1 228 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Latexfog i hörn badrum, Måste man ->Fult!
Hej, jag har nya badrumbyggda från grunden. Målen har nu i samband med första målningen lagt latexfog i hörnen vägg mot vägg. Jag tycker det har blivit as fult. Måste man verkligen ha sån fog i hörnen? Det ser verkligen inte klokt ut med så runda hörn. Ja kan verka pedantisk men badrummet är inte direkt billigt att sätta upp och finishen måste vara bra.
Du får sätta hårdfog om du vill, ditt val.A Andreas Kneg skrev:Hej, jag har nya badrumbyggda från grunden. Målen har nu i samband med första målningen lagt latexfog i hörnen vägg mot vägg. Jag tycker det har blivit as fult. Måste man verkligen ha sån fog i hörnen? Det ser verkligen inte klokt ut med så runda hörn. Ja kan verka pedantisk men badrummet är inte direkt billigt att sätta upp och finishen måste vara bra.
Vad är beställt?A Andreas Kneg skrev:Hej, jag har nya badrumbyggda från grunden. Målen har nu i samband med första målningen lagt latexfog i hörnen vägg mot vägg. Jag tycker det har blivit as fult. Måste man verkligen ha sån fog i hörnen? Det ser verkligen inte klokt ut med så runda hörn. Ja kan verka pedantisk men badrummet är inte direkt billigt att sätta upp och finishen måste vara bra.
Inget är sagt om latexfogen. Ingen har heller frågat…
Han har inte målat över är så det är ju rätt lätt skrapa bort… men målar man på latex ser det ju onormalt slätt jämfört med övriga väggen. Så rädd för att det kommer se ”billigt”
Ut. Jag vill alltså vet om man måste ha latex…
Ut. Jag vill alltså vet om man måste ha latex…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det är vanligt att ha en mjukfog i vinkeln mellan två väggar i badrum eftersom väggarna kan röra sig lite och då kan det bli en ful spricka om där inte finns en mjukfog. Även när man sätter kakel på väggarna så har man en mjukfog i väggvinklarna, i det fallet silikon och inte övermålningsbar latexfog.
Men du kan ju se om det står något i instruktionerna för det godkända målade system som målaren följer.
Men du kan ju se om det står något i instruktionerna för det godkända målade system som målaren följer.
Att det är vanligt förstår jag, det är ju ”enkelt” att kladda dit. Men jag undrar om man måste… alltså det är Jotun färg… övriga tätskikt är
Höganäs folie…
Höganäs folie…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Kanske missförstår vad du menar, men det är normalt inte godkänt att måla ovanpå folie avsedd för kakel och klinker. Om du menar att det inte är så utan målaren har följt instruktioner från Jotun gällande ett godkänt målat system så har Jotun instruktioner på sin webbplats om hur det ska göras.
Om det inte finns någon fog i hörnet riskerar du att se en spricka där i sommar när träet i väggarna har svällt.
När det kakel så står det i branschreglerna från BKR att det ska vara en mjukfog i väggvinklarna. Eftersom jag inte har någon målad yta i badrummet så har jag inte läst på om vad som gäller målade system.
Om det inte finns någon fog i hörnet riskerar du att se en spricka där i sommar när träet i väggarna har svällt.
När det kakel så står det i branschreglerna från BKR att det ska vara en mjukfog i väggvinklarna. Eftersom jag inte har någon målad yta i badrummet så har jag inte läst på om vad som gäller målade system.
Klicka här för att svara