Vi har som många andra blivit anmodade att byta till lättare lock på bajsbrunnen. Jag har kikat på nätet och vet inte riktigt vad jag ska köpa (eller hur många). Det verkar finnas två typer av lätta lock. En variant där man monterar ett metallfäste tvärs över hålet för att sedan fästa locket med en mutter i mitten och en variant där man skruvar fast en plastring uppifrån i cementringen för att sedan ha locket i plastringen. Vad är bäst? Två cementlock har vi - ett på trekammarbrunnen från 70-talet och ett lika stort som tillkom då en ytterligare brunn lades till för cirka tio år sedan då markinfiltration installerades. Jag antar att båda locken måste bytas. Informationen från kommunen sade inget om detta. Jag var nyss ute i regnet och mätte diametern. Cementringarna får jag till cirka 1050mm och lockens ytterdiameter aningen större så det lär väl vara måttet 1100mm som finns i annonserna som passar oss. När jag googlat för upplysningar hittar jag inlägg från folk som SÖKER cementlock. Det vore ju smidigt om man kunde få någon att hämta de gamla men jag antar att ingen vill ha ett gammalt cementlock som luktar skit. Eller vad tror ni?