Byggahus.se
Hej

Vi har ett hus som vi just gjort besiktning på där säljaren frågat om han kan få använda besiktningsprotokollet för att teckna en dolda fel försäkring. Är det en bra ide och om jag är det rimligt att be att få delar av besiktningen betald av säljaren? Besiktningsmannen har gjort klart att han enbart har ansvar gentemot oss eftersom vi betalt och beställt besiktningen. Sen vet jag inte om det faktum att besiktningen gick väldigt bra spelar roll. Det finns enligt besiktningsmannen inget stort att anmärka på, det värsta var en vindskiva som behöver bytas och att husgrunden borde målas utvändigt.

Så ja eller nej på att låta säljaren få tillgång till besiktningen och är det i såna fall rimligt att be om pengar. Får tillägga att säljaren har varit väldigt trevlig än så länge så jag har gärna en god relation till honom.
 
Nej.
Skulle ni upptäckte något som kan räknas in som dolt fel kommer ni då få processa mot ett försäkringsbolag istället.

Är det så att ni inte har tankar på att föra upp några krav i framtiden så spelar det ju ingen roll hur ni gör. Dock finns det ju ingen anledning för er att bjuda säljaren på detta så då hade jag begärt att han får bekosta besiktningen helt och hållet.
 
P pettervikman skrev:
Hej

Vi har ett hus som vi just gjort besiktning på där säljaren frågat om han kan få använda besiktningsprotokollet för att teckna en dolda fel försäkring. Är det en bra ide och om jag är det rimligt att be att få delar av besiktningen betald av säljaren? Besiktningsmannen har gjort klart att han enbart har ansvar gentemot oss eftersom vi betalt och beställt besiktningen. Sen vet jag inte om det faktum att besiktningen gick väldigt bra spelar roll. Det finns enligt besiktningsmannen inget stort att anmärka på, det värsta var en vindskiva som behöver bytas och att husgrunden borde målas utvändigt.

Så ja eller nej på att låta säljaren få tillgång till besiktningen och är det i såna fall rimligt att be om pengar. Får tillägga att säljaren har varit väldigt trevlig än så länge så jag har gärna en god relation till honom.
F falkn skrev:
Nej.
Skulle ni upptäckte något som kan räknas in som dolt fel kommer ni då få processa mot ett försäkringsbolag istället.

Är det så att ni inte har tankar på att föra upp några krav i framtiden så spelar det ju ingen roll hur ni gör. Dock finns det ju ingen anledning för er att bjuda säljaren på detta så då hade jag begärt att han får bekosta besiktningen helt och hållet.
Nej. Du gör ditt och säljaren gör sitt. Men om huset är förbesiktigat inför försäljning brukar köparen mot en kostnad kunna ”överta” besiktningen. Köparen slipper att göra om överlåtelsebesiktningen. Du som säljare står dock fortfarande för kostnaden för grundbesiktning.
 
Troligen spelar det ingen roll. Om det inte blir några okända fel och om besiktningsföretaget gjort ett bra jobb så händer inget. Men om ni upptäcker ett fel som kan anses som ersättningsberättigat så har ni ett försäkringsbolag med starka resurser som motpart i stället för en säljare som kanske kan kompromissa . Ni har själva beställt besiktningen och är nöjda med resultatet, låt det stanna där
 
Jag uppfattar att det är en besiktning som du som köpare låtit göra och betala.

Om du väljer att låta säljaren använda protokollet, så bör du kolla med din bes. man att det är OK. Besiktninbgsföretaget har copyright på protokollet. Det skulle kunna vara avtalsbrott från din sida om protokollet används för annat syfte än det du beställde det för.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Rätt! Slarvigt läst av mig. Men slutsatsen kvarstår. Köparen gör sitt och säljaren sitt. Bara onödigt att dribbla med besiktningarna för att spara några tusenlappar.
 
Tack för info och åsikter. Jag uppskattar all input!
 
Hemmakatten
Jag skulle inte heller låta en säljare använda min besiktning som underlag för en doldahusförsäkring. Det innebär att du totalt godkänner och frikänner din besiktningsmans ord. Och det ska du inte, du vet inte vad för fel som kan komma upp framöver.
Nej, om säljaren vill teckna en doldafel-försäkring så skulle jag inte bidra (med eventuella fel uppgifter). Och som någon skrev, en doldafel-försäkring är inte till någon direkt fördel för dig som köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.