Har märkt den sista veckan en massa larver i grovköket, på väggarna och skåpdörrar och i taket. Verkade vara mest av dom i skåpet där centraldammsugaren står. Har städat ut skåpet och tagit livet av väldigt många larver men har inte sett det sista av dom. Vet inte varifrån dom kommer förutom att jag såg vad som såg ut som gamla puppor på centraldammsugarens behållare. Den har jag ställt utanför och ska desinficera.

Vi har haft en massa små malar i år inomhus så jag tror det är mallarver.

En larv på ett ljust underlag, troligen en mal-larv hittad i ett grovkök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Surt, inte det lättaste att bli av med har jag hört. Grundlig städning och utplacera massa bitar cederträ på olika platser har jag hört är en bra start för att bli av med problemet .

Hör av dig till ditt försäkringsbolag! Dom skickar ut skadedjursanerings firma ofta utan kostnad.

Grattis, jag tror att du har fått kvarnmott! :-)

För några år sen när dottern hade hamster så köpte vi såklart hamstermat i from av frö och liknande i djurbutiken. Senare så hittade vi små malar överallt och ibland även larver. De hittade till köket och skafferiet blev invaderat - det visade sig att det tydligen är vanligt att denna typ av malar kommer med torr djurmat och livnär sig på liknande ämnen.

Lite lustigt (eller logiskt...) att malarna bara la sina ägg och larver i ekologiska paket, aldrig i "vanliga" paket. Musli, knäckebröd och framförallt havregryn var favoriten!

Sjukt ofrächt kändes det, så det blev till att kasta massor av torrvaror och sen börja förvara allt i slutna burkar. Det tog ett bra tag innan de försvann.

Säger inte att det är samma sak i detta fallet (larven ser dock ut som en kvarnmott), men kanske har ni dammsugit upp något liknande och så har malarna fått fäste på något sätt?

• Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
Då tror jag vi har förklaringen, i samma skåp förvarar vi fågelmaten!

• Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Då blir det till att storstäda skåpen! :-)

Vi märkte av malarna precis som ni, men vi visste inte att de hittat till köket. En morgon satt jag och hade precis svalt undan två käckebrödsmackor och skulle bre smör på den tredje. Av någon anledning så hamnade knäckebrödet med "fel" sida upp på min tallrik, och då insåg jag att de små hålen, urgröpningarna, på knäckebrödet var tydligen en idealisk plats för malen att lägga sina larver, med god tillgång till frö och mat... Numera äter jag sällan knäckebröd! :sick:

• Wow
globaljuggler
  • Laddar…
Ja fy, som tur är har vi inte sett larverna utanför grovköket men det blir att kolla alla skåp och försegla all mat

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.