Byggahus.se
Hej alla

Har någon limmat pärlspont direkt mot puts?
Hallen ska få nya väggar och pärlspont ska upp. Några av väggarna har reglar framme, så där är det enkelt. Men en vägg består av partier med putsad vägg ~30 mm tjock som sitter bra. Aningen krångligt att förklara, men det är omväxlande regelvägg och putsad vägg och allt ligger i liv så skulle jag få dit pärlsponten direkt på putsen skulle det bli perfekt. Min tanke var att använda lång smal spik som går igenom putsen, men jag är osäker. Sätter jag någon form av platta ovan på putsen måste även de reglade partierna byggas ut :-[
Givetvis är ett alternativ att riva putsen och börja om från grunden  :-X

Mycket tacksam för tips från detta fantastiska forum.

MVH
Erik
 
Errol skrev:
Hej alla

Har någon limmat pärlspont direkt mot puts?
Hallen ska få nya väggar och pärlspont ska upp. Några av väggarna har reglar framme, så där är det enkelt. Men en vägg består av partier med putsad vägg ~30 mm tjock som sitter bra. Aningen krångligt att förklara, men det är omväxlande regelvägg och putsad vägg och allt ligger i liv så skulle jag få dit pärlsponten direkt på putsen skulle det bli perfekt. Min tanke var att använda lång smal spik som går igenom putsen, men jag är osäker. Sätter jag någon form av platta ovan på putsen måste även de reglade partierna byggas ut :-[
Givetvis är ett alternativ att riva putsen och börja om från grunden  :-X

Mycket tacksam för tips från detta fantastiska forum.

MVH
Erik
Jag har samma "problem" i trapphuset ner till källaren. Fick tips av snickarsläktingen att först testa med minsta storleken spiksskruv och om inte det fungerade; härda putsen med vattenglas och sedan fästa med Tremco PL400 längs en linje på baksidan spånten. Det skall kunna röra sig.
Har dock inte hunnit testa någon av lösningarna än.
 
Sätt spikläkt horisontellt över hela väggen (en uppe, en nere och ett par emellan) och spika pärlsponten i den. Spikläkten kan du fästa i träreglarna med spik och i putsen med plugg/skruv eller spikplugg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.