Skriver en ny tråd då den förra var senaste inlägget 2015.
Jag har en Samsung CLX-6260.
Har varit riktigt bra skrivare och är ingen ny eller så.
Har används mycket sparsamt mest scannat in pdf
Nu tog original toners slut.
Men det jag inte förstår, hur kan alla 3 färgerna ta slut på en gång?
Det enda som finns kvar enligt skrivaren är svart och även det litet.
Är det normalt att man får byta ut alla samtidigt? Är det inte just det som vitsen med alla separat att man byter den färgen bara som är slut eller är jag nu helt ute och cyklar?
Jag har en Samsung CLX-6260.
Har varit riktigt bra skrivare och är ingen ny eller så.
Har används mycket sparsamt mest scannat in pdf
Nu tog original toners slut.
Men det jag inte förstår, hur kan alla 3 färgerna ta slut på en gång?
Det enda som finns kvar enligt skrivaren är svart och även det litet.
Är det normalt att man får byta ut alla samtidigt? Är det inte just det som vitsen med alla separat att man byter den färgen bara som är slut eller är jag nu helt ute och cyklar?
Det är skrivaren som säger och den vill inte skriva ut i färg. Men enligt skrivaren är alla 3 färgerna slut.D DejvidK skrev:
Den skrev ut lite konstigt att det var gult i bilder då när färgen höll på ta slut. Alltså skrivaren varnade om att toner snart slut. Nu går det bara skriva ut svart text och den är helt okej.
Har beställt 4 toners nu. Färgerna och svart. Men tycker bara det märkligt att alla 3 färgerna tar slut.
Är inget konstigt att dem annars tar slut. Gammal skrivare och aldrig utbytta.
Köpte skrivaren då jag just tröttnade på bläck som torkade ut. Det har ju inte toners gjort, men sen vet jag inte om även toners har en livslängd alltså på det när dem står länge oanvända?
Det brukar sitta chip på tonerkassetterna som sedan uppdateras med hur många sidor som är utskrivna.
Troligen är dina nedräknade till "tomt".
Och när man köper en skrivare är det vanligen inte fulla tonerkasseter som följer med.
Jag tycker de är svindyra och köpte påfyllning till mina och nya chip. Kostade totalt 700 kr och då blev det fulla kassetter. Funkar bra då de som följde med skrivaren med ca 20-25% fyllnad knappast var utslitna.
4 nya till min hp skrivare hade kostat drygt 5000 kr. I min sats följde även med en "lödkolv" för att göra hål i toner kassetterna för att tömma ut gammalt och fylla på nytt.
På min skrivare kunde man i menyerna ta bort varningen för "tomma" kassetter och då kan man köra betydligt mer ända tills det blir fel på utskrifterna typ röd saknas i utskriften.
Troligen är dina nedräknade till "tomt".
Och när man köper en skrivare är det vanligen inte fulla tonerkasseter som följer med.
Jag tycker de är svindyra och köpte påfyllning till mina och nya chip. Kostade totalt 700 kr och då blev det fulla kassetter. Funkar bra då de som följde med skrivaren med ca 20-25% fyllnad knappast var utslitna.
4 nya till min hp skrivare hade kostat drygt 5000 kr. I min sats följde även med en "lödkolv" för att göra hål i toner kassetterna för att tömma ut gammalt och fylla på nytt.
På min skrivare kunde man i menyerna ta bort varningen för "tomma" kassetter och då kan man köra betydligt mer ända tills det blir fel på utskrifterna typ röd saknas i utskriften.
HP gör så, vissa modeller vägrade att skriva alls när antalet supportade sidor var förbrukat oavsett hur mycket som egentligen finns kvar. Snål som jag är brukar jag ta ut "tomma" kassetter och skaka lite på dem då går de några 100 sidor till, detta brukar funka några gånger sedan är de verkligen slut.C cpalm skrev:
Troligen de flesta.C cpalm skrev:
Jag kör hp skrivare och de har sådana chip.
De ger ju bra info om att inte byte toner för sent men blir oftast för tidigt.
Finns nog sådant på de flesta "märkes" skrivare.
Men jag ser det inte som problem då det går stänga av samt fylla på kassetterna igen.
Sök på ebay så hittar du massor med påfyllnad till bra priser.
Har köpt flera gånger och det funkar bra.
Sök även på youtube så finns massor med instruktioner hur man gör
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
En grej man får fråga sig är om man verkligen behöver skriva ut i färg.
Köpte en monokrom Brother HL-1440 för ca 22 år sedan (!), den bara tuffar på klockrent under dessa decennier. Perfekta utskrifter, inte ett enda trassel, inte ens behövt byta ut trumman trots att den klagade litet på det för en fem-sju år sedan (den hade uppnått livslängden enligt räkneverket). Men det var bara att nollställa och köra vidare... nästa gång den varnar för det blir väl vid uppnådda 40k sidor gissar jag. Kör den nätverksansluten på hemmakontoret med en urgammal HP JetDirect printserver.
Dragit igenom ca 5 originaltonerkassetter à 6000 sidor spec per styck, dessa kör man tills den varnar eller att det blir skabbig utskrift. Man kan ta ut tonerkassetten och vagga litet försiktigt i horisontalled för att få ut det allra sista medan man beställer en ny, priset är idag drygt 600 kr för original TN-6600 på tex tonerlagret.se OBS: enbart originaltoner har körts, har dåliga erfarenheter av kopior/pirat i andra skrivare.
Trumma är en separat kassett på denna skrivare så det är väl bla därför det blir så galet billigt. Livslängd i detta fall är uppenbarligen betydligt mer än de utlovade 20k sidorna... och skulle man behöva byta ut den handlar det om en dryg tusenlapp för originaltrumman DR-6000.
Jag skriver ovanstående mest som referens i sammanhanget, det ska inte kosta skjortan att skriva ut och mitt exempel är väl litet extremt med ca 10 öre per sida men ni fattar.
Att det ens går att hitta drivrutiner idag till denna skrivare är litet mirakulöst nästan men jodå, finns till Windows 10 och som alltid Linux via CUPS.
Köpte en monokrom Brother HL-1440 för ca 22 år sedan (!), den bara tuffar på klockrent under dessa decennier. Perfekta utskrifter, inte ett enda trassel, inte ens behövt byta ut trumman trots att den klagade litet på det för en fem-sju år sedan (den hade uppnått livslängden enligt räkneverket). Men det var bara att nollställa och köra vidare... nästa gång den varnar för det blir väl vid uppnådda 40k sidor gissar jag. Kör den nätverksansluten på hemmakontoret med en urgammal HP JetDirect printserver.
Dragit igenom ca 5 originaltonerkassetter à 6000 sidor spec per styck, dessa kör man tills den varnar eller att det blir skabbig utskrift. Man kan ta ut tonerkassetten och vagga litet försiktigt i horisontalled för att få ut det allra sista medan man beställer en ny, priset är idag drygt 600 kr för original TN-6600 på tex tonerlagret.se OBS: enbart originaltoner har körts, har dåliga erfarenheter av kopior/pirat i andra skrivare.
Trumma är en separat kassett på denna skrivare så det är väl bla därför det blir så galet billigt. Livslängd i detta fall är uppenbarligen betydligt mer än de utlovade 20k sidorna... och skulle man behöva byta ut den handlar det om en dryg tusenlapp för originaltrumman DR-6000.
Jag skriver ovanstående mest som referens i sammanhanget, det ska inte kosta skjortan att skriva ut och mitt exempel är väl litet extremt med ca 10 öre per sida men ni fattar.
Att det ens går att hitta drivrutiner idag till denna skrivare är litet mirakulöst nästan men jodå, finns till Windows 10 och som alltid Linux via CUPS.
Går ofta ställa in så den default skriver ut med svart toner. Och man måste välja då man vill ha det i färg.H Harald Blåtumme skrev:En grej man får fråga sig är om man verkligen behöver skriva ut i färg.
Jag vill ibland ha färg och därför en skrivare som klarar både svart/gråskala och färg.
Köper man en färglaser så får man de fördelar du radar upp och möjlighet att skriva ut i färg.H Harald Blåtumme skrev:
Dock bör man göra lite research innan eftersom det är väldigt stor skillnad i kostanden för toner och möjligheten att fylla på utan att byta hela kassetten.
Nå jag ville ha färg. Man vill ibland ta ut bilder och då blir det finare med färg. Detsamma gäller vissa texter.H Harald Blåtumme skrev:En grej man får fråga sig är om man verkligen behöver skriva ut i färg.
Samtidigt skriver jag inte heller ut så mycket och ska jag ha riktig fotopapperkvalitet blir det ju billigare "framkalla" foton. Men nu har frugan börjat studera och barnen blivit större. Så sista halvåret har det blivit mycket utskrifter.
Jag använder själv mest pdf funktionen. Riktigt smidigt. In med usb minne och sedan bara scanna in. Finns kanske på dagens inkjet men för 10-12år sedan fanns knappt sånt i skrivare som var till hemmabruk.
Har ju även sparat en hel del på uttorkade färger och allt trassel som många inkjet skrivare orsakat.
Men visst jag betalade nu 3300kr för dessa toners. 3 färger och 1 svart.
Dock inte original så vi får väl se.
Jag tror också att dessa som kom med var ej helt fulla. Tillverkare kör ju såna fula knep.
Tack för tipsen, ska ta återställa se vad som händer.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jo jag har förstått att det enorma skillnader i driftskostnader. På hemmakontoret har vi egentligen bara behov av svartvita utskrifter, tanka i en bunt papper och köra ut rapporter etc. Driftssäkerhet, kvalitet, pris är parametrarna. I princip gratis att köra och pappret är i princip gratis.useless skrev:
Visst, hade väl varit skoj att kunna skriva ut foton i top-notch kvalitet men det är väl helt andra grejer än en vanlig färgskrivare som behövs till det. Vet faktiskt inget om just foto-utskrifter. Annars för "vanliga" färgutskrifter så kör jag det via jobbets superavancerade Ricoh-skrivare/scanners som finns i varje korridor.
Antar att det är en fortsatt viktig egenskap hos laserskrivare att trumma och tonerkassetter är skilda enheter för att kunna nå driftsekonomi.
Funkar säkert bra men spara de gamla kassetterna för de är original och var bara lite fyllda och klarar troligen en fyllning till 100% då trumman inte är direkt sliten.kisumisu skrev:
Nå jag ville ha färg. Man vill ibland ta ut bilder och då blir det finare med färg. Detsamma gäller vissa texter.
Jag skriver inte heller ut så mycket. Men nu har frugan börjat studera och barnen blivit större. Så sista halvåret har det blivit mycket utskrifter.
Jag använder själv mest pdf funktionen. Riktigt smidigt. In med usb minne och sedan bara scanna in. Finns kanske på dagens inkjet men för 10-12år sedan fanns knappt sånt i skrivare som var till hemmabruk.
Har ju även sparat en hel del på uttorkade färger och allt trassel som många skrivare orsakat.
Men visst jag betalade nu 3300kr för dessa toners. 3 färger och 1 svart.
Dock inte original så vi får väl se.
När du förvarar kassetter ska de ligga mörkt.
Har en större samsung C9350nd
Den varnar för låg toner i rätt god tid. Brukar gå att köra relativt länge innan den tvingar över till bara svartvitt. Blev med denna tråden påmind att min varnat för låg Cyan ett par veckor så sakll nog beställa en toner
Jag kan tillägga att jag har sabbat 2 skrivare, en stor kyocera och en liten HP på pirattoner. En del är extrem känsliga. När det skiter sig och pulvret inte sätter sig som det skall (Ingen aning hur det funkar), utan sidorna får massa missfärgningar, så känns det helt omöjligt att få det bra igen. Så numer köper jag bara original. Däremot försöker jag välja skrivare som har relativt billiga toners. Till vår Samsung kostar tex en 15000 sidors cyan toner ca 1000:- inkl moms på 123 ink. Tycker det är rätt billigt.
Den varnar för låg toner i rätt god tid. Brukar gå att köra relativt länge innan den tvingar över till bara svartvitt. Blev med denna tråden påmind att min varnat för låg Cyan ett par veckor så sakll nog beställa en toner