fast ordentligt på en så liten yta?
    Ska jag skruva och limma? Bara limma? Plugg?
    Kom gärna med tips eller om ni vet någon video där man kan se hur andra har löst problemet.
    Mvh
    Alfons

2. M
    Medlem · Nivå 11
    Funderar på något liknande, inte för att jag behöver ytterligare ett projekt utan mer för att Lundbergs kit inte längre är helstav utan numera fingerskarvat och jag har 2 av 4 trappor kvar i huset. Min tanke var att limma och för mig borde en 10mm trappnos limmad underifrån sitta ordentligt givet att det inte är någon belastning där

Var hittar du din Limfoge helplank?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Redigerat 1 aug 18:33
    • Laddar…
  4. M
    Medlem · Nivå 11
    Ibland är ”too much” exakt rätt när det gäller verktyg/metod :p

Ditt stål såg nu onekligen ut att lösa problemet med, dock får man hålla sig till en normal radie på avrundningen i framkant.