Byggahus.se
Ska sätta upp pärlspont på väggarna i en ”kallhall” (bara golvisolering i utrymmet).
Om jag inte vill isolera ytterväggarna, kan jag limma panelen rakt på den putsade tegelväggen?
Om jag skulle vilja isolera lite, kan jag sätta upp spikreglar över ytterväggen och lägga isolering emellan? Hur isolerar man bäst i sådant fall? Vindpapp, glasull(?),plast, pärlspont?

Tack för er tid, och hoppas på svar!
 
Trä direkt på en tegelvägg/stenyta är aldrig någon bra idé.
Sätt en luftspalt, och regla (ev med plåtreglar) och spika panelen i den.

Ska du isolera så behövs luftspalt även där.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Trä direkt på en tegelvägg/stenyta är aldrig någon bra idé.
Sätt en luftspalt, och regla (ev med plåtreglar) och spika panelen i den.

Ska du isolera så behövs luftspalt även där.

Tack för svar! Hur ska luftspalten sitta? Gäller samma om det är en putsad innervägg, att man inte kan limma sponten rakt på? Läste på tillverkarens sida att det skulle gå men har större förtroende för byggahus experter!
 
Luftspalten sitta? Den frågan förstår jag inte..
Vad är det för miljö vi är i? Källarplan?
Vilken tillverkare anger att det är okej direkt mot?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Luftspalten sitta? Den frågan förstår jag inte..
Vad är det för miljö vi är i? Källarplan?
Vilken tillverkare anger att det är okej direkt mot?
Felformulerade mig! Tänkte ordningen, spalt, vindpapp, isolering, plast, spont?

Är en oisolerad hall på bottenplan, entré mot trädgård.

Det är enligt Moelven man kan limma rakt på väggen, samt lokala bygghandeln.
 
Ja, det är rätt ordning.
Limma låter fortfarande fel i mina öron, men säger tillverkaren det så..
Om man en dag ska riva ner panelen igen - kommer inte delar av väggen bakom att följa med då också t.ex.?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, det är rätt ordning.
Limma låter fortfarande fel i mina öron, men säger tillverkaren det så..
Om man en dag ska riva ner panelen igen - kommer inte delar av väggen bakom att följa med då också t.ex.?
Det blir ju klart ett problem om man ska riva ner den en dag.

Om man sätter tunna spikreglar och fäster panelen på, vilken typ av isolering ska man lämpligen använda då? Vill inte ”bygga ut” väggen mer än absolut nödvändigt, tänker max 2-3 cm.
 
Får väggen max bygga ut 2-3 cm så får du nog hoppa isolering. Den tjocklek det handlar om då, tillför ju ändå väldigt lite. Cellplast möjligen, men tveksamt om det är värt jobbet? Minsta ordinarie tjocklek på ex. glasull är 45mm.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Får väggen max bygga ut 2-3 cm så får du nog hoppa isolering. Den tjocklek det handlar om då, tillför ju ändå väldigt lite. Cellplast möjligen, men tveksamt om det är värt jobbet? Minsta ordinarie tjocklek på ex. glasull är 45mm.
Får kanske hoppa isoleringen då.. Ska tänka på det. Är det nån idé att sätta in vindpapp eller vindduk bara?

Såg nån isolering som endast var typ 8 mm, såg ut som ett liggunderlag ungefär men kan inte minnas vad den hette..
 
GoForIt GoForIt skrev:
Kanske något sådant som diskuteras i den här tråden..
Hmm, ja mycket möjligt.

Men vad tror du om vindpappen?
 
Nej, vindpapp hade jag inte monterat här. Eller blåser det in?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Nej, vindpapp hade jag inte monterat här. Eller blåser det in?
Nja, där är lite smådragigt.

Finns det nån annan isolering man kan använda utan luftspalt? Nåt som matchar husets byggår 1920? Tack för all hjälp so far!
 
Jag skulle klämma fast pir islolering ihoplimmad med skum med träreglarna direkt mot teglet, sen montera pärlspontet direkt på samma reglar. Pir har uvärde 0,2 vid 10 cm. Du behöver inget annat om du får det tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.