Lite dum fråga kanske, men hur lastar man bäst en släpvagn med 5 meter långa brädor?

Jag var på byggmax idag och köpte bland annat 20 st 45x95, 5 meter långa. Jag hade hyrt en släpvagn på macken (byggmax egna var bokade) och tog en med nätgrindar. Jag plockade loss det bakre nätet, lade det på flaket, och lastade. När jag lastat klart såg det ut som negativt kultryck i och med att lasten stack ut så mycket bakåt.

Nu löste jag detta genom att plocka bort övriga delar av nätet, plus framlämmen, så att jag kunde flytta lasten en meter framåt. Men det var ju lite poänglöst med att ha en vagn med nätgrindar då...

Hur borde jag gjort? Struntat i kultrycket? Hyrt en vanlig öppen släpvagn? Låtit hälften av virket peka framåt och hälften bakåt?

• Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Jag brukar fälla bakre + främre lämmen o sen lasta under nätgrindarna när jag ska hämta virke, alt lämna nätgrindarna hemma.

• Gilla
snj
  • Laddar…
Nej det är inte en dum fråga och det hedrar dig att du tar dig tid att fråga hur man gör istället för göra som idioterna och ge dig ut med en helt livsfarlig kombination.

1. Aldrig aldrig köra med negativt kultryck. Aldrig.
2. Om släpet är tillräckligt långt är det enklaste förstås att dra fram brädorna mot bilen så du har lagom kultryck. Tyvärr är ju de flesta släpen för korta för att detta ska funka.
3. Om du har stadiga nätgrindar föreslår jag att lite mindre än hälften av bädorna får sticka upp bakåt och den andra dryga hälften får sticka upp framåt. Då har du förvisso ett högt ekipage, men rätt kultryck. Använd något liknande en loopsurrning mot respektive hörn för att slippa tappa brädorna på vägen.

• Gilla
Benke123 och 4 till
  • Laddar…
Tackar, då har jag lite uppslag till nästa gång (som nog blir i veckan).

• Gilla
Wallner555 och 1 till
  • Laddar…
Alltid lika kul att se folk lasta...
...men inte lika kul att veta att dom kör runt i trafiken och är livsfarliga för sig själva och andra!
Bra att du frågar för jag har sett vad som händer när folk kör med negativt kultryck!

Lasta alltid lågt och vikten mitt på kärran så löser det sig.

• Gilla
Norschan
  • Laddar…
Vad händer vid negativt kultryck?

I många fall kan en bilkärra med boggie vara en smidig lösning, men visst är det illa.

pbengtsson, om det är negativt kultryck lyfts bilen i bakänden och har du otur kan hela bilen börja gå som ett hopprep eftersom vikten läggs på framhjulen och släpets hjul. Många med felbyggda båtkärror kan intyga detta. Har lyckligtvis aldrig behövt köra så själv så rent praktiskt hur det är att köra så kan jag inte svara på.

pbengtsson skrev:
Vad händer vid negativt kultryck?
Först börjar bilen ringla sig fram som en orm, till slut kör du i diket eller viker sig ekipaget som en fällkniv.

Men det krävs då en hel del, eller? ex -100kg?

C
Nä, det räcker utmärkt med att det är neråt 10 kilo+, alltså positiv vikt på draget för att det ska börja wobbla så smått (egen, högst obehaglig, erfarenhet).

Har fått sånt wobbel på en biltransport där vi ställde bilen med fronten bakåt på kärran, i 90 km/h började det hända saker, fy fan det är inte att rekommendera.

Jag lastar virket så långt fram som möjligt och spänner fast ordentligt så man slipper ha det ligga och svänga upp/ner. Har inga grindar på mitt släp så är det alltför långt hamnar jag på gränsen, ett alternativ är att köra sakta helt enkelt, i 30-40 km är det ingen större risk för olyckor.
En rejäl dragbil bidrar också positivt vid gränsfall, svårare för kärran att lyfta en tung än en lätt bil.
Men bäst är nog MathiasS förslag, lasta det uppåt/framåt om det är toklångt.

Bästa botemedlet är att satsa på ett släp som är långt snarare än ett med hög lastvikt om man ska köra mycket virke. Med ett släp som är cirka 320cm i flaket går det nästan alltid att lasta på ett bra sätt eftersom man oftast har med sig saker som är lite kortare också (och som då kan lastas längre fram).

Samtidigt känns det som att byggvaruhusen i allt större utsträckning får ifrån virke på fallande längder och bara håller standardstorlekar på 3,6, 4,2 och 4,8m och då går det ju att välja kortare bitar...

• Gilla
MrSenorita
  • Laddar…
Fundera på om du inte behöver ett par säckar cement eller betong därhemma. Finns ju även erbjudanden med fem säckar jord för en hundring. Lägg dem så långt fram som möjligt så får du högre kultryck.

Har själv fått ett wobbel på en fellastad vagn en gång. Var i kanske 50-60 km/h så det var inga större problem men sen satt man i åtta mil (Malmö-Höör) med en blöja som behövde bytas ;-) Kändes som om en jätte ryckte fram och tillbaka sidledes i dragkroken. Sen dess gillar jag bara att köra liggande spånskivor på boggisläp, allt annat gör mig nervös.

/John

• Gilla
CBrage och 1 till
  • Laddar…
W
Många nya bilar har ju mjukvara för att minska effekterna av felaktigt kultryck men de funkar långt från bra. Körde i helgen hem ett paket med bräder. Vikt 1.1 ton, inplastat och fint men rätt högt och 5 meter långt. Fick hyffsat negativt kultryck men det såg inte för illa ut. Kör med en Audi Q5 så det e ju ingen stor bil men endå ok. Vid 65 kmh så började de vobbla något sinnesjukt och datorn i bilen försöker minska detta genom att bromsa hjulen. Men den bromsade så kraftigt att det höll på att bli en masskrock istället. Fick slå av ESP'n för att detta inte skulle hända igen och köra max 60 de 5 milen hem. Vet inte om systemet ska funka så illa men det var klart värre än utan systemet.

Det är ju jobbigt om ESP och släpet kommer i otakt eller ännu värre i fel takt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.