Hej!

Toalettstolen har tätats av en vvs montör och han påstår att två gluggar i tärningen har lämnats medvetet; "Det är bra att det kan andas lite så det inte bygger upp fukt under WC stolen."

Trodde tätningar gjordes för att just fukt men också smuts inte skulle kunna ta sig in men jag har tydligen fel eller?

Tack på förhand för svar!

 Anna

• Underkant av toalettstol med små öppningar vid tätning mot golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tätning runt basen av en toalettstol med synliga springor, visar möjligt utrymme för ventilation enligt VVS-montör.
    Skapa konto
  • Haha
TheGame
  • Laddar…
Vad är det där för klåpare som gjort det där.
Det där är långt ifrån fackmannamässigt utfört.

Såhär bör det se ut,
Närbild på basen av en toastol installerad på klinkergolv, med silikon synligt längs kanterna.
Skapa konto

Alltså, man ska knappt se silikonet.
Siliknonet ska vara under hela foten på toastolen.

Det luftar baktill samt genom klinkerfogarna.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Ellerhur!

Tack för ditt svar.
Skulle aldrig förväntat mig så fint utfört arbete som din bild visar men det som mina bilder visar är väl under all kritik.

• Smutsig kakel med dåligt utförd fogning visat i ett hörn; bilden visar tecken på vattenläckage eller slarvigt byggarbete.
    Skapa konto
  • Skadat hörn med sprucken fog och synligt rör, visar dåligt hantverk.
    Skapa konto
  • Haha
  • Ledsen
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Det var det sämsta klet jag någonsin sett.
Helt obegripligt amatörmässigt.

Så här ser min ut och det var på första försöket. Jag var lite långsam med att "släta av"😎 fogen, så den blev lite ojämn.

Närbild av fogning mellan mörkgrå stenar med en lätt ojämn yta, intill en vit yta, som speglas från ett amatörmässigt mot ett proffsigt resultat.
Skapa konto

• Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
ursäkta skratten men det såg förjävligt ut.

• Gilla
Frankie71
  • Laddar…
I mina ögon kunde du lika gärna vara ett proffs, riktigt snyggt! 😊👍

T TheGame skrev:
ursäkta skratten men det såg förjävligt ut.
Den bjuder jag på 😅

Tycker själv det ser ut som min toalett har drabbats av något läskigt virus som är väldigt smittsamt.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Locket/luckan på baksidan ska INTE sitta fast med silikon otan bara med "snäppfästena".

Man limmar fast toastolen med silikonet, allt överflödigt silikon på utsidan ska tas bort.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
F Frankie71 skrev:
Hej!

Toalettstolen har tätats av en vvs montör och han påstår att två gluggar i tärningen har lämnats medvetet; "Det är bra att det kan andas lite så det inte bygger upp fukt under WC stolen."

Trodde tätningar gjordes för att just fukt men också smuts inte skulle kunna ta sig in men jag har tydligen fel eller?

Tack på förhand för svar!

 Anna
Man brukar "limma" fast toastolen med silikon. Är den skruvad kanske man kan "täta" - det har jag inte sett förut, men jag är inte VVSare.

Oavsett vilket så är det där inte rätt gjort !
Man ska max se ngn mm av silikonet utanför tastolen, och det skall vara jämt och fint (förutom det estetiska så fastnar annars skit i "bubblorna")

• Gilla
Frankie71
  • Laddar…
MultiMan
Om det verkligen är en "VVS montör" som gjort det där bör personen antingen byta arbete direkt eller gå utbildningen denne missade tidigare. Lider med dig. Hoppas det inte är fler verkligt allvarliga fel när detta ser ut som det gör.

• Gilla
Frankie71
  • Laddar…
B
Det ser ju ut som montören hade 2.0 promille i blodet när han jobbade.

De där korten hade jag dragit till firman och frågat om de är nöjda med jobbet? För det där är ju bara att göra om. Är inte faktureran betald hade jag bestridit fakturan, hållt inne ett skäligt delbelopp av pengarna för betalning tills jobbet är fackmannamässigt utfört.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Körde han med boxningshandske?

• Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om det verkligen är en "VVS montör" som gjort det där bör personen antingen byta arbete direkt eller gå utbildningen denne missade tidigare. Lider med dig. Hoppas det inte är fler verkligt allvarliga fel när detta ser ut som det gör.
Var nära på att skriva just det till den ansvarige, hoppas att arbetet på själva avloppsröret ser bättre ut.

Var har yrkeshedern tagit vägen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.