Byggahus.se
N Geoay skrev:
Jag bor i ett radhus där vi har en samfällighet. Samfälligheten har placerat en klätterställning med rutschkana 2 meter ifrån min tomtgräns. Vi har ingen frihet, nyfikna barn som skriker åt oss ifrån klätter ställningen. Hej hej, vad gör du och så vidare. De slänger sand på rutschkanan och lite allt möjligt som blåser in på min tomt. Vi har nu skaffat en liten pomeranian som skäller väldigt mycket och det tycker barnen är roligt så de skäller tillbaks. De ställer sig vid gallret och retar hunden. Det är en hund som larmar därav skällandet.

Nu till frågan, vad kan jag göra för att på bort lekställningen, hur nära min tomt får den stå. Jag är trött på allt oljud av hunden som skäller, nyfikna barn och misshandeln av klätterställningen. Jag har själv barn därför bör jag i området men placering av lekparken ger mig inget privat liv eller lugn och ro.
Du bor alltså i en samfällighet. Det här handlar ju inte om att du är någon slags ”inneboende” i samfälligheten. Ni är alla tillsammans samfälligheten. Du har bara att få styrelsen, som inte är nån slags fastighetsägare, att se och förstå ditt problem. Funkar inte det får du hitta stöd från flera andra i er samfällighet. Det är faktiskt majoriteten som bestämmer. Regler med avstånd och så kan du glömma.
Den här lekplatsens yta kunde lika gärna varit en granntomt med hoppmatta mm. Där har man tufft då det inte finns generella regler att följa. I ditt fall kan man faktiskt, med tillräckligt många som håller med, göra nånting åt det. Läs på vad det är för typ av boende/ägande du har. Alltför många har dåligt klart för sig vad som gäller. Ni bestämmer TILLSAMMANS. Lekplatsen är er allas. Ge dig inte, få stöd.
Ingen kommun el liknande kan hjälpa dig.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tänk på att det i 99% av fallen beror på usel hundägare som inte uppfostrat sin hund på ett bra sätt (EJ någon pik åt trådskaparen eftersom jag inte vet det specifika fallet).

Jag har själv haft hund, gillade hundar. Nu har jag bara katter sedan 25 år. Mina upplevelser av livsfarliga hundar som attackerar en vid ens egen dörr medan ägaren står och skrattar, springer in på tomten och attackerar mina katter, pissar och bajsar ner allt är många. Numera ogillar jag hundar starkt av den anledningen och anmäler så fort det sker lagöverträdelser (ofta där jag bor). Men som sagt, det är i grunden inte hundarnas fel utan ägarens. Träffar någon enstaka gång på hundar som är behagliga och väluppfostrade och slutar skälla direkt på kommando t ex. Bästa erfarenheterna har jag av gamla polis- eller militärhundar. Ofta rena drömmen att umgås med.

Egentligen är de enda i mina trakter som konsekvent tar bra hand om och uppfostrar sina hundar, jägarna.

...

Känns orimligt kort avstånd med 2 meter så det borde gå att få något samförstånd att flytta lite längre bort men större häck eller plank kan nog behövas ändå.
Helt rätt, det är inte hundens fel utan mitt. Om folk har problem med min hund så får de ta det med mig. Jag vet att en hund mår bäst av regler, därför använder jag mig olika lydnadslekar. Aktiverar min hund på olika sätt. Det enda är när en tik löper då piper han extra mycket och blir hyperaktiv. Kan vi lägga hunden och barnen åt sidan och fokusera huruvida en klätterställning får stå så nära min tomt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Vill jag nog inte hålla med om. Har en stor St. bernard jag, och han är då väldigt populär ute :)
Likaså våran förra schäfer/berner-mix(han var gigantisk :D). Men ingen utav dom skällde ju så fort man råkade titta på dom heller.



Håller med till 100%. Det verkar som att många "hund"ägare(om man kan räkna såna där "skit-på-ett-snöre" som hund) tror att bara för att dom är små så behöver dom inte uppfostras.
Dom småhundar man gått förbi eller mött under åren som INTE börjat härjat och ättrat är väldigt lätträknande. :/
9 av 10 stora hundar man går förbi antingen galloperar fram med viftande svans och flåsandes, eller låtsas som du inte existerar :p Och iaf 8 av 10 av dessa galloperande bjässar stannar på en 5öring när ägaren säger till.


Nåja, för att hålla oss lite till ämnet... Måste vara ett h-e att bo brevid en lekplats, men känner ändå att det var ditt eget val eftersom lekplatsen fanns där redan innan du flyttade dit. Att det sen tillkommit lekutrustning har väl inte så stor betydelse ändå.
Att flytta klättertornet tror jag inte hjälper speciellt mycket längre. Nu har ju ungarna desutom kommit underfull med att du har en hund som är väldigt "tacksam" att reta, ur deras perspektiv.

Plank tror jag absolut inte för 5 öre på att det skulle hjälpa. Det enda planket kommer tillföra är att det snart blir ett bollplank av det. Och det låter ännu mer... Det kommer jag ihåg från när jag själv var en snorvalp.... "ah, men där är en plan yta! där kan vi sparka bollen mot" "är det en husvägg? äh, who cares". Nåja, motion i bena fick man ju iaf när "vägg-ägaren" kom utrusandes :D

Finns i min mening bara 2 alternativ:
1. Flytta
2. Bli den där gubben på området ingen vågar gå i närheten av. Fram med käppen och börja vifta så blir det snart lugnt ;)

Hahaha, jag är inte så gammal som du verkar tro. Det är nog minst 50 år till innan jag behöver käpp.
 
  • Gilla
Skogsgubben
  • Laddar…
N Geoay skrev:
Hahaha, jag är inte så gammal som du verkar tro. Det är nog minst 50 år till innan jag behöver käpp.
Ålder är bara en siffra, käpp kan man ha ändå :D ;)
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du tillhör uppenbart de problematiska hundägarna med en sådan föraktfull inställning. En av anledningarna till att det regelbundet bits ihjäl småhundar av större hundar. Hoppas du bara slant på tangentbordet när du skrev.
Jag lovar dig om en stor hund skulle ge sig på min hund, så kommer jag försvara den med mitt liv.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
B
Lekanordningar är ju inte bygglovspliktiga
 
Sätt en stor TV-skärm precis innanför ett fönster som är mot lekplatsen. På den skärmen visar du hårdporrfilm dygnet runt.
Jag kan lova att inom 1 vecka har de vuxna i området sett till att inga barn har någon som helst möjlighet att titta in på din tomt.
 
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Aha! Kameror är bra! Har själv ett antal. Ta och rikta dem rakt mot lekplatsen, väl synligt så att både barn och vuxna känner sig lite extra iakttagna. Dela sedan filmerna till allt och alla. Gärna här också. Det blir effektfullt. Lovar!
Tyvärr har Datainspektionen synpunkter på att filma på allmän plats, de kallar det "personlig integritet".
 
på alla lekplatser i stockholm som jag varit på sitter det en liten skylt med vem som är ansvarig för lekparken och vem man ska kontakta. Men det kanske bara är nåt lokalt och inte en allmän regel. Men som andra redan skrivit det är rätt hårt regelverk på hur man bygger en lekplats med certifieringar etc, Den klätterställningen såg ju rätt standard ut så den är väl troligen godkänd men sen är ju frågan är om placering underlag etc är enlig regelverk
 
Jag gillar dessa idiotiska förslag att spela upp porrfilmer mot lekplatsen. Förslagen säger ganska mycket om förslagsgivarna.
Skulle man göra så skulle man kanske fått småungarna att bli borthämtade och istället får man mopedgänget med fnissiga brudar till platsen. Dom skulle bombardera microhunden med ölburkar.
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Boogiepack
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är ingen bra ide att äga hund överhuvudtaget. Är den för liten så blir den offer för omvärlden, är den stor så vill omvärlden inte ha den i närhet.
Gör er av med era hundar så slipper alla en massa problem!
Du verkar ju riktigt dum i hela huvudet.:rolleyes:

Vad gäller TS problem, ser ut som att merparten av lekredskapen är gjort i trä? Sätt fyr på skiten mitt i natten. Alla lär skylla på ungdomsvandaler. Du kan ju även som närboende vittna om att du såg två-tre adidasriddare med hoodies där under kvällen.(y)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Det låter som du har ett sommarbygge att göra i sommar, in med bygglov/attefallanmälan snarast så hinner du njuta av sensommaren i tysta soffan vid öppna spisen.

Utomhus lounge med tak, öppen spis och soffgrupp vid poolkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips är att isolera vägg och tak med tung isolering.

Lycka till!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
JanneJanne123
Boogiepack Boogiepack skrev:
Sätt fyr på skiten mitt i natten.
Ja det lät ju otroligt smart...
 
Jag älskar såna här trådar, det är alltid samma troll som vaknar till och spammar tråden...

.. så det är väl även dags för mig att vara med och LEKA.

Mina förslag:
1. Montera den fetaste strålkastaren du kan hitta på din tomt, den ska lysa rätt i nyllet på snorungarna så de blir paralyserade och halvt apatiska.
2. Gödsla din tomt med massa skit så ingen vill komma nära. (Obs! Kan upplevas negativt för dig själv när du tar morgonkaffet).
3. Vatten, iskallt vatten, jag säger inte mer än så.
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 2 till
  • Laddar…
Så jvl många svar, gav upp läsandet efter 7 sidor där hälften lägger fokus på en hund som gör vad den ska göra när någon, vuxen el barn, står 0,5 meter ifrån o triggar alla reflexer hunden har.
Eftersom jag därmed missat att läsa en del inlägg kanske jag bara upprepar vad andra skrivit men... å andra sidan upprepas ju en hel del vad gäller hunden (som f.ö. inte har ett slut att göra med frågeställningen)
Jag jobbar som anläggare och förhåller mig därmed till gällande regler och arbetsledare, dock vet jag inte vem reglerna utfärdats för -kommun och/eller alla- men om er lekplats är att betrakta som allmän så finns det vissa regler som SKA följas beträffande säkerheten.
Vill inte samfälligheten se ditt problem så känner jag att du mycket väl kan ta det ett steg vidare och göra en polisanmälan betr säkerheten. Har fallsand använts vid klätterställningar/-nät och rutschkanor?
Ett MÅSTE för kommunala (=allmänna) lekplatser.
Vidare får tryckat virke INTE användas i ex.vis trappor o sandlådor..

Jävlas nån, jävlas då tillbaka med lite anmälningar. "Inte avsett för vissa åldrar" är inte o kommer aldrig att vara, ett giltigt skäl att frångå säkerheten för andra åldersgrupper än den det är "avsett för"
 
  • Gilla
stigsj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.