Nu får det vara nog!
Byter toner i skrivaren minst 1 gång/månad!!
Ska det vara så?? Va? Va? Va?

Lite mer seriöst, jag har en Brother DCP7055 laserskrivare. Är nöjd förutom att jag får köpa toner till den hela tiden, blir tokig.

Kan ni rekommendera en skrivare som klarar sig lite längre på samma toner?
Dkriver ut ca 10 papper om dagen, inte helt svarta sidor utan mest fakturor och liknande.

Vill ha med inbyggd scanner och kopiator. I övrigt inga krav. Tror jag

Den mindre tonerkasetten borde räcka 3 månader för dig (1000 sidor) den större dryga halvåret (2600 sidor).

kulle
Det finns ju två sorters toner, en som ger 1000 sidor och en som ger 2600 sidor.
Om du skriver ut 10 om dagen/mån = 300
Låter som det är nåt fel på din, har du bytt trumma?

Jag har provat både den stora och lilla, märkte ingen skillnad.
Trumma har jag ej bytt. Byter bara kasetten och drar den där spaken fram och tillbaka några gånger för att göra ren tråden.

kulle
En trumma håller för 12000 utskrifter , sen ska den oxå bytas

Åfan. Då kanske det är där problemet ligger. Skrivaren köpte jag nog för ca 5 år sedan.

Gör en dålig trumma att tonern tar slut snabbare?

kulle
Är ingen expert på detta men har för mig att trumman överför ifrån tonern när man skriver ut, så den är ju en vital del i utskriften.

Tonern kan inte bara försvinna pga dålig trumma, antingen hamnar tonern som löst pulver inne i skrivaren eller så måste det bli extremt tjock tryck på papperet.

Dålig trumma kan bla ge skuggbilder.

Demmpa skrev:
HP brukar göra bra skrivare, denna färglaser med scanner mm [länk]
klarar ca 1500 sidor i svartvitt och ca 1400 i färg.
Eller denna [länk]
ca 4400 i svartvitt och ca 2700 i färg.

Lasertonerkasetter kan sitta i skrivaren i flera år utan att bli dåliga.
Färglaser har jag ingen användning av.

Brukar köpa toner från inkclub. Kanske där problemet ligger? Man brukar ju få vad man betalar för?

Det här med utskrifts antal som anges på tonerkassetter och skrivare är en ganska lurig siffra, ungefär som bränsleförbrukningen på en bil kanske. Man anger OFTAST antalet sidor vid 10% täckningsgrad. Det motsvarar ungefär en A4 sida med enbart text i 12 punkter, brukar man säga. Har du då en logga och kanske något streck som avgränsar så sticker det fort iväg.

Gällande köp av toner gäller, du får vad du betalar för. Det finns säkert de "pirat" tillverkare som gör minst lika bra toner som originalen, men det finns också de som gör riktigt skräp. Samma förhållande gäller också för bläckstråle maskiner. Vill man vara på den säkra sidan kör man med original. Det är också viktigt att veta att om du har kört pirattoner i din skrivare så har du i många fall också förbrukat garantin. Vissa tillverkare av pirattoner säger dock att de i det fallet går in och ersätter dig, men hur det fungerar i praktiken har jag aldrig varit med om.

Hur som, köper du en billig maskin så kan du räkna med att tonern också är dyrare. En enklare och mindre maskin brukar också vara enklare konstruerad, och håller därför kanske inte lika länge.

Jag hade rekommenderat denna maskinen https://www.dustin.se/product/5010784039/color-laserjet-pro-mfp-m476dn och om du absolut inte vill ha en med färg så hade jag tagit denna istället: https://www.dustin.se/product/5010637587/laserjet-pro-400-mfp-m425dn.

/Johan Ch

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.