Hej,
Håller på att montera ledlist i köket.
Det är en av sorten från Häfele. Har följt instruktionerna men ledlisten lyser ändå inte. Vad kan bli fel? Kan den ha gått sönder i hanteringen?
Finns det andra som haft problem med just Häfeles ledlisten? Vad gjorde ni för att lyckas?

Beskriv litre mer i detalj hur du har gjort, lägg gärna med en bild eller länk på installationsmanualen.

H hempularen skrev:
Beskriv litre mer i detalj hur du har gjort, lägg gärna med en bild eller länk på installationsmanualen.
Ja absolut. Installationen tycks vara enkel, men tydligen för enkel för att det ska gå fel för mig.
Lagt plusnoden mot plus respektive minus i den transparenta kopplingsbiten. Stoppat i alla sladdar enl anvisning i transformatorn eller vad det nu är.

https://www.hafele.com.de/sv/produc...onokrom-120-led-er-m-4-8-w-m-ip20/P-01320163/

• LED-ljusslinga med transparent kopplingsbit, ansluten till svart kabel, placerad på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av installationsanvisningar för Häfele LED-list med plusminus-anslutning, sladdanslutning och användning av en transformator.
    Skapa konto
Den du länkar till verkar vara en 24V list. Monteringsanvisningen ser ut att vara för både 12V och 24V lister. Och jag tolkar den otydliga instruktionen som att 24V är tvärtom mot 12 när det gäller polaritet i anslutningen.

Jag hade lite problem med den ledlisten, då var det medföljande dimmer som strulade. Skicka bild på hur den är ansluten till din trafo

H hempularen skrev:
Den du länkar till verkar vara en 24V list. Monteringsanvisningen ser ut att vara för både 12V och 24V lister. Och jag tolkar den otydliga instruktionen som att 24V är tvärtom mot 12 när det gäller polaritet i anslutningen.
Vi har en 24v list. Den kommer i båda utföranden. Ja det tolkar jag det också som.

J J-banan skrev:
Jag hade lite problem med den ledlisten, då var det medföljande dimmer som strulade. Skicka bild på hur den är ansluten till din trafo
Ok skönt att det är fler som haft problem. Blir lite tokig. Vi kommer inte ha en dimmer utan släcka/tända med strömbrytaren

Men om jag då antar att din röda tråd är plus? så är den ansluten till den sida som jag tolkar är minus i anvisningen. men som sagt flera antaganden och otydliga instruktioner.

Friteradräka Friteradräka skrev:
Ok skönt att det är fler som haft problem. Blir lite tokig. Vi kommer inte ha en dimmer utan släcka/tända med strömbrytaren
Är den ansluten till rätt port i trafo? Trafon är 2 delar, man kopplar samman bägge delar och sedan ansluter listen till den andra delen. Så var den trafo jag hade om den är likadan

J J-banan skrev:
Är den ansluten till rätt port i trafo? Trafon är 2 delar, man kopplar samman bägge delar och sedan ansluter listen till den andra delen. Så var den trafo jag hade om den är likadan
Jag har testat med båda delarna i alla portar, testat med bara den ena delen också. Med strömbrytaren som följer med och utan

H hempularen skrev:
Men om jag då antar att din röda tråd är plus? så är den ansluten till den sida som jag tolkar är minus i anvisningen. men som sagt flera antaganden och otydliga instruktioner.
Jag tolkar beskrivningen som så och har kopplat den röda som plus

J J-banan skrev:

• Svart strömtransformator med etikett som visar specifikationer som "Driver Constant Voltage 24V 20W" och olika certifieringssymboler, placerad på träyta.
    Skapa konto
  • Svart elektronikkomponent med etiketter och symboler, drivrutin för konstant spänning, placerad på ett träbord, med kablar anslutna.
    Skapa konto
Jag har testat med båda delarna i alla portar, testat med bara den ena delen också. Med strömbrytaren som följer med och utan
Är listen korrekt ansluten till kontakten? Jag minns att det var lite pill, första försöket anslöt jag den fel så fick ingen kontakt. Rensa bort lite dubbelhäftande under listen så det inte blockerar för kontakten sedan för in den så långt in det går och sen stäng

J J-banan skrev:
Är listen korrekt ansluten till kontakten? Jag minns att det var lite pill, första försöket anslöt jag den fel så fick ingen kontakt. Rensa bort lite dubbelhäftande under listen så det inte blockerar för kontakten sedan för in den så långt in det går och sen stäng
Precis, plockat bort tejpen. Och jag vet inte hur den ska sitta på ett annat sätt än så jag satt den. Får inte in den längre än den sitter. Ser ut som att metallen går mot listen. Vet inte om din blev lite perforerad när du stängde själva kopplingen men det blir min i iallafall. Kan det vara felet?

Jag tolkar beskrivningen som så och har kopplat den röda som plus
Finns det utmärkt vad som är plus?

På instruktionen ser det ut som plus är den "nedre" vid 24V, du har din röda på den övre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.