Jag ska limma ihop en furuplywoodskiva, med en björkplywoodskiva. Skivorna är rätt stora och kommer bli en skiva till skrivbord.
Lite vilsen kring limningen av dessa. Vilket lim ska jag använda?

Trälim?

Ja så tänkte jag med. Men kollade på bla svenskttra.se. Där står det karbamidlim. Så blev lite förvirrad.

Trälim funkar fint, men du måste hitta ett bra sätt att pressa ihop hela ytan medans det sätter

• Gilla
Awenja och 1 till
  • Laddar…
Toppen tack. Ja, tänkte lägga tre stycken reglar på högkant på ovansidan och tre motsvarande på undersidan. Sen tvinga ihop allt med totalt 6st tvingar. Borde funka? Skivan är 195cm bred och 70 cm djup.

Jag tycker inte du ska blanda olika träslag, det finns en risk att skivan kröker sig.

jag har gjort ett 3 meter långt skrivbord, så stora limpressar finns inte i Umeå så jag skruvade i ett 20x20 cm rutmönster. Inte såååå jätteviktig att presstrycket blir 100 procentigt

Protte

A Awenja skrev:
Toppen tack. Ja, tänkte lägga tre stycken reglar på högkant på ovansidan och tre motsvarande på undersidan. Sen tvinga ihop allt med totalt 6st tvingar. Borde funka? Skivan är 195cm bred och 70 cm djup.
6 tvingar känns spontant som för lite.

Snedsåga lite på reglarna mot kanten på varje sida så fördelas trycket bättre över bredden.
Lite u eller v-form på dom alltså.

/Höghus

Redigerat:
Och kamma ut limmet parallellt med reglarna eller lägg iaf limkorvar som avslutas parallellt. Inga S-korvar tvärs reglarna vid kanten.
Så motverkar du att luftblåsor som inte kan tömmas bildas.

/Höghus

• Gilla
ergonomen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag tycker inte du ska blanda olika träslag, det finns en risk att skivan kröker sig.

jag har gjort ett 3 meter långt skrivbord, så stora limpressar finns inte i Umeå så jag skruvade i ett 20x20 cm rutmönster. Inte såååå jätteviktig att presstrycket blir 100 procentigt

Protte
Jag beskrev kanske lite slarvigt. Skivorna ska limmas ihop på varandra för att öka tjockleken. Inte limmas ihop jämsides för att öka bredden. Låter det rimligare då? Tack för hjälpen!

Höghus Höghus skrev:
Snedsåga lite på reglarna mot kanten på varje sida så fördelas trycket bättre över bredden.
Lite u eller v-form på dom alltså.

/Höghus
Insåg att jag kanske beskrev slarvigt. Skivorna ska limmas ihop PÅ varandra för ökad tjocklek. Så reglarna används bara för att kunna pressa ihop hela skivorna. Reglarna limmas alltså inte fast, utan används bara som press tillsammans med tvingarna. :)

• Gilla
MickeTh
  • Laddar…
A Awenja skrev:
Insåg att jag kanske beskrev slarvigt. Skivorna ska limmas ihop PÅ varandra för ökad tjocklek. Så reglarna används bara för att kunna pressa ihop hela skivorna. Reglarna limmas alltså inte fast, utan används bara som press tillsammans med tvingarna. :)
Jo, jag förstod vad du menade. Om du inte smalnar av reglarna längst ut får du i stort sett inget tryck i mitten av skivan.

/Höghus

• Gilla
Awenja
  • Laddar…
A Awenja skrev:
Jag beskrev kanske lite slarvigt. Skivorna ska limmas ihop på varandra för att öka tjockleken. Inte limmas ihop jämsides för att öka bredden. Låter det rimligare då? Tack för hjälpen!
Det är då du lägger 2 skivor med olika egenskaper på varandra och limmar ihop som risken att det kröker sig.
Använd furu ELLER björk, inte blanda.

sedan din idé med 6 reglar och tvingar på 195 cm längd………..det är stor risk för glipor.
Skruva hellre.

Protte

• Gilla
Awenja
  • Laddar…
Ok. Provar att skruva först. Trodde plywood skulle klara olika träslag.

Redigerat:
A Awenja skrev:
Ok. Provar att skriva först. Trodde plywood skulle klara olika träslag.
Anledningen till avrådan är att de beter sig olika vid ändrad fuktighet. Om du limmar ihop en furuskiva, en björk och sen en furu igen kommer de två yttersta ta ut varandra. Med det sagt så har jag limmat olika plywoodskivor till varandra med rätt lyckat resultat. Då en 6 mm valnötsplywood jag fick tag på med en kanske 16 mm tror jag, detta var några år sen.

• Gilla
Awenja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.