H Hus-i-Sörmland skrev:
Vilket lär fortsätta. En leverantör som lämnat offert till mig har allt hemma men ska försöka tillverka egna krokar.
Desperata leverantör ?

nikasp nikasp skrev:
Förslag på bra leverantörer i norra Stockholm? Lång leveranstid är inget problem men tveksam till förskottsbetalning, som jag läst en del lyckas förhandla bort helt.
Dessvärre inte. Merparten av all personal hos leverantörerna bör vara tillbaka från semestrarna dock.
Förskottsbetalning vågade inte ens jag till Sveasolar på 25%.

JAG är av uppfattning att bolag med bra finanserna ska man inte betala en krona i förskott om man har ett bra avtal.
En annan sak om nystartade Nisses korv och sol ska sälja sin anläggning nr två i sitt bolag, då har han dåligt med kapital och kan säkert gå i konkurs när han fått din förskottsbetalning

nikasp
M mortimer skrev:
Dessvärre inte. Merparten av all personal hos leverantörerna bör vara tillbaka från semestrarna dock.
Förskottsbetalning vågade inte ens jag till Sveasolar på 25%.

JAG är av uppfattning att bolag med bra finanserna ska man inte betala en krona i förskott om man har ett bra avtal.
En annan sak om nystartade Nisses korv och sol ska sälja sin anläggning nr två i sitt bolag, då har han dåligt med kapital och kan säkert gå i konkurs när han fått din förskottsbetalning
Läste senast idag flera som skrev att de inte behövt betala varken 15 eller 25% i förskott till Svea. Om det skulle vara aktuellt skulle jag mycket troligt välja någon annan leverantör.

Vart/vilken tråd ? En nära bekant beställde oktober 2021, betalade inget i förskott. Fick installerat kring mars, betalade 90%. Efter godkänd besiktning betalades resterande 10%

Idag accepterar de bara förskottsbetalning

nikasp
M mortimer skrev:
Vart/vilken tråd ? En nära bekant beställde oktober 2021, betalade inget i förskott. Fick installerat kring mars, betalade 90%. Efter godkänd besiktning betalades resterande 10%

Idag accepterar de bara förskottsbetalning
Den där Facebookgruppen:

Skärmbild av Facebook-inlägg om solpanelsinstallation från gruppen "Solceller & Solenergi Fo...
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nikasp nikasp skrev:
Den där Facebookgruppen:

[bild]
15%/85% hade jag i min från typ maj i år. Skulle säljaren göra ny offert typ slutet av juli så skulle det blivit 25%/75%

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
H
M mortimer skrev:
Desperata leverantör ?
Nej, driftig.

Beställde från Otovo solar den 20/5…

de hade installerat allt 14/6

Vattenfall kontrollerade och godkände 10/8

J Johnny2times skrev:
Beställde från Otovo solar den 20/5…

de hade installerat allt 14/6

Vattenfall kontrollerade och godkände 10/8
När gjorde du oberoende besiktning?

M mortimer skrev:
När gjorde du oberoende besiktning?
Inte gjort… är ju heller inte ngt krav för driftsättning.

Vid egen inspektion hittade jag inget att anmärka på och de lämnar garantier på installation…

Nu har jag å andra sidan falsat plåttak så installationsmiljön är nog relativt lätt… och lätt att inspektera.

Beställde från Svea Solar i juli och installationen börjar denna vecka. Deras tidsplan sprack rejält - planen var oktober.

Någon annan som haft så lång tid mellan beställning och installation? De säljer andra paneler nu än de jag beställde (390W vs 405W) - undrar om man blir ”uppgraderad” eller om man får de man beställde.

Tack för infon, funderar på att beställa från de med leveranstid runt midsommar, men nu blir jag lite skraj, skall försöka få till ett avtal med straff för senare leverans. Vill inte köpa nu och få det installerat i oktober...
Har du inga "rättigheter" i kontraktet för tvister vid försenade leveranser?

@Dr.Feelgood Troligen ingen solcellsinstallatör som har ledigt installationsdatum i närtid, det är högst sannolikt att du får ställa dig i kö. Skulle snarare tro du får installation Q4 2023. De som kanske har tid i närtid är de som inte fått några ordrar av olika anledningar(högt pris, nystartat, förskottsbetalning, dåligt rykte/gör dåliga installationer m.m..) Sen har du även föranmälan som ofta tar tid hos nätägaren. Men önskar dig lycka till ändå.

M mortimer skrev:
@Dr.Feelgood Troligen ingen solcellsinstallatör som har ledigt installationsdatum i närtid, det är högst sannolikt att du får ställa dig i kö. Skulle snarare tro du får installation Q4 2023. De som kanske har tid i närtid är de som inte fått några ordrar av olika anledningar(högt pris, nystartat, förskottsbetalning, dåligt rykte/gör dåliga installationer m.m..) Sen har du även föranmälan som ofta tar tid hos nätägaren. Men önskar dig lycka till ändå.
Tack,
Jag är säkert naiv att tro att en investering på 200 000 SEK bör behandlas med juridiskt avtal :) , det är säljarnas marknad änsålänge, får se om jag lyckas få ihop något innan sommaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.