Byggahus.se
Igår kväll satt jag och tänkte på annat när jag oljade in ett litet skåp. Tanken var att olja (Osmo hårdvaxolja) precis så att det täckte den synliga ytan av valnötssidan och någon millimeter till, för att eventuellt spill inte skulle synas när jag limmar dit krönlisten. Jag kom på det någon sekund försent och torkade då bort det som gick, men även om det inte är mycket så är ytan ändå hårdvaxoljad.

Nu har jag alltså en krönlist med obehandlad valnöt på ytan som ska limmas, men ytan den ska limmas mot är behandlad med hårdvaxolja (om än tunt). Vad göra?

Att slipa ytan är ett alternativ, men jag vet inte hur djupt som behövs och eftersom krönlisten är gerad och troligen i ansiktshöjd kommer det synas om ytan ändras märkbart.

CA-lim i gelform? Jag vet att det går att fästa på hårdvaxoljad yta, men inte hur bra det sitter. Inte för att listen kommer utsättas för några krafter, men synd om den trillar av efter en tid.
 
S
Jag är ingen expert alls, men kanske en dutt konstruktionslim som fäster mot alla ytor? PLA400 typ?
 
Hej @Hep!

Jag hade nog gjort om samma misstag på några skitbitar.
Därefter hade jag provlimmat dom med lite polyuretanlim.
Limmet behöver mycket press då det expanderar vid härdning.
Vill du snabblimma fukta ytorna.
Glöminte maskera allt du inte vill ha bubblande lim på!

Dag
 
Halvt inne på din idé då jag just kom in efter att ha oljat in småbitar av samma valnöt. Eftersom listen är sågad för att passa in utan att limmet bygger något och den sitter väldigt synligt är jag lite rädd för lim som jag vet bygger eller expanderar. Fats hittar jag inget annat så får jag bita ihop.

Ingen som vet om ca-lim åldras sämre än annat?
 
Hep Hep skrev:
Halvt inne på din idé då jag just kom in efter att ha oljat in småbitar av samma valnöt. Eftersom listen är sågad för att passa in utan att limmet bygger något och den sitter väldigt synligt är jag lite rädd för lim som jag vet bygger eller expanderar. Fats hittar jag inget annat så får jag bita ihop.

Ingen som vet om ca-lim åldras sämre än annat?
Har för mig att WoodByWright kom fram till att just CA inte riktigt håller sin fulla styrka över tid. Du får försöka googla fram hans senaste uppdatering på långtidstesten och se hur det gått över 4-5år.
Prova att tvätta ytan med aceton?
 
Jag lyckades inte hitta vad den snubben skrivit, men aceton är ju värt att testa.

I morgon ska jag gå ut och testa att bryta isär ett par provlimningar och se hur illa det är att bara låtsas som ingenting och bara köra på.
 
Bra!
Teak tvättar jag alltid med aceton innan jag limmar. Tar bort det feta i ytan.

Dag
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det är att jag tittar på mobilen, att jag har feber eller om bara är lite korkad, men det där blev jag inte klok på.

Har han testat att limma med ett gammalt lim, eller hur en gammal limfog håller? Jag vet att tillverkarna friskriver sig mot att använda gammalt lim.
 
Hep Hep skrev:
Jag vet inte om det är att jag tittar på mobilen, att jag har feber eller om bara är lite korkad, men det där blev jag inte klok på.

Har han testat att limma med ett gammalt lim, eller hur en gammal limfog håller? Jag vet att tillverkarna friskriver sig mot att använda gammalt lim.
Han limmade upp en massa provbitar vid ett tillfälle och sedan plockar han fram en uppsättning och testar då och då, om jag förstått rätt har han bitar nog att göra test varannat år under kanske 20-30års tid. Så det är hur länge färskt lim suttit.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Han limmade upp en massa provbitar vid ett tillfälle och sedan plockar han fram en uppsättning och testar då och då, om jag förstått rätt har han bitar nog att göra test varannat år under kanske 20-30års tid. Så det är hur länge färskt lim suttit.
Väldigt ambitiöst projekt. Och väldigt bra för oss andra.

Jag ska testa en bit där jag gett mig på oljeytan med aceton och lite slipning och se hur bra det sitter.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag svarade det här i en annan tråd, men det är kanske bättre om det finns här också ifall någon råkar trilla in här och undrar över samma sak.

Jag testade att limma en oljad bit mot en ren, utan att ha försökt få bort oljan först. Testade trälim och CA-lim i gelform. Trälimfogen lyckades jag bryta isär med en del kraft, men CA-limmningen var hållbarare än träet. Fast eftersom det fanns tvivel om livslängden på en CA-limning valde jag trälim. Ytan rengjord med både aceton och 120-papper på slipmaskinen och skarven förstärkt med en lös fjäder. Fjädern borde även hjälpa till då fiberriktningarna egentligen är fel (men det verkar ingen låtsas om när de bygger skåp). Nu gissar jag att den håller mer än väl.
Träbitar förstärkta med lös fjäder i skarven på ett arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.