9 882 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Leveranstid Solceller
Dessvärre inte. Merparten av all personal hos leverantörerna bör vara tillbaka från semestrarna dock.nikasp skrev:
Förskottsbetalning vågade inte ens jag till Sveasolar på 25%.
JAG är av uppfattning att bolag med bra finanserna ska man inte betala en krona i förskott om man har ett bra avtal.
En annan sak om nystartade Nisses korv och sol ska sälja sin anläggning nr två i sitt bolag, då har han dåligt med kapital och kan säkert gå i konkurs när han fått din förskottsbetalning
Läste senast idag flera som skrev att de inte behövt betala varken 15 eller 25% i förskott till Svea. Om det skulle vara aktuellt skulle jag mycket troligt välja någon annan leverantör.M mortimer skrev:Dessvärre inte. Merparten av all personal hos leverantörerna bör vara tillbaka från semestrarna dock.
Förskottsbetalning vågade inte ens jag till Sveasolar på 25%.
JAG är av uppfattning att bolag med bra finanserna ska man inte betala en krona i förskott om man har ett bra avtal.
En annan sak om nystartade Nisses korv och sol ska sälja sin anläggning nr två i sitt bolag, då har han dåligt med kapital och kan säkert gå i konkurs när han fått din förskottsbetalning
Vart/vilken tråd ? En nära bekant beställde oktober 2021, betalade inget i förskott. Fick installerat kring mars, betalade 90%. Efter godkänd besiktning betalades resterande 10%
Idag accepterar de bara förskottsbetalning
Idag accepterar de bara förskottsbetalning
Beställde från Otovo solar den 20/5…
de hade installerat allt 14/6
Vattenfall kontrollerade och godkände 10/8
de hade installerat allt 14/6
Vattenfall kontrollerade och godkände 10/8
Inte gjort… är ju heller inte ngt krav för driftsättning.M mortimer skrev:
Vid egen inspektion hittade jag inget att anmärka på och de lämnar garantier på installation…
Nu har jag å andra sidan falsat plåttak så installationsmiljön är nog relativt lätt… och lätt att inspektera.
Beställde från Svea Solar i juli och installationen börjar denna vecka. Deras tidsplan sprack rejält - planen var oktober.
Någon annan som haft så lång tid mellan beställning och installation? De säljer andra paneler nu än de jag beställde (390W vs 405W) - undrar om man blir ”uppgraderad” eller om man får de man beställde.
Någon annan som haft så lång tid mellan beställning och installation? De säljer andra paneler nu än de jag beställde (390W vs 405W) - undrar om man blir ”uppgraderad” eller om man får de man beställde.
Tack för infon, funderar på att beställa från de med leveranstid runt midsommar, men nu blir jag lite skraj, skall försöka få till ett avtal med straff för senare leverans. Vill inte köpa nu och få det installerat i oktober...
Har du inga "rättigheter" i kontraktet för tvister vid försenade leveranser?
Har du inga "rättigheter" i kontraktet för tvister vid försenade leveranser?
@Dr.Feelgood Troligen ingen solcellsinstallatör som har ledigt installationsdatum i närtid, det är högst sannolikt att du får ställa dig i kö. Skulle snarare tro du får installation Q4 2023. De som kanske har tid i närtid är de som inte fått några ordrar av olika anledningar(högt pris, nystartat, förskottsbetalning, dåligt rykte/gör dåliga installationer m.m..) Sen har du även föranmälan som ofta tar tid hos nätägaren. Men önskar dig lycka till ändå.
Tack,M mortimer skrev:@Dr.Feelgood Troligen ingen solcellsinstallatör som har ledigt installationsdatum i närtid, det är högst sannolikt att du får ställa dig i kö. Skulle snarare tro du får installation Q4 2023. De som kanske har tid i närtid är de som inte fått några ordrar av olika anledningar(högt pris, nystartat, förskottsbetalning, dåligt rykte/gör dåliga installationer m.m..) Sen har du även föranmälan som ofta tar tid hos nätägaren. Men önskar dig lycka till ändå.
Jag är säkert naiv att tro att en investering på 200 000 SEK bör behandlas med juridiskt avtal
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Från elverk till solceller?
Fritidshus -
Olägenhet bländande solceller
Juridik -
Solceller horisontellt - flyger de iväg?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Använda el från solceller på optimalt sätt och eventuella problem?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Sälja hus med solceller från SolarEdge
Solceller, Solfångare, Solenergi