10 821 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Limma ihop två plywoodskivor för skrivbord.
Sida 1 av 2
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
Trälim?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag tycker inte du ska blanda olika träslag, det finns en risk att skivan kröker sig.
jag har gjort ett 3 meter långt skrivbord, så stora limpressar finns inte i Umeå så jag skruvade i ett 20x20 cm rutmönster. Inte såååå jätteviktig att presstrycket blir 100 procentigt
Protte
jag har gjort ett 3 meter långt skrivbord, så stora limpressar finns inte i Umeå så jag skruvade i ett 20x20 cm rutmönster. Inte såååå jätteviktig att presstrycket blir 100 procentigt
Protte
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Jag beskrev kanske lite slarvigt. Skivorna ska limmas ihop på varandra för att öka tjockleken. Inte limmas ihop jämsides för att öka bredden. Låter det rimligare då? Tack för hjälpen!prototypen skrev:
Insåg att jag kanske beskrev slarvigt. Skivorna ska limmas ihop PÅ varandra för ökad tjocklek. Så reglarna används bara för att kunna pressa ihop hela skivorna. Reglarna limmas alltså inte fast, utan används bara som press tillsammans med tvingarna.Höghus skrev:
Jo, jag förstod vad du menade. Om du inte smalnar av reglarna längst ut får du i stort sett inget tryck i mitten av skivan.A Awenja skrev:
/Höghus
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det är då du lägger 2 skivor med olika egenskaper på varandra och limmar ihop som risken att det kröker sig.A Awenja skrev:
Använd furu ELLER björk, inte blanda.
sedan din idé med 6 reglar och tvingar på 195 cm längd………..det är stor risk för glipor.
Skruva hellre.
Protte
Anledningen till avrådan är att de beter sig olika vid ändrad fuktighet. Om du limmar ihop en furuskiva, en björk och sen en furu igen kommer de två yttersta ta ut varandra. Med det sagt så har jag limmat olika plywoodskivor till varandra med rätt lyckat resultat. Då en 6 mm valnötsplywood jag fick tag på med en kanske 16 mm tror jag, detta var några år sen.A Awenja skrev: