Ska dra kabel mellan huset och garaget för att få till trådat larm istället för trådlöst.
Funkar det med vanlig flexslang i marken?
Vad ska jag ha för kabel? (gärna 8 ledare) Finns även länk till nån bra butik så tar jag gärna det.

Tack på förhand.

Flexslang med Cat-5 fördragen är det enklaste enligt min åsikt. :-)

Har funderat i de banorna, men vill ha tips på kabel som klarar att ligga ute. Vill inte gärna att det börjar strula med fel osv på larmet.

Jag skulle välja en flexslang av kraftigare typ, avsedd för ingjutning; eller PEM-slang. Vanlig flexslang är så flimsig. Sedan kan man gärna ta en lite större dimension om det är så att man ska dra fler kablar någon gång, kanske vanligt nätverk?

elbutik.se (och Direktronik, och andra) har cat6-kabel som ska tåla utomhusvistelse. Kostar typ 12-18 kr/meter. Men ska den ligga i rör hela vägen duger den nog med vanlig kabel. Detta avhandlades i någon annan tråd här ganska nyss.

Jag vet hur jag själv skulle ha gjort åt mig själv... EKKX 4x2x0.5 i gult kabelskyddsrör. Även om den kabeln inte är den mest optimala för förläggning utomhus.

Gult kabelskyddsrör med slät insida är säkert bäst, och framtidssäkert, men en aning dyrt. Det beror ju på avståndet och om man har en bit rör liggande eller om man måste köpa.

Det går att "fuska" med mindre slangdimensioner. Man håller på med fiberinstallation i området här och då drar man fiberslangen (som är typ 5 mm pex) i gråa vp-slangar med kanske 32 mm diameter. Så man måste inte upp till 50 mm för att det ska bli professionellt.

Ett 50 mm rör är lite jobbigt att dra upp i ytterväggen under panelen också, men det beror på hur huset/husen ser ut.

Som redan nämts så är t.ex. PEM-slang helt okej. Det behöver inte vara en "elsäkerhetsslang" och ur larmsynpunkt är det kanske till och med bättre om det ser ut som en vattenslang?

Det finns givetvis signalkabel avsedd att användas utomhus. Någon kan säkert fylla i vad "televerkets" kablar heter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.